Mama Dawn's Black Bean salad

Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Mama Dawn's Black Bean salad

Post by 99E »

Opskriften er frit oversat og fortolket fra "Love in Every Bite" af Dawn Klein, The Floured Apron Bakery, Pagosa Springs Colorado.
Mine alternativer eller tilføjelser står i parentes efter "originalforskrifterne".
Opskriften rækker til 4-6 mennesker i 2 dage eller sådan noget. I hvert fald ender vi med at spise bønnesalat i en lille uge, hvis ikke vi finder nogle intetanende ofre at fodre med det.

Ingredienser:
5 dl kogte bygkerner (eller bulgur, eller speltkerner - og man kan godt runde de fem op til syv...)
2 dåser sorte bønner á 425 gram (eller de tørrede af slagsen, udblødt og kogt. Gør som der står på posen. Halvdelen kan evt. være Black Eye Beans)
3 stilke bladselleri (eller mere, hvis du nu godt kan lide det)
3 forårsløg (eller et bundt af dem der de har i supermarkederne - der er vel en 5-7 styks i? Er man udgået for forårsløg må man jo tage alm. gule løg og skære i små tern...)
2,5 dl koriander, frisk og hakket (hvor finder man koriander? Jeg plejer at bruge hvad jeg kan finde af grønt krydderurtehalløj. Persille, basilikum, dild, purløg, mynte, gerne alt muligt blandet)
2,5 dl pecannødder (eller valnødder eller pinjekerner, eller andet guf, der knaser... Jeg plejer nu at glemme at putte nødderne i, men det smager godt alligevel...)
(En halv til en hel dåse majs gør absolut ingen skade her...)

Dressing:
1 dl limejuice (hvis man ikke er madsnob myrder man en af de grønne plasticlime-bøtter fra Bilka...)
2,5 dl olivenolie
2 spsk citronsaft
1 spsk hvidvinseddike (eller hvid balsamico)
1 tsk salt
En halv tsk peber

How to:
Rist nødderne eller pinjekernerne og lad dem køle af. (Det er her, det plejer at gå galt for mig...)

Bland dressingen. (Hvis man er lidt vild med dressing kan man godt tillade sig at være generøs her - bland lidt ekstra. Eller dobbelt portion...)
Byg/spelt/bulgur afkøles til lunken tilstand, ligesom bønnerne. Vend det i dressingen. Tad det trække, mens du fortsætter med resten.

Bladsellerierne skæres i bidder og forårsløgene skæres i ringe.
Hak krydderurterne.

Vend det hele sammen og spis. Og spis. Og spis. Og spis.
Jeg foretrækker den i lunken tilstand, men Mikkel synes den er god både lun og kold.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
PiaK

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by PiaK »

Af hjertet tak, den er lækker! Og jeg kan se jeg har smagt den version, du har været inde over med forbedringer :mikkel:

Den rækker MEGET langt!

Har brugsen (eller tilsvarende) de der sorte bønner på dåse?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by 99E »

Jeg har aldrig set sorte bønner på dåse nogen som helst steder i Danmark.
Prøv en helsekostbiks.
Ellers har Urtekram sorte bønner (tørrede) og Løvbjerg har nogle ikke-øko.
Det er altså ikke så svært med bønner.

Læg dem i blød i rigeligt vand i en plastbøtte med låg.
Smid dem i køleren.
Lad dem stå mindst 12 timer, maks. en... Jah... 3-4 dage.
Kog.
Spis.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by aribeth »

Mums det lyder godt... det vil vi gerne smage en dag :linski:


Koriander får man ved at så det en gang i en køkkenhave... så gensår det sig selv hvert eneste år og man har i hele forsommeren dejlig lækker koriander :-)


Sorte bønner på dåse kan købes i Brugsen...


Katrine
PiaK

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by PiaK »

Koriander har vi også masser af...

Tak for bønnerne :atengstedt:
aribeth

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by aribeth »

jeg har set sorte bønner på dåse i Brugsen i Bjerringbro!


Katrine
PiaK

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by PiaK »

Fint! Så kører jeg sgu da bare derover og handler, det er jo næsten på vejen :hhansen:

Alt for at undgå at koge de skide bønner! :anonym:
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Mama Dawn's Black Bean salad

Post by HeidiO »

PiaK wrote:Fint! Så kører jeg sgu da bare derover og handler, det er jo næsten på vejen :hhansen:

Alt for at undgå at koge de skide bønner! :anonym:


Hmmm, du bor godt nok et stykke uden for lands lov og ret - men der er vel trods alt også Brugser på Sjælland, der kan tænkes at have varen
Heidi
Post Reply