Har alle råd til at læse?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

Har alle råd til at læse?

Post by Lone »

Ja,. det har de vel - bare de sparer op i tide. Når du starter i gymnasiet får du en bunke orientering, men du får ikke at vide, at det rent faktisk koster penge. Penge til Gyldendals Røde Ordbøger, som bestemt ikke er billige - en matematiker skal vel bruge for to sprog - og de sprogligt orienterede vel 2-3 sprog. Hertil skal man bruge et opslagsværk om danske forfattere - en litteraturhåndbog, et retskrivningsordbog og en Nudansk-ordbog. Hvis du har tre sprog skal du altså bruge ca 2500 kr. på ordbøger - og du kan ike bare låne dem på biblioteket! Dertil skal en matematiker bruge en regnemaskine til 1200 kr - en sproglig en til 500 - Og så skal du selvfølgelig have en pc ´er og en printer - alene fordi skemaer, opgaver, ændringer osv kun ligger på nettet (Storstrøms Amt) Så for at gå i gymnasiet skal du altså bruge ca 3500-4000 kr, på bøger og regnemaskine - dertil måske 7- 10.000 kr. på en pc. Hvor mange har ikke problemer med det? Dt er da ikke alle forældre, der bare lige kan trække så mange penge op ad lommen - (jvnfør andre tråde) - plus selvfølgelig til studierejse, brug af kantine, fester osv som man er nødt til at deltage i - og gallatøj! Det er en kæmpe ulighed - og jeg kan faktisk ikke forstå, at folk ikke brokker sig noget mere?! Der er givet unger der undværer - og det er da problematisk, for du er nødt til at have hjælpemidlerne, hvis du skal gøre en ordentlig indsats. Har dine forældre ikke gået i gymnasiet eller dine søskende må det da være en enorm overraskelse af den mindre behagelige slags - at det rent faktisk koster en penge at gå i gymnasiet? Og så kan jeg sige, at skal du læse videre så kræver mange universitetet nu, at du har en bærbar pc - fra dag 1. Uligehderme vokser - og mange af dem er skjulte!! Hvad synes I om det?!
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

Her i Sønderjylland, er det skam ikke kun universiteter der kræver blærbar fra start. 2 af vores, er startet på HHX og HTX, i år, det var et krav at de havde blærbar. Ikke billigt må jeg sige! Næste år skal den næste igang, så da skal der indkøbes en til! Vi har også måttet købe diverse ordbøger, o.lign. Jeg personligt synes det er voldsomt dyrt, men vi var heldigvis klar over det, så vi har sparet op! Men jeg har en veninde der er enlig mor, og det er svært for hende at få råd, hun har 3 børn, med hhv 1 og 2 år imellem. Hun søgte kommunen om tilskud, men det kan man ikke få, svaret var at så måtte ungerne jo bare vælge en anden studieform..... Det er da med til at skabe den større ulighed, som vores social-minnister efterlyste! Men hvor er det træls. Hvad kan man gøre ved det? Tjah det svæver vel lidt i det uvisse, men det må da kunne lade sig gøre at få et samfund, hvor alle reelt har lige vilkår.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Der er dæleme mange barriere fra folkeskole til akademisk uddannet. Jeg skal under ingen omstændigheder klage over vores uddannelsessystem og S.U.'en, men når det så er sagt, så er der lang vej fra; ´´Her i danmark kan alle få en uddannelse, det er bare et spørgsmål om at ville´´ til at vi alle har minimun en mellemlang uddannelse. Det er ´´nemt nok´´ at få en uddannelse hvis man har støtte hjemmefra, både økonomisk men også det psykiske og opdragelsesfaktoren spiller ind. Det er der immer væk en del unge mennesker der ikke har, grundene kan være mange. Min uddannelse har dæleme også kostet en del penge, bøger, papir, tegneredskaber og ikke mindst transportpenge. Der var en del der bukkede under for ´´presset´´ under uddannelsen. Jeg har ingen løsning og er heller ikke sikker på, at ´´det er meningen´´ at alle skal have en uddannelse, nogle skal vel egentlig tage de ufaglærte jobs, som iøvrigt er ved at forsvinde fra danmark, for at genopstå i kina eller baltikum (en anden diskution). Jeg har desværre en fornemmelse af at danmark er ved at blive mere amerikansk i sit demokrati, en tanke jeg ikke bryder mig om, men godt for dem som synes det er det fede liv :roll: Summa sumarum, uddannelsessystemet er ikke ens for alle og bliver det heller aldrig... Nok fra mig, kaffen skal ned og jeg skal ind og lave en fødselsdagsgave :-)
Post Reply