Mor Aases franskbrød

Post Reply
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Mor Aases franskbrød

Post by KatieKat »

Min mor er verdens dårligste kok, men de få ting hun kan lave laver hun til gengæld virkelig godt. Bedst af alt er hendes franskbrød.

Der skal bruges:

50 g gær
1 dl lunkent vand
4 dl mælk
50 g smeltet smør
200 g kvark
2 tsk salt
2 tsk sukker
100 g durummel
almindelig hvedemel - så meget som der er brug for

Sådan gør man:

Gær røres ud i lunkent vand. Mel og smør røres i, kvark salt og sukker puttes i og mel æltes i. Min mor påstår at det kun er AMO mel der kan bruges, men det er endnu ikke lykkedes mig at smage forskel.
Når dejen er sådan lækker i det skal den hæve i 35 minutter. Derefter formes den til 2 brød og hæver 20 minutter mere og pensles derefter med kaffe og bages i 35 minutter ved 200 grader på nederste rille. Min mor påstår at brødet bliver helt forkert hvis det bages ved varmluft, men igen kan jeg ikke se forskel...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Mor Aases franskbrød

Post by annetteB »

Æv, det er et rigtig dårligt franskbrød!
Det giver ondt i maven, hvis man spiser tre store skiver lige i rap, det forsvinder alt for hurtigt - og tillige giver det ærgrelser over at man ikke liiige kan spise en skive mer!
:hhansen:


Jeg bagte to brød igår aftes kl 20...nu er de væk.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Mor Aases franskbrød

Post by annetteB »

Minder lige om dette afskyelige franskbrød igen....der står to styks i min ovn nu. Lavet med dejlig skraldekvark.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Mor Aases franskbrød

Post by annetteB »

Skraldekvark er kvark som kommer fra skraldespanden..
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply