Slim i munden

User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Slim i munden

Post by Stimata Doamna »

Det kan det godt :-)

Vi har en hest på gården, som gør det samme, når han kommer lige fra fold og bliver redet. Først savl, så skum. Om vinteren, hvor han ikke går på græs, skummer han 'kun'. Han gumler også meget på biddet i starten, og bliver så mere rolig på biddet.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
DetGuleLyn
Posts: 8
Joined: Thu 4. Aug 2011 17:16

Re: Slim i munden

Post by DetGuleLyn »

Okay, det var da dejligt, så kan jeg godt lade være at spekulere på det mere :-)

Mange tak for hjælpen :heidio:
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Slim i munden

Post by Ane »

Hvis ikke du har fået dens tænder tjekket inden du tilred den så ville jeg få den tjekket nu! Unge heste der måske aldrig har haft tandlæge kan have tandkapper, mange spidser, ulvetænder og alt muligt andet 'sjovt' der risikere at gøre deres første oplevelser med bid mere ubehagelige end det behøver at være. Der findes mange dyrlæger derude der er gode til tænder. Mine krav er altid at de skal bedøve, bruge mundspær og lys, ellers er det ikke pengene værd. Min favorittandlæge er Henrik Bruun og hans kone: hestetand.dk - men det er jo ikke sikkert du er i nærheden af dem rent geografisk.

Hvis den stadig savler når du har fået tjekket tænder ville jeg ikke være så urolig, men jeg ville helt klart få kigget den i munden som det første.

Ane

-Excuses are the nails used to build a house of failure
DetGuleLyn
Posts: 8
Joined: Thu 4. Aug 2011 17:16

Re: Slim i munden

Post by DetGuleLyn »

Dem jeg købte hende af brugte hende som kørehest, så biddet er ikke noget nyt for hende. Og jeg ved at hun blev passet med smed, ormekur, tænder og vaccination hos dem. Men derfor kan der jo selvfølgelig godt være nogen problemer med tænderne.
Men grunden til jeg ikke selv har tænkt det, er at normalt synes jeg jo der er lidt flere tegn på at de har problemer med tænderne. At de taber maden, ikke optager maden godt nok, virker irriteret af biddet osv. Og ingen af de ting er der, kun det med at hun savler ret meget under ridning, hvilket jeg har fundet ud af bliver til 'skum' hvis jeg, istedet for at tulle rundt på banen, rider lidt mere seriøst. Men ja, det kan være tænderne og det vil jeg selvfølgelig få tjekket om ikke så længe :)

Mange tak for svar (:
Post Reply