Er du enig

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Er du enig

Post by Ane »

I denne artikel: http://f-frekvensen.dk/en-besked-til-kv ... hysterisk/

jeg vil ikke afsløre hvad jeg mener endnu :hhansen:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Er du enig

Post by MetteboDeluxe »

Lynhurtigt, for jeg er for træt til at læse det ordentligt.

Jeg tror endnu jeg har tilgode at blive kaldt hysterisk, hvilket får mig til at tro, at det at blive hysterisk hører til den enkelte person og ikke et specifikt kønsbaseret problem. Ligeledes er jeg helt overbevist om, at det ikke kun er mænd der kører psykisk nedbrydelse på kvinder. Jeg hader lidt den der Buhu jeg er kvinde mentalitet der nogen gange træder frem.

Når det er sagt er jeg ikke i tvivl om at psykisk nedbrydelse findes. Min mor har en hel bog der hedder noget i retning af "Jeg elsker dig, men..." der handler om lidt det samme.

Så enig ja, men ikke i at det er kønsbestemt. Som sagt er hysteri ikke noget jeg gør i. Er der over hovedet nogen der gør det?
* Kendt for :mettebo: *

* G
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Er du enig

Post by Annemaja »

Ja den slags manipulation er ret udbredt. Den kan have mange ansigter, men det vigtigste der er tilfælles er måden den får andre til at føle sig forkerte på, ved at andre fordømmer/dømmer deres følelser eller opførsel. Det skal man simpelthen ikke finde sig i - men for mange er det så indgroet et mønster begge veje, at de ikke engang er bevidste om hvad det gør ved mennesker ( eller dyr ) - hvad de gør ved hinanden.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Er du enig

Post by misssophie »

det skal da nok passe at der er nogen derude der udsættes for den opførsel,- men jeg må indrømme at jeg aldrig selv har oplevet det, og ej heller set andre blive behandlet sådan

(-at jeg så selv kan tænke "hysteriske kælling" om andre, er en anden sag...)
Misssophie
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Er du enig

Post by lenepp »

Jeg gad ikke læse sidste del, men er vist meget enig med den tilføjelse, at kvinder er rigtigt gode til at gaslighte andre kvinder. Jeg mener også at mænd gaslighter mænd, og så bliver fænomenet for bredt til at sige ret meget andet end at alt er en konstruktion og vi konstant kæmper om at få vores egen konstruktion til at være den mest udbredte og det er der alllerede begreber for (diskursanalyse fx), så gasligthning er nok mest en hverdagsudgave af denne og konstruktivismen?

lenepp
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Er du enig

Post by LoneR »

Konstruktivisme er en teori for, hvordan man opfatter verden, relationerne osv. Det kan ikke sidestilles med dette ene begreb "gaslighting"

Jeg opfatter ikke denne foreteelse, som noget, der alene omfatter kvinder. Manipulation og nedgørelse ved at drage andres virkelighedsopfattelse i tvivl, rammer vel alle, mænd som kvinder.
I mindre grad gør vi det vel også allesammen, når vi er trætte af at belægge vores ord korrekt og tale som girafferne, nogle gange går der bare rovdyr i det, og så er spørgsmålet om det er et direkte frontalt angribende rovdyr, eller en lille sniger, der æder offeret i småbitte, næsten usynlige bidder.
Jeg er blevet kaldt mange ting, men aldrig hysterisk, eller uduelig, eller dum. Jeg har ikke en opfattelse af, at mænd i min nærhed bliver mere lyttet til, end kvinder - nærmest tværtimod.
Men andre har det anderledes, det både ved og ser jeg - jeg har da også herinde læst en bruger, der følte sig udsat for andres, også andre kvinders, fordomsfulde og manipulerende udtalelser.
Sommetider synes jeg sgu også, at nogle kvinder er hysteriske, og mænd med for den sags skyld - der er ingen forskel.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Er du enig

Post by Ane »

Jeg blev provokeret af flere ting da jeg læste den.. jeg synes artiklen postulerer at det er alle (ok så - en meget stor del af) kvinder der oplever dette ofte/hele tiden.. det har jeg svært ved at få til at passe. Derudover synes jeg forfatteren i samme åndedrag gør kvinder til ofre, og det synes jeg er noget vrøvl.

Det sidste jeg tænkte over var: hvad med alle de kvinder der fortæller deres mænd at de er dumme og dovne? Hvad handler det så om?

Tak for jeres tanker.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Er du enig

Post by aribeth »

øv jeg synes det er en nederen artikel!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Er du enig

Post by Ane »

me too

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Er du enig

Post by Ane »

Én ting til: Det lader ikke til at kvinder ifølge forfatteren på noget tidspunkt kan være overfølsomme/hysteriske whatever.. men altså - det kan alle sgu da (også mænd). Følelser har altid ret.. -gu har de ej.. hvis forfatteren nu tog Glorys mor som eksempel (håber det er ok) så er Glorys mor jo ikke hysterisk nærtagende.. nej hun er rimelig - og viiiiiis og Pia skulle fokusere på ikke at få sin mor til at føle sig afvist og bla bla .. men det er jo kun hvis man opererer med at kvinder ikke KAN være urimelige/overfølsomme/sensitive.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply