Genoptræning, erfaringer søges

Post Reply
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Genoptræning, erfaringer søges

Post by Anita »

Bissen lavede i maj måned en ganske slem kodeledsforvridning og stod i boksro i 14 dage herefter meget fold tid og sidst i juni fik vi grønt lys til LANGSOM genoptræning.
Den Brune Bisse er nu nået til at vi må trave 15 min i intervaller, og fra uge 35 står den så på 20 min trav og galop intervaller, juhuu.

I går og igen idag da vi var ude mærkede jeg en ændring i hendes trav mønster, hun er fortsat helt taktfast og rentaktet, men hun samler af sig selv traven, skal jeg være bekymret? Eller er det blot fordi hun vil fortælle mig at styrken er ved at vende tilbage?

Har tænkt på at sende hende til Karmdal og svømme når vi er færdige med genoptræningen, er der nogle Strigler der har erfaringer med hestesvømning så vil jeg meget gerne høre om dem.
Dyrlæge og underviser har begge sagt god for min ide, men jeg ville gerne høre hvis I har nogle erfaringer at dele ud af.

På forhånd tak for svar.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Genoptræning, erfaringer søges

Post by Ane »

Hej.


Jeg har ikke selv erfaring med svømning, men jeg tror ikke jeg ville bruge det, hesten 'vender' helt forkert når den svømmer. Det er ikke noget jeg har lyst til at byde dens ryg. Men altså en uge skader jo nok ikke det store.

Jeg ville nok bare genoptræne efter planen og så lade det være det.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Genoptræning, erfaringer søges

Post by CXEC »

Men hvis det var decideret skidt for hesten at svømme mon så man ville gøre det? Mon ikke det handler om at gøre det med måde? Jeg har ingen personlig erfaring med det. Men man kan træne løbebånd undervand, har jeg hørt. Eller spa bade....
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Genoptræning, erfaringer søges

Post by Ane »

Indsæt selv:

Hvis det var decideret skidt for hesten: at blive redet i roll kur, ind i barrieren, barret, dopet - mon man så ville gøre det??

----------------------------
og nej - jeg mener på INGEN MÅDE at svømning er så skidt som ovennævnte - det er bare en dum måde at stille det op på at sige at hvis det var dårligt ville man ikke gøre det.

Hesten stikker hovedet op og 'vender den forkerte vej' når den svømmer. Skadeligt tjøøøhh næppe - men hensigtsmæssigt, det tror jeg heller ikke, i hvert fald ikke for at udvikle de muskler man ønsker sig når man rider.

noget jeg til gengæld synes ser rigtig interessant ud er vandløbebåndet - det ville jeg overveje

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Genoptræning, erfaringer søges

Post by aribeth »

jeg synes bare hestene skulle tage at svømme ryg-crawl... så skal det da nok være god træning!
Raxacoricofallapatorius
Anita
Posts: 166
Joined: Fri 11. Jul 2008 11:12

Re: Genoptræning, erfaringer søges

Post by Anita »

Først tak for jeres svar.
Dernæst en kort update projekt genoptræning går fantastisk, faktisk bedre end jeg turde håbe, kondien både hestens og min kommer hurtigere en jeg havde forventet. Har været til undervisning på skåneprogram og er kommet frem til i fællesskab med min ridelærer at jeg ikke sender hende ud at svømme, det går så godt uden så det vil være "spild".
Vandløbebåndet har jeg set gode resultater med brugen af, men det er ikke noget jeg vil sende den brune ud på, hun kegler totalt rundt på løbebånd, det er prøvet, men som sagt jeg har set andre heste som har haft stor succes med båndet.
Post Reply