skudræd hund

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

skudræd hund

Post by HHansen »

Hvor er jeg ked af at min hund er så skud og tordenræd som den er.. :ked:

Det bliver bare værre og værre. Vi ynker ikke, gør ikke noget, lader hende bare være inde når hun vil det.. men alligevel tager det til.
I morges havde hun fået sin morgenma spredt ud på græsplænen som vanligt, men pludselig kom hun ind af bagvejen - dvs over lågen og over halvdøren i gangen :wow: for noget havde skræmt hende i haven. Hun har ikke spist op.. og hun vil bare ikke derud igen.
I forgårs var hun på luftetur om morgenen, da vi kom hjem fra job kunne hun kun lokkes i haven for at tisse ved at vi lokkede med kaste-leg. Så fik hun tisset kl 17 og kom ikke ud igen før næste morgen. :plop:

Vi har prøvet at arbejde med det ved at lave noget sjovt, mens der er skud eller torden, men hun er for bange.

Jeg tror selv at det hænger sammen med hendes lidt dårlige hørelse.. måske er den blevet dårligere så lyde er blevet anderledes for hende og derfor skræmmende? Håber næsten at hun bare bliver døv, så kan det da ikke skræmme hende med skud og bulder mere. :ked:

Nogen der har erfaringer med den slags og kan vi på nogen måde træne det væk?? Virker CD'er med torden lyd?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: skudræd hund

Post by udlandet »

Saadan en hund har jeg haft. Første fyrværkeri saa gik han i kælderen, der var han saa i flere dage. Men en nytaar gave vi ham draaber, kan ikke huske hvad de hedder. Noget med B, nogen giver dem ogsaa til børn. Hestene fik samme tur. Draaberne skulle gnides ind i deres pels. Hvilken nytaar, hestene stod og gumlede hø. Ikke engang ham der prøvede att kunne ud igennem tremmerne som pomfrites reagerede. Hunden stod i døren og kiggede ud paa fyrverkeriet. Maaske forsøget værd.
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: skudræd hund

Post by udlandet »

Baldrian draaber var det.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: skudræd hund

Post by HHansen »

udlandet wrote:Baldrian draaber var det.


Problemet her er at det jo ikke er begrænset til nytårs aften, men også er et problem i hele jagt sæsonen - skud kan høres langt væk - og også i denne periode med meget torden. Så det er dagevis at hunden ikke vil udenfor. Jeg kan vel næppe bedøve den altid... :ked:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: skudræd hund

Post by 99E »

Sheila er, overraskende nok, også ret skudræd.
Svaret? Træning!

Lidt på samme måde som man ville træne med en hest.
Vi har gjort lidt af hvert...

Decideret skudtræning: En af os skyder, den anden "har hunden" (I sele!!!!). Kan passende kombineres med indskydning af rifler, alm. ram-hvad-du-sigter-på-træning osv.
Hunden placeres langt nok bag den skydende til, hundeholderen kan holde den (I så fald må man leve med at floode den de første 5-10-20 skud... og bare holde fast, til den "giver op".) - helst så langt tilbage, at den kan dækkes af og blive liggende hvis man sidder på hug/knæ ved siden af.
Når hunden bliver liggende/siddende/hvordan man nu placerede den, udløser skud godbidder.
Skud -> godbid i mund på hund. Husk GODE godbidder.

Bliv ved og ved og ved og ved og ved indtil hunden er okay på den første distance - og ryk så gradvist tættere på...

Hvis man ikke har behov for at skyde riflen ind inden forårsjagten eller af andre årsager ikke har skarpladte skydevågen til rådighed, kan man naturligvis bare bruge en hundeproppistol eller en af de der legetøjspistoler med krudtpapir i eller sådan noget...

Snydetræning: Gåtur med knaldperler.
Yep. Vi gik tur i december, bevæbnet med knaldperler. (Vi er dovne hundeejere, der mest træner op til enten fyrværkeri- eller jagtsæsonen...)
Når hunden var afslappet kastede vi en perle et eller andet sted hen (i starten ret langt væk) mens hunden ikke kiggede (ellers ville hun spæne efter og tro, det var mad) - og lod derefter som ingenting når det sagde bang.

Snydetræning 02: Fyrværkeri-CD'er!
Vi har en 3-4 "fyrværkeri-tracks" der er købt på iTunes Store, som kørte ret tit (og til sidst ret højt) op til nytår...
Det havde også en tydelig effekt.
Vi dobbeltsnød og stak hunden en hudgnavedims ind imellem, så hun havde andet end lydene at tænke på.

Jeg ved godt, mange jægere siger, man ikke kan træne skudrædhed væk.
Det kan også godt være, det er svært at træne det nok væk til, hunden bliver en god jagthund.
(Sheila havde dog så travlt med at stirre på rensdyrene sidste efterår, at hun ikke lod sig gå meget på af skuddet...)
Men man kan mindske skudrædheden.

(Sheila HADER også når vi sejler, og båden "bumper" på bølgetoppene - men hun vænner sig til det i løbet af sæsonen og får som udgangspunkt lov til at sidde på dækket foran mig og blive kløet på ørerne... Efter de første 2-3 sejlture slapper hun mere af og begynder at lægge sig ned...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: skudræd hund

Post by HHansen »

99E dine råd lyder som det jeg selv havde tænkt, altså at købe en hundeprop pistol og træne - det værste er at selv med GODE godbidder, steg, råt kød osv - kan man ikke overtale hende til så meget som at være ude i haven i flere timer efter et skud. Hun nægter at tage godbidden. Og det er bare for at gå ud.

Første nytårsaften vi havde hende, var vi kommet ud at gå da der blev fyret noget af - da kunne kæresten IKKE holde hende tilbage, hun gik ud af sin K9 sele! Hun skulle bare IND.

Men vi må købe en lyd CD - eller lyde på Itunes - og starte der. Og så en hundeprop pistol og state meget meget langt væk. :hhansen:

Min hundetræner foreslog at køre ned og parkere et par kilometer fra lerdueskydningsbanen når de træner. Og så bare have hende i bilen og stoppe guffer i hende. Og så køre tættere på næste gang osv...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: skudræd hund

Post by HHansen »

Nå ja og hun skal IKKE være jagthund, jeg vil bare gerne kunne tage hende med udenfor selvom det er tordenvejr eller jagtsæson :askepot:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: skudræd hund

Post by 99E »

HHansen wrote:Min hundetræner foreslog at køre ned og parkere et par kilometer fra lerdueskydningsbanen når de træner. Og så bare have hende i bilen og stoppe guffer i hende. Og så køre tættere på næste gang osv...

Det lyder faktisk som en rigtig god ide.
Især fordi jeg antager, hunden er glad og tryg i bilen.

Pinligt nok var det ikke faldet os ind, Sheila kunne være skudræd - hun har jo set/hørt masser af fyrværkeri på Hesselbækvej.
Så vi tog hende glad med ud da vi skulle skyde rifler ind første sæson heroppe.
Og jeg er glad for, vi havde snor på, sele på og at jeg havde rigtig godt fat i snoren...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: skudræd hund

Post by Frieser9460 »

En skudræd hund er ikke sjov... det er så synd for dem, når de bliver så bange.

Vi har en CD med fyrværkeri, som vi afspiller for Basil med mellemrum. Den har han lyttet til, siden han bare var en lille hvalp, da opdrætter brugte den som træning til netop ikke at være skudræd.

Fordelen ved CD'en er, at man kan starte den på meget, meget lav lydstyrke og så øge gradvist, i takt med at hunden ikke reagerer på den.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: skudræd hund

Post by HHansen »

Noget skal vi ihvertfald have gjort, det har den seneste uge udartet sig til at vovse er BANGE når vi kommer hjem.
Der er ikke noget om morgenen når vi vågner, og vi går tur som altid. Så tager vi på arbejde, og når vi kommer hjem er hun bange.. ørerne er lagt tilbage og hun vil IKKE ud i haven. Et par dage her har jeg været nødt til at tvinge sele på hende og slæbe hende ud! Kommer vi så først ud, så vil hun faktisk gerne gå tur. Men hun vil ikke ud :ehh: :hva:

Vi skal have sat overvågningskamera op igen og finde ud af hvad der skræmmer hende så meget i løbet af dagen...

Hun har iøvrigt tidligere været bange for at gå op på vores førstesal, men da der i forgårs blev skramlet så meget deroppe (ombygning) så var det så farligt at hun faktisk foretrak at løbe derop og opholde sig der. Lyden af en stige der trækkes over gulvet er også meget værre når man er i stuen, en når man er oppe hvor det sker..

Men stakkels vapse!
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply