Jeg tror min hund er hørehæmmet

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by HHansen »

Seriøst altså... ikke bare vil-døv!

Hun hører ikke når der kommer nogen - opdager dem altid først når de er kommet ind.
Hører sjældent bilen i indkørslen, noget den gamle hund ALTID reagerede på.

Men der hvor vi mest markant har bemærket det - hvis ikke man har fuld kontakt med hende og giver kommandoer højt og tydeligt - så ved hun ikke om det er en sit eller en dæk hun skal udføre. Hun bliver tydeligt forvirret og ender ofte med ikke at gøre noget.
Er jeg derimod MEGET tydelig i signalerne, og kombinerer med lidt håndtegn - så reagerer hun prompte!

Prøvede igår at hviske til hende - det reagerer hun ikke på. Kun hvis hun kan se mig imens...

Hun er også skudræd... og bange i torden.. men hvis hun ikke hører så godt kan det måske virke endnu mere skræmmende?

Nå, det er jo næppe noget problem så længe hun KAN høre - hun skal vaccineres i næste uge så da vil vi da lige tale med dyrlægen om det. Troede kun det var gamle hunde der mistede hørelsen - men kan se ved søgning på nettet at det ikke er SÅ usædvanligt...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by MetteboDeluxe »

Min Nuggahund kan ikke rigtig høre. Det anede tidligere ejer ikke, så de kan "skjule" det længe.

Prøv at knipse eller sådan noget bag hendes hoved og se om hun reagerer?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by HHansen »

MetteboDeluxe wrote:Min Nuggahund kan ikke rigtig høre. Det anede tidligere ejer ikke, så de kan "skjule" det længe.

Prøv at knipse eller sådan noget bag hendes hoved og se om hun reagerer?


hvis hun sover reagerer hun kun på ret høje lyde.
Og er hun opmærksom på noget andet, så varer det også længe inden hun reagerer. Som jeg husker andre hunde, så vil de da ihvertfald vippe med ørerne når der er en lyd...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by Buusser »

Jeg tror ikke helt du kan regne med det når hunden sover. De sover vel forskelligt lige som mennesker. Min hund hører heller ikke super, men han er jo også 10 år, så det er nok kommet over årene. Han er også skudræd og meget bange for tordenvejr. Han kan høre en sagte buldren, så jeg ved faktisk ikke helt hvor døv han egentlig er... men ja, en knipsen bag ved hunden bør den reagere på når den bliver overrasket over lyden...
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by Stimata Doamna »

Så må du jo på et tegnsprogskursus - og installere en kikkert på Suka, så du ikke behøver at 'råbe' så højt, når hun er langt væk........
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by HHansen »

Havde køter til dyrlæge i dag til vaccination og check - og vi snakkede om hørelsen. Dyrlægen tror vi har ret i at hun er lidt hørehæmmet. Der er heldigvis ikke noget behandlingskrævende galt med ørerne - så vi må bare vænne os til det at tale TYDELIGT når vi taler til hunden :heidio:

Og så må vi jo selv opdage når der kommer gæster :linski:

Vil indøve tegn sammen med kommandoerne, bruger det allerede til stå - og vil lære hende nogen til sit og dæk også. Så hun kan skelne de to øvelser. Og så går det jo nok altsammen :hhansen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by LoneR »

MIn Engelske Springer Spaniel er blevet næsten døv, af kronisk ørebetændelse.
Hun blir forskrækket, hvis hun sover og vi kommer bag på hende. Hun reagerer ikke på tur, hvis vi kalder. Hun kan ikke høre biler og cykler.
Hun kan heller ikke høre, når jeg taler til hende, og det er faktisk det værste, fordi jeg er typen, der bruger stemmen meget til kontakt og anerkendelse.
Jeg har haft en blind hund før, men det er et værre handicap for en hund, at være døv, synes jeg.
Nå, jeg prøver at fortælle hende det hele med taktil kommunikation, jeg håber hun forstår det.
Det gør mig ked af det, at hun er blevet døv. Håber bare hun forstår, at jeg stadig sætter pris på hende.
Lille Maya.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by HHansen »

LoneR wrote:MIn Engelske Springer Spaniel er blevet næsten døv, af kronisk ørebetændelse.
Hun blir forskrækket, hvis hun sover og vi kommer bag på hende. Hun reagerer ikke på tur, hvis vi kalder. Hun kan ikke høre biler og cykler.
Hun kan heller ikke høre, når jeg taler til hende, og det er faktisk det værste, fordi jeg er typen, der bruger stemmen meget til kontakt og anerkendelse.
Jeg har haft en blind hund før, men det er et værre handicap for en hund, at være døv, synes jeg.
Nå, jeg prøver at fortælle hende det hele med taktil kommunikation, jeg håber hun forstår det.
Det gør mig ked af det, at hun er blevet døv. Håber bare hun forstår, at jeg stadig sætter pris på hende.
Lille Maya.


Kan godt forstå bekymringen, hvis hunden ikke forstår den bliver rost og man er glad for den - så er det jo synd... Den bliver da depri :graed:

Min Suka kan heldigvis godt høre når jeg roser i høje toner - og så får hun jo lækkerguffer :elsk:
Så hun ved godt at jeg kan lide hende - når hun er ordentlig :hhansen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by LoneR »

Jaeh, så er det bare en tragedie, hvis ens hund ikke kan høre ens stemme, og aldrig har brudt sig om godbidder.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Jeg tror min hund er hørehæmmet

Post by MetteboDeluxe »

Min smådøve hund er eminent til at forstå ansigtudtryk :elsk:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Post Reply