klæder skaber.....klædeskaber?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

klæder skaber.....klædeskaber?

Post by annetteB »

Har flere gange snakket tøj og tøjstil med venner og bekendte - IRL som via nettet.
Jeg har jo, som de fleste ved, tabt omkring 40 kg ifb med en GBoperation - hvilket har medført nye tøjindkøb....og tanker om hvordan "man" klæder sig og hvorfor.

Jeg er vokset op med en endog ualmindeligt velklædt mor, som ikke ville fanges død i noget, som ikke var velsiddende, nystrøget eller i matchende kulører. Gennem hele min barndom kunne jeg hver søndag eftermiddag iagttage min mor finde fem matchende sæt tøj frem - komplet til sko og taske - og stryge, pletrense eller andet nødvendigt - så disse fem sæt var klar til den kommende arbejdsuge.
Hvis ting ikke længere klædte hende, så blev de syet om.

Min far gik i det tøj der var øverst i bunken hver dag, hvilket han osse roligt kunne gøre for hele bunken bestod af blå jeans og forskellige kulørte (nystrøgne) skjorter med henholdsvis lange og korte ærmer - og en flok sweateres til at supplere med, hvis det var koldt.
Bortset fra, når der skulle være fest: så fik den hele armen med smoking og butterfly og pudsede sko.

Jeg har med andre ord fået en bagage med mig, som gør at jeg overvejer min fremtoning: hvilke signaler sender jeg til omverdenen.
Det gjorde jeg osse da jeg var fed - og før den tid. Og før dén tid osse.
Man viser omverdenen noget gennem sin påklædning - og ikke alle mennesker reagerer som man havde forestillet sig - som jeg osse har forklaret mine unger, inden de rendte på gaden i deres selvvalgte påklædning.

Hvilke overvejelser gør I jer, når I klæder jer på?
Og hvilket billede viser I jeres omverden?


En hel anden ting, som jeg fik at vide et års tid efter den der GB, som muligvis har ædt min hjerne, er, at mennesker som havde været slanke førhen havde en tendens til hurtigere at finde en tøj som passede til deres "nye facon" - frem for de, som havde været tykke gennem hele deres liv.
Begge modeller har "slagside": Sidstnævnte valgte ofte tøj i samme stil som de havde brugt som overvægtige - bare i mindre størrelser, hvor de øvrige tilsyneladende sprang tilbage til tiden fra før de blev fede.
Den har jeg måttet tage til mig: nogen indeni mig vælger tøj, som mit atten-til trediveårige jeg ville være gået på gaden i uden at blinke..... Og så lægger mit voksne jeg en del af det tilbage på hylden igen, fordi mit voksne jeg godt kan se, at jeg ikke er i tyverne mere og ikke behøver at ligne et gammelt piskeris, som går i byen i sin datters tøj.
:hhansen:

Nogen gange gør jeg det sikkert alligevel. Men så har jeg overvejet det først.
:jeanie:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by BeritH »

Jeg planlægger aldrig hvad jeg skal have på, for jeg er generelt ret spontant indstillet, og det jeg gerne vil iføre mig den ene dag, det kan godt være, at jeg ikke har lyst til det næste dag.

For mig handler det primært om at man skal føle sig godt tilpas i det tøj, man har på, og så må det gerne se nogenlunde ordentligt ud samtidigt. Men jeg hænger ikke fast i en enkelt stilart, selvom der selvfølgelig er noget jeg bedre kan lide en andet.

I dag er jeg lidt rå i tøjet, men holdt på et niveau, hvor det ikke bliver trashy, og i morgen er jeg måske i cowboybukser, i overmorgen - hvem ved? Men en ting jeg er ganske bevidst om, er at klæde mig efter min alder, men uden det bliver "konet".

Lad os se lidt billeder af, hvad I forskellige synes er flot :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by 99E »

BeritH wrote:Lad os se lidt billeder af, hvad I forskellige synes er flot

Jeg synes der kan være ret langt mellem "Er flot på andre" og "Noget tøj, jeg kan have på".
Der er stiltyper, jeg godt kan se er "pæne", men som ville få mig til at føle, jeg var klædt ud som Fin Dame.

annetteB wrote:Hvilke overvejelser gør I jer, når I klæder jer på?

Passer det til "sådan som jeg synes jeg er"?
...jeg gider ikke gå rundt en hel dag og føle mig "klædt ud som en anden".
Slet ikke hvis jeg skal ud blandt mennesker.
Altså medmindre det er en ORDENTLIG udklædning - som pirat eller nisse eller sådan noget.

Passer det til det, jeg skal lave i dag - og til vejret?
For tiden betyder det enten: Varmt tøj!!! ...eller: Kan nemt være under overtræksbukserne...

annetteB wrote:Og hvilket billede viser I jeres omverden?

Det ved jeg ikke helt.
Zombiebefængt rock-hår-person nogle dage og vildfaren cowgirl andre, tror jeg.
Med mærkelige sko med tæer. Eller cowboystøvler. Og vandrestøvler, de går også til alt.

Tøj, jeg har, ud over jeans, skjorter og store bæltespænder...
Image

Image

Fjeldtøj skal bare være praktisk:
Image

Men der er altså ikke noget, der slår jeans, skjorte og støvler - og en hat, der passer til vejr og situation:
Image

Image

...selvom jeg ind imellem savner Idas hår (som er upraktisk fordi det ikke kan være under hatten).
Image
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by aribeth »

Jeg er fuldstændig helt og aldeles græskkatolsk omkring hvad folk vælger at gå i! Og jeg synes hverken det er grimt/sært/sejt/underligt/forkert/rigtigt at Annette vælger at gå i sine børns nittestøvler og converse og lege ung med de unge, hvis det er det hun har det godt med. Eller hvis hun vælger at permanente sit hår lilla og gå rundt i spadseredragter i orange.
Så længe hun har det godt med det!

Og det er det der betyder noget for mig... Det rager da os andre om tøjet klæder de folk der går med det!

Selv er jeg vokset op med min mor som er meget ordentlig i tøjet og som har klædeskabe fulde af pæne bluser og nederdele og lynlåstøj (jeg har et issue med lynlåse i tøj pga min mor) Jeg reagerede meget på det og levede derfor fra 13 års alderen og op igennem gymnasiet i gammelt, hullet second-hand tøj... bedstefarpyjamasbukser, underkjoler, deforme sweatre, bukser der var mere hul end de var egentlig beklædningsgenstande og så videre...

Selv er jeg meget blufærdig og jeg ville ønske det ragede mig lidt mere om brysterne hænger og om der er et par deller på maven eller ryggen eller under armen der kan ses... men desværre kan jeg ikke helt slappe af hvis jeg synes tøjet ikke skjuler det nok. Men helt ærligt, så fatter jeg ikke det der med alderssvarende tøj... hvis jeg føler mig godt tilpas i det samme tøj som jeg har på nu hvor jeg er 32 den dag jeg fylder 85 ... hvorfor skulle jeg dog så gå i andet, bare fordi det ikke passer til min alder... nej, min alder skal ikke definere hvad jeg "burde" gå i (eller det er vel samfundet og dets normer) jeg går i det jeg har det godt i!
Og så er det et ekstra plus hvis jeg ser godt ud i det samtidig!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by BeritH »

Jeg synes det her tøj er lidt sjovt, hvis man er til lidt farver og hippietendenser :-)

http://www.desigual-shop.dk/?gclid=CMf9oeiDmbACFUVc3wodCiP43w&gclid=CM-9ls_vgLQCFaF7cAodcC8ApA
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by Felis »

BeritH wrote:Jeg synes det her tøj er lidt sjovt, hvis man er til lidt farver og hippietendenser :-)

http://www.desigual-shop.dk/?gclid=CMf9oeiDmbACFUVc3wodCiP43w&gclid=CM-9ls_vgLQCFaF7cAodcC8ApA



Der er da meget spændende imellem, såmænd også noget gamle mig kunen finde på at tage på, men sådan rent nøgternt set, er det alt sammen bare noget der er flikket sammen af stofrester.

og så findes det i EN prisklasse: For dyrt :wow:

Jeg ku' sgu ikke drømme om at give mellem 800 og 1100 for sådan en nederdel f.eks.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by BeritH »

Næh Felis, og sådan er vi jo forskellige.

Jeg synes faktisk ikke det er specielt dyrt, hvis kvaliteten er i orden :-)

Herudover synes jeg at disse støvler er megaseje

Image

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by annetteB »

støvlerne er flotte, BeritH
:elsk:

Og så er det et ekstra plus hvis jeg ser godt ud i det samtidig!

Ah, ja - now wer're talking!
For HVAD betyder det helt bestemt, at du "ser godt ud i det" ?
:linski:

For mig betyder det at "kludene fremhæver de ting jeg synes om ved mig selv - og skjuler, eller i hvertfald undlader at henlede opmærksomheden på - de ting jeg er knapt så begejstret for.
Og dem kommer der uværgerligt nogen af med tiden.
:hhansen:

Fx bryder jeg mig ikke om den ellers meget fremherskende "shapewear/bodycon" tendens - fordi den får mig til at gå ret op og ned som en hegnspæl. Dét er sgu da ikke smart!?
:brok:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by HHansen »

Jeg vælger oftest tøj efter farve :hhansen:

Jeg elsker rødt, orange og rødbrune farver. :elsk:
Og jeg går med det uanfægtet at jeg nok BURDE gå i blåt og grønt fordi det nok passer bedre til mit røde hår og mine øjne og hvad ved jeg...

Men jeg har det bare bedst i rødt tøj.

Efter farven, forsøger jeg så at vælge noget som fremhæver mine gode sider - brysterne f.eks :jeanie:
Og så skal det jo ikke sidde så meget til at enhver delle - og dem er der en del af - bliver fremhævet.. men skjule det hele kan man jo kun i en burka :vader:

Den kjole i decembertråden, der affødte denne her tråd - den synes jeg er fed fordi den er sjov. Jeg ledte efter noget til firmajulefrokosten, og det er den perfekt til - men jeg går ikke i kjoler med halterneck. Ikke fordi jeg har en grim ryg - men fordi så skal der en stropløs BH til - og en sådan gør ikke noget godt for mine fortrin. De bliver altid FLADE i en stropløs BH, det kan jeg ikke leve med.
Dertil kommer at der er lidt vel rigeligt grønt på kjolen til min smag.

Men 50'er stilen kan jeg godt lide - og jeg har da også kjoler i den stil... det går fint så længe barm og røv er større end taljen..

Nå, men det var festtøjet, jeg render jo ikke i kjoler hele tiden.. i det daglige foretrækker jeg cowboybukser og t-shirts/skjorter/bluser.. Sjældent noget der går op i halsen, hader f.eks rullekraver. Kan ikke have noget der strammer på min hals. Og stadig så har jeg altså meget rødt på :elsk:

Det der tøj BeritH linker til - det er fedt synes jeg. Sådan noget kan jeg godt vælge til arbejdsbrug, sammen med cowboybukser..
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: klæder skaber.....klædeskaber?

Post by annetteB »

jeg synes at desinguals tøj ser sjovt ud...på billeder. Når jeg ser det i virkeligheden, så gider jeg ikke gå i det: det er lige så ens som alt muligt andet "stangtøj" og alt for dyrt.
:tommelned:

jeg går jo i uniform på arbejde og føler derfor altid voldsom trang til at skifte til "normal" så snart jeg får fri.
Normaltøjet er her i efteråret enten jeans og en tshirt eller skjorte - eller en halvkort kjole med uigennemsigtige strømper.
Og støvler eller sko med lidt hæl. Eller Mikkels aflagte ridesko, som jeg af en eller anden grund har kastet min kærlighed på.

Min mor opdrog mig til, at når man skal "ind til byen" så skal man have det pæne tøj på.
Det er så hverdagstøjet i opgraderet stil. Og den famøse banankjole.

Til virkeligt festlige lejligheder forfalder jeg totalt til sort, højhælet og gerne med et twist over imod det "rå" - Ligner formentlig en bedaget punker.
:hhansen:

Jeg prøver at undgå ærmeløse ting. Det er så lækkert med runde glatte ungpigearme - og knap så pænt med senede magre etagesolbrændte gartnerarme. Meget lavtaljede jeans skyr jeg osse som pesten - jeg kan ikke holde dem oppe og kommer til at se mærkeligt taljeløs ud.
:tommelned:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply