Sadler.....videnskab....

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Sadler.....videnskab....

Post by misssophie »

skraldesadlen fra Harald Nyborg er kun for folk der enten er nærige, pisseligeglade eller sikkert begge dele.

forskellige heste,- forskellige sadler... det eneste generelle er vel at der skal være skulderfrihed, rygradsfrihed, ligevægt på hesten og at ens popo matcher både hest og den sadel som passer på hesten

jeg ville helt klart få en sadelmager ud med et udvalg af sadler, og se hvad der fungerer for hesten.
Misssophie
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Sadler.....videnskab....

Post by Stimata Doamna »

Jeg kigger pt på brugt sadel for at have en overgangssadel, indtil ponzen er blevet arbejdet noget mere og har fået de muskler, der jo også skal til. Brugt (og god, men ikke dyr, hvis han nu skulle smide sig med den). Ideen er så at få en sadel lavet til ham, når vi når dertil.

Vi prøvede en kombineret Kiefer i dag, men den passede ikke ved skulderen. Så den skulle det ikke være. Næste prøvning, forhåbentlig, er en Belloir-sadel, som ifølge ridelæreren burde kunne passe. Der er ikke så mange Belloir-sadler, og han "kender" deres historie. Vi får se.

Men ja, siden Harald Nyborgs kronede dage er der sket meget med sadler. Især mht folks bevidsthed om pasform.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler.....videnskab....

Post by Ane »

Er meget enig med Missophie, og jeg vil også sige sadelmager. Det er en god hjælp, men beskriv hestens ryg for ham/hende, og send evt. billeder - så er det meget nemmere at udvælge sadlermærker.

Jeg er ikke bleg for selv at prøve sadler, og kender man grundreglerne kan man godt finde frem til nogle mærker som så kan få den sidste tilpasning af sadelmageren.

Jeg købte en brugt windsor fit 4 (passer til en bred, let kurvet ryg) som 'tilridningssadel', og jeg elsker windsor! Men hesten er vokset ud af den og jeg har bestilt en custom made Jeremy Rudge, det er faktisk ikke så dyrt som man kunne tro, og så passer den med garanti både mig og krikken.

Windsoren er i øvrigt til salg, hvis der er nogen der leder.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler.....videnskab....

Post by Ane »

Albion er megalækre, og man kan få dem med bomme der kan ændres - det er smart!

Jeg kiggede også på Albion da jeg måtte erkende at jeg skulle have en ny, men jeg kunne ikke få lige den albion jeg ville have (16,5 tommer kombineret med bom der kunne ændres) før til efteråret :-(

Jeg tror heller ikke jeg var endt i en custom made hvis ikke det var fordi jeg vil have et lille sæde og en ultrabred bom, kombisadel i god kvalitet og så i brun.... det er helt umuligt at finde på brugtmarkedet. Jeg satser til gengæld på at jeg ikke skal have andre sadler til Regina nogensinde :hhansen:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler.....videnskab....

Post by Ane »

Du siger bare til June!

Det er en skøn skøn sadel :elsk:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Sadler.....videnskab....

Post by Ane »

Min gamle gamle hoppe (hun hed også Regina) havde en kentaur, den var ok, men den var alt for stor til mig og derfor var jeg ikke så gode venner med den. Det er ikke en dårlig sadle, men heller ikke lækerhedsluksus som Albion.

Hvis ham din pony er udvokset så er det vel begrænset hvor meget han ændrer sig, så længe han ikke svinger op og ned i vægt og er nogenlunde normalt muskuleret nu?

Windsor: http://www.heste-nettet.dk/markedsplads ... &t=382845- jeg regner med at sætte den ned når jeg har fået den nye sadel. Lige pt. bruger jeg den, og har derfor været lidt uvillig til at handle, men når den anden kommer er jeg mere fleksibel.
Totalt fedt med hesten - krydser fingre for at hun er god igen snart.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Sadler.....videnskab....

Post by misssophie »

jeg har en bates caprilli hængende,- og en Kieffer der fulgte med tyksakken,- selv om den ligger ganske ok balancemæssigt, fandt jeg ud af at den var knudret i stopningen,- pudsigt nok lige der hvor kræet havde et par myoser i ryggen.

jeg regner ikke med at skulle bruge den igen,- så den ryger nok videre til én der synes at Kieffer er et hit.

tiden må vise om Bates-sadlen dur til tyksakken,- ellers må der en helt anden sadel til.

jeg har haft en passier Antares og redet en del i en Passier Grand Gilbert,- rigtigt lækre sadler! man kan godt mærke at læderkvaliteten er en god tand bedre, og detaljerne ligeså...

albion og Theo sommer er også lækre sadler
Misssophie
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Sadler.....videnskab....

Post by lonek »

Ped, ham Ole Olesen er ikke længere. Så er der Bach tilbage, men han har noget tvivlsom forretnings-tilgang. Han har netop været konkursramt igen og er startet forfra i vejgård.

Hvad der virker for hest og rytter er noget individuelt. Jeg kender nogle, der er rigtig glade for KenTaur, mens jeg synes det er noget pap og ville aldrig eje en. Men jeg har rigtig god erfaring med bates og ved andre synes netop det mærke er tarveligt. :-)
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Sadler.....videnskab....

Post by lonek »

Jeps Ole Olesen er død.

Det er jo lidt en smagssag, hvem der er dygtig. Jeg har været rigtig glad for at bruge Birgitte Funder fra Hobro. Hun kan være svær at få fat på og var vist lidt for ivrig, da hun startede op, så hun svinger noget med stress pga for meget arbejde.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Sadler.....videnskab....

Post by Godzilla »

Jeg skal også have fat i en sadel til Rositta. Det bliver ikke nemt er jeg bange for. Der er ikke så mange sadler som passer æsler. De er ikke konstrueret helt ens.

Har i nogle gode ideer ud fra erfaringer med sadler ifht det her?:
http://www.calkinsart.net/donkeyinfo/saddlefit.html

Sadlen skal være så let som muligt, da jeg synes at jeg er tung nok i forvejen til Rositta. Hun burde kunne bære mig uden problemer, men jeg vil ikke øge vægten med en 10-15kg sadel oveni.

Jeg har kigget lidt på sådan en her:
https://www.google.com/search?q=podium+sadel&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=HTa_UYzgMeGn4gTn8oCgDw&ved=0CDMQsAQ&biw=1024&bih=564

De er ihvertfald lette. Men om man sidder godt i dem ved jeg ikke.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply