Let sæde?

Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Let sæde?

Post by Godzilla »

Jeg forstår ikke hvordan let sæde egentlig aflaster. Vægten er jo stadig i sadlen når man står i bøjlerne?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Let sæde?

Post by 99E »

Let sæde kan aflaste på 2 måder:
1) Undgå, rytteren forsøger at sidde ned, men bumper.
2) Rykke vægten frem og væk fra "midtryggen" så hesten bedre kan løfte ryggen.

Til gengæld er jeg ikke sikker på i hvor høj grad, det er hittet at al vægten er "forrest" på sadlen.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Let sæde?

Post by Godzilla »

I kortere perioder kan det vel være godt at lette trykket på ryggen, men i længden er det nok ikke nogen god ide at hænge på forparten?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Let sæde?

Post by annetteB »

jeg har altid lært, at man også i let sæde skal "holde vægten over benet" således at man reelt ikke forskubber noget vægt fremover?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Let sæde?

Post by misssophie »

uanset hvor din krop befinder sig, vil vægten vel være fokuseret der hvor stigremmene hænger...
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Let sæde?

Post by 99E »

misssophie wrote:uanset hvor din krop befinder sig, vil vægten vel være fokuseret der hvor stigremmene hænger...

Det tænker jeg også; hvis man har vægten i stigbøjlerne, er vægten vel koncentreret i/ved/omkring ophænget?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Let sæde?

Post by annetteB »

og derfor er det kun til en vis grad nogen ide i let sæde idet det forhindrer "bump" - og hvis det udøves i bomsadel, så er der vel trods alt osse sadlens trykfordelende egenskab.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Let sæde?

Post by Godzilla »

Jeg kan godt se at det er smart hvis man gerne vil have dyret til at løfte ryggen og man ikke konsekvent hænger på forparten, men vægten må nødvendigvis være der hvor bøjlerne sidder på sadlen også selvom det er en sadel med bom. Den vil selvfølgelig fordele vægten lidt.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply