hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by annetteB »

Se overskriften.
Nu er det nemlig lykkes mig at få liv i en surdej igen - og jeg gider ikke mere Vibeke Lehns mørke rugbrød, som var dét jeg altid bagte dengang det var før....men se, om der er en opskrift at finde herinde?!?
:brok:

Nu har jeg forsøgt mig med Camilla Plums bekendt Mogens's rugbrød:http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/boller+af+staal/opskrifter/20080124094657.htm
....dog med lidt færre solsikkefrø og en lille dl græskarkerner oveni hatten. Nu står de på bordet og hæver - så får vi se imorgen, om de smager godt.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by 99E »

Æh...
Jamie Oliver har en opskrift i en af "Bar mad"-bøgerne.
Det er den, jeg startede med.

Så har jeg improviseret over emnet og tilsætter altid udblødte, knækkede rug- og hvedekerner, ofte solsikkekerner, gerne solsikkefrø, tit boghvedegryn. Somme tider valnødder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by sinesmølf »

jeg bager et uden kerner, men jeg kan da godt smide opskriften ind.

1 liter vand
1,3 kg rugmel
1 hvidtøl
60 g salt
1 spsk honning

røres sammen og står 24 timer

4,5 dl vand
500 g hvedemel
450 g rugmel

røres grundigt på røre maskine, mellem 20 - 30 min

hæver 3 timer og bages ved 160 i 2 timer og lader det stå 1 time på efter varmen.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by annetteB »

Sine: hvad hæver det af?? Skal der ikke surdej i osse - er det nok med salt og den smule honning??
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by sinesmølf »

det hæver af surdej, jeg tror det er 500 g

Det smager dejligt, jeg bagte tre i går. Det ene er lige blevet spist til formiddags kaffe med legestuen.
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by annetteB »

Mogens's rugbrød er bestemt ok....men det kunne efter min mening gerne smage mere af surdej og være lidt mere salt. (Men jeg er osse vokset op med "Struers Grovbrød" som var et helt sort, meget groft, syrligt og salt rugbrød.)

Som jeg husker mit eget rugbrødsbageri i fordums tider, så plejede jeg da osse at lade dejen hæve to gang af hver 12-24 timer.
Så nu får Mogens en ny chance i redigeret udgave. Jeg har lige overhældt alle kerner med kogende vand - og når de er kølet af, så kommer surdejen i sammen med hvedemelet og halvdelen af rugmelet. Og en ekstra tsk salt og en spsk avocadoolie. Og så kan det hygge sig i skålen til imorgen, så kommer den sidste rest rugmel i - og så en ny hævning, denne gang i formen.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
sinesmølf
Posts: 1436
Joined: Fri 1. Sep 2006 23:48

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by sinesmølf »

Under sommerferien i Kbh skam åd vi Emmerys malt rugbrød, nøj det var godt brød :aribeth:

gad vide om der skal malt i for at få det helt mørkt, eller sovsekulør :lol:
hilsen sine

:sine: Tilbage i b
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by 99E »

Malt gør mest for smagen - ikke for farven.
Der skal egentlig malt i bagels - og de er jo meget hvide.

Men man kan faktisk godt putte kulør (Yes, sovsekulør) i sit rugbrød, hvis man vil have det mørkt.
Jeg ville nu nok overveje at riste noget hvedemel af, ligesom til brun sovs, for at få mere farve i - hvis jeg var pernitten.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: hvorfor er der ingen opskrifter på RUGBRØD???

Post by annetteB »

Nå, jamen Mogens2-brødet blev en succes. To brød ædt på ét døgn.
Jeg går i gang med et nyt sæt - det gode ved rugbrød er, at det passer sig selv mens man sover, pudser næse, hoster osv..
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply