Julen?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Julen?

Post by Pia »

Nu nærmer den sig med hastige skridt, julen.

Hvad har I af traditioner og planer?

Er I på gaver med alle, eller kun de nærmeste og hvad står på ønskesedlen i år?

(Udover fred i verden og den slags...)

Herhjemme er der fokus på at hygge og være sammen med de mennesker vi har lyst til, ingen pligtbesøg eller "pligt"-gaver i år!

Det samme med de arrangementer vi deltager i, der er blevet luget godt ud i invitationerne, og det er faktisk rart ikke at have planer hver evigt eneste weekenddag fra nu af og frem til nytår.

Gaver bliver givet til de nærmeste, som vi også holder julen med og for en gangs skyld glæder jeg mig, sådan rigtigt ægte, på andet en ungernes vegne :-)

I går blev de små pærer sat op i hegnet der skiller gårdhaven fra resten af haven, så er det ligesom skudt igang. Signe og jeg stod længe og bare hyggede os ved synet af lys, det er vildt så meget så lidt kan gøre.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

I år skal vi være her hos os... med min familie... for første gang!!
Jeg glæder mig meget.... vi skal hygge hele dagen. Nogle gæster kommer tidligt og så hjælpes vi ad med maden og borddækning og så videre.
Maden er and, steg og medister med al det obligatoriske tilbehør, risalamande, konfekt og småkager.

Gæsterne består af min far og hans kone og min søster, min mor (og måske hendes mand som ikke holder jul, men som har fået buddet om at komme, også hvis det bare er mens vi spiser)
Og så os... og så måske min farbror og hans kone og hvem der nu ellers kunne tænkes at "mangle" et sted at holde jul... men det ser vi på.

Selvfølgelig skal vi danse om juletræ og synge, fordi det er så hyggeligt med ungerne, og fordi juletræet er pænt.. og fordi det er rart lige at få rørt sig lidt efter al det spisning!

Det bliver med gaver til alle... heldigvis er der ikke rigtig forventninger til hvad gaven er, så det er mest bare en flaske vin eller noget i den stil. Det passer mig fint!
Men ungerne skal begaves... BIG TIME... de skal have så mange gaver at de er ved at brække sig over det til sidst... ja de skal så... eller noget i den stil :linski:

I år skal vi færre ting i juledagene end vi plejer, fordi nogen skal arbejde og sådan noget, men det passer mig fint... jeg ser frem til den 25. herhjemme hvor vi bare skal lege med gaver og flade ud.

Jeg tændte lys for en lille uge siden, men jeg vil have en kæde op ude i gården også... det skal vi lige have gjort..

Jeg ønsker mig i øvrigt kun penge, for mit kamera er gået i stykker og jeg bliver nødt til at få et nyt (godt) for jeg kan ikke rigtig leve med at jeg ikke kan tage en milliard billeder af ungerne hele tiden.
(og så et Doctor Who kaffekrus)
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Julen?

Post by BeritH »

Jeg holder jul hjemme, og jeg gætter på at datter, søn og svigerdatter kommer forbi. Skulle andre få lyst til at kigge forbi, så er de hjertens velkomne.

Mht. pligtbesøg, så er det ikke noget jeg bruger at deltage i og jeg har heller ikke ret mange traditioner omkring tiden op til jul. Det eneste, jeg holder fast i, er at vi samles og laver konfekt og bager i en weekend, her kommer alle som gider at være med. Og så ligger julemiddagen fast, den ændrer vi ikke på.

Mht gaver, så er jeg kun på gaver med mine unger og svigerdatteren, så det bliver ikke til så meget, men jeg mangler nu heller ikke noget. Til gengæld plejer Vakse at købe en dyr julegave til sin moar hvert år. Problemet er bare at han generelt køber den på mit eget kort.

Så alt i alt er julen en ganske afslappet forestilling hos mig.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

ER der nogen der deltager i alle de der pligtbesøg som i snakker om?
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Julen?

Post by aribeth »

ja... men det er bare fordi jeg kun selv deltager i det jeg gider... så har jeg måske svært ved at forstå hvad der menes med pligtbesøg.
Raxacoricofallapatorius
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Julen?

Post by Felis »

aribeth wrote: så har jeg måske svært ved at forstå hvad der menes med pligtbesøg.



Det er noget med, at man enten tager med til noget, som regel familiebrækhalløj eller selv arrangerer noget for den pukkelryggede , fordi man synes man ikke kan være andet bekendt og fordi det forventes af en og for husfredens skyld...selv om man sgu hellere ville lade være
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Julen?

Post by Pia »

Felis wrote:
aribeth wrote: så har jeg måske svært ved at forstå hvad der menes med pligtbesøg.



Det er noget med, at man enten tager med til noget, som regel familiebrækhalløj eller selv arrangerer noget for den pukkelryggede , fordi man synes man ikke kan være andet bekendt og fordi det forventes af en og for husfredens skyld...selv om man sgu hellere ville lade være


Det er også min tolkning :-)
User avatar
stardancer
Posts: 525
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Julen?

Post by stardancer »

Vi skal holde jul hjemme, ligesom de 2 forrige år. Vi blev så trætte af dels familliekævl (min svoger er fuldstændig :doed: oven i bøtten :mur: ved godt han ikke kan gøre for det da han har fået en lille hjerneskade men han nægter jo at erkende at han har et problem og tyraniserer hele familien og det orker vi altså ikke :traet: ) og dels at vi altid var afhængige af at blive hentet og bragt, da vi hverken har bil eller kørekort...

Svigermor holder vist julefrokost igen i år, selvom hun ellers havde sagt hun ikke ville mere - hun er over 70 så synes det er helt rimeligt at den tradition overtages af dem der er unge og har pladsen (vi har så desværre ikke plads til hele den pukkelryggede i vores lille lejlighed, ellers holdt vi det meget gerne), men hverken Jans bror eller søster gider stå for det, selv om de begge har masser af plads og bor på hh. en gård og en stor villa :ehj:

Så plejer vi at mødes til Glögg og æbleskiver d. 23 og hygge lidt. Der bages selvf. også julesmåkager til den store guldmedalje i løbet af december :aribeth: Jeg er en rigtig juletosse og har hørt julemusik den sidste måneds tid og købt de første stykker julepynt allerede, men for at tækkes manden pynter jeg først op efter d. 23 når sønnen har holdt fødselsdag :linski:
/Sofie
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Julen?

Post by misssophie »

vi har en ultralille familie,- så den holdes med den langhåredes forældre.

så er der julefrokost med firmaet,- og måske med BeritH

ellers ingen planer,- endnu i hvert fald...

og julegaverne er noget der købes ca 20 minutter før lukketid,- uden panik, men bare fordi det ikke trækker i os før...
Misssophie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Julen?

Post by Ane »

Jul hos svigermekanikken (som ikke spiser and!) - gaverne bliver minimeret til andre end børnene, det skal nok blive hyggeligt, selv om jeg kommer til at savne min farmor.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply