Jen's frugtscones

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Jen's frugtscones

Post by annetteB »

Dette er den redigerede udgave af en amerikansk opskrift. I originalopskriften indgår dobbelt så meget smør og en halv kop sukker istedet for de 4 spsk...og en del mindre frugt...det syntes jeg altså lød lige lovligt fedt og sødt for mig.

Men altså: tænd ovnen på 200 grader.
½ kop tørrede tranbær, fire tørrede abrikoser i små tern og et halvt æble (helst syrligt) i små tern sættes i blød i saften fra en halv appelsin.
Lad det stå i fred og ro og trække mens du laver dejen:
bland 3 kopper mel, 4 spsk sukker, 3 spsk bagepulver, reven skal af en appelsin, ½ kop hakkede valnødder og 1tsk salt sammen i en skål.
Gnid 100 gram koldt smør ud i de tørre ting indtil det hele ligner krummer - eller skær smørret i tern og kør det hele en tur i foodprocessor eller med røremaskinens K-spade.

Pisk et æg sammen med en halv kop mælk.hæld frugt og æggemælk i de tørre dele og saml hurtigt dejen - fx med selvsamme K-spade. Jo mindre man gratter med dejen jo bedre.
Klap dejen ud til et rektangel af 1½-2 cm tykkelse. Skær med en SKARP kniv dejen ud i firkanter af passende størrelse. Jo skarpere kniv, desto pænere hæver de.

Pensl med mælk. bag i ca et kvarter på næstøverste rille. Tror mine fik 17 minutter, men det afhænger lidt af både dejtykkelsen og ovnen.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Jen's frugtscones

Post by annetteB »

Idag checkede jeg om det passede hvad der stod i originalopskriften: at de kan fryses ned ubagte og ved senere lejlighed smides direkte fra fryseren og i ovnen og bages med godt resultat.

Det gør det.
De bliver fine og luftige og lette og lækre...og skal have to minutter mere når de bages dybfrosen.
(og der er 8 mere i fryseren til bedre tider....mums!)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply