Tengstedtsk æblekage

User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Tengstedtsk æblekage

Post by KatieKat »

Mindst 1 kg Filippa eller andet godt og aromatisk æble. (så lad gå da: Ingrid Marie)skæres i meget tynde både. Æblerne skal skylles først, men ikke skrælles og ikke tørres.

Vend æblebådene i en skål med 300 gram demerare sukker og 1½-2 spsk kanel.Sukkeret trækker lidt saft ud af æblerne. Lad dem stå i skålen og trække imens du laver dejen.

1 pk smør piskes med 4½ dl almindeligt kedeligt hvidt sukker eller almindeligt kedeligt rå rørsukker fra nutana og kornene af en tyk og lækker polynesisk vanillestang. (vanillesukker kan gå an i mangel på bedre havelse)

Tilsæt 6 æg eet af gangen og pisk et minut imellem hver.
5 dl mel og 1 1/2 tsk bagepulver blandes forsigtigt i med en stor ske.

For en bradepande med bagepapir. Hæld dejen ud i bradepanden. stik nu æblesnitterne HELT TÆT ned i dejen. Der kan være mange, og de skal stå op i dejen med skindsiden opad.
Hæld sukkersnasket fra bunden af skålen ud over.

bages v 200 grader i 25-30 minutter midterste hylde.
Den er god både kold og varm og med eller uden flødeskum eller vanilleis eller andet smat til.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by Lena »

Denne weekend skal der bages........... Ævlerne er ved at være modne og jeg er moden til et godt stykke kage.....

Image
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by annetteB »

velbekomme! hvorfor kender jeg ikke nogen der har æbler??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by Lena »

Det gør du garanteret også....... man tænker bare ikke over det når man har været vant til at gå ud i haven og hente det man skal bruge.... "Skralder" I aldrig æbler? De er måske ikke værd at bruge....?

Mit Filippa træ bærer fint i år for første gang. Uhmm....... duften af Filippa....... Men de er ikke plukkemodne endnu, så jeg bruger bare af nedfaldsæblerne.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by annetteB »

det er faktisk ret sjældent der er brugbar frugt i containerne. Og når der er, er det oftest bananer og meloner (den anden dag var der FIRE vandmeloner)...og en enkelt gang var der supermumsede abrikoser, fem kilo.

Der vokser et par æbletræer på baneskråningen, men de er ikke modne endnu. Møgæbler.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by annetteB »

jeg har i øvrigt lige lavet den idag...men med brombær istedet for æbler. Det blev dæleme osse godt!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by Lena »

Uhmm........ Det skal prøves. Jeg så forleden at brombærrene på vores ridetur var ved at være modne.......

5 kilo abrikoser........ gudespise! For første gang bare vores abrikostræ mere en 1 abrikos, og så regnede de nærmest i stykker inden de modnede.... så igen i år fik vi kun 1 abrikos....... *GG*
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by annetteB »

virkeligt modne abrikoser er storguf!! Og de er først virkelig modne, når den ene frugt i toppen af hver kasse har fået en stødt plet. Og så bliver de smidt ud af forretningen....og ned i containeren. Og så henter mine unger dem.
:-D
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by CXEC »

Nå, så "kom jeg, sørme, til" at udvide denne ellers ganske glimragende kageopskrift en anelse! :atengstedt: :linski: Og den er afprøvet på en sagesløs medstuderende, som er VILD med denne version. :kindkys: :aribeth: :aribeth:

Jeg kom en smule marcipan fra Odense Marcipan i og lidt knækkede pecannøddekerner. :aribeth: :aribeth: :aribeth: :aribeth: :aribeth:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tengstedtsk æblekage

Post by annetteB »

jeg har osse af og til lavet den med marcipan i - og mørk chokolade. Men så har jeg brugt pærer istedet for æbler. Og nedtonet kanelmængden.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply