Kultur, - en underlig størrelse

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Kultur, - en underlig størrelse

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Der tales om iværksætterkultur, politisk kultur, finkultur, kulturmønstre, kulturforståelse, kulturforskelle, kultursammenstød, - faktisk virker det lidt som ordet kultur er blevet ret moderne at bruge i daglig tale. Ordet kultur betyder jo oprindeligt dyrkning (f.eks. bakteriedyrkning). Men egentlig er det sjældent at jeg anvender ordet i dén betydning. Kom til at sidde og overveje, midt i en samtidshistorietime, hvad kultur egentlig er for noget. Kultur er et stort begreb, - det kom jeg frem til. Kultur er noget vi alle vokser op med, noget man lærer om fra barn. Det morsomme ved kultur er så bare at det ikke er noget vi kan se, - men vi er bevidste om at det er der, - hele tiden. For mig er kultur mange ting, - faktisk synes jeg det er uendeligt svært at svare kort på, hvad kultur er. Måske svært for mig at definere fordi det er individuelt hvad den enkelte opfatter som kultur? Egentlig fristes jeg til at sige at kultur er ?alt det som folk gør?. For kultur kan både være positivt og negativt, - set gennem mine øjne. Danmark kan den ene dag være noget let og yndefuldt, - den næste dag et lille provinsielt møgland med høje skatter og dårligt vejr. For mig er dansk kultur bl.a.: - Vores unikke sprog, (?som er uendeligt svært!) - Vores gode humor, (? eller mangel derpå? Så umulig, at de færreste fatter ret meget deraf.) - Dansk musik og film, - danske kunstnere det formår at nå ud med et budskab, (... andre lande er nu bedre end os på det plan!) - Kongehuset, - smilende repræsentanter for Danmark, (... funktion som enevælde og undertrykker, der bruger vores penge på at spise fine middage?) - Demokratiet. Folketinget, (? eller, er medbestemmelse en by i Rusland?) - Fodboldlandsholdet, (? maskotter med blåfrosne knæ i shorts?) - Vores uafhængighed, (? eller, er vi uafhængige?) - Vores velfærdssystem, (? så længe det er der?) - Vores ytringsfrihed, (... til en hvis grænse.) - Vores frihed, (? Hvad er frihed? ER vi nu også frie?) - Vikingeskibe, stenalder-huse og gamle ruiner, (?vældig yndigt, åh ja) Kort sagt: for mig at se er dansk kultur alt det, jeg som dansker forbinder mig selv med. --- Hvad mener du kultur er, - i særdeleshed dansk kultur? /Punktummet
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Kultur er i sandhed et meget brugt og temmeligt luftigt begreb :roll: Hvis jeg skal give et kort bud på, hvad kultur er, må det være, at kultur er de fælles værdier, holdninger, aktiviteter og produkter, der opstår i et fællesskab. 8) Men det er jo ikke lige dét jeg snakker om, når jeg siger, at jeg aldrig i livet vil være kulturjournalist :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Post by Ane »

jeg er så TRÆT af at høre om nogen der synes at demokrati er noget der særligt kendetegner dansk kultur.. Det er ikke og har aldrig været noget særskilt dansk - og så vil jeg bede jer bære over med min kort-for-hovedet-stil - jeg er ikke færdig med at arbejde, jeg er træt og skal med DSB til Århus i morgen.. - men jeg forstår simpelthen ikke hvor det der med demokratiet kommer fra - hvorfor er det dansk?? Hvis jeg gider er det muligt jeg skriver en længere udredning senere, jeg er jo trods alt snart cand.mag i kultur og formidling :-)
Lone

Post by Lone »

Jamen Ane dog!! Nå, men du kan ligeså godt øve dig på os - det vil vi se frem til!!!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg ved ikke hvad der er dansk kultur, frikadeller f.eks. er ret dansk, og en del af kulturen. Ironi skulle vist også være ret kendetegnende for danskere. Men kultur ændrer sig jo hele tiden. Hvor tit laver danske unge frikadeller med kartofler og brun sovs? Hvor mange har fire halve med spegepølse, leverpostej, rullepølse, og (oh skræk, hvis den lugter) ost, i skolemadpakken nu om stunder? Ikke nogle børn jeg kender. Men det er ret dansk i mit hoved. Der findes en teori: Memetik, som handler om overføring af kulturelle mønstre. Et mem, er en enhed, på linie med det fysiske gen, som på egoistisk vis overfører kulturens måder, fra hjerne til hjerne. Det være sig traditioner, religiøse overbevisninger, madkultur, sladder, tabu, mode osv. En trend (for nu at bruge et modeudtryk) kan brede sig som en virus i en eller flere befolkninger, hvis den er ´´stærk´´ og erobrer pladsen i hjernerne på bekostning af andre konkurrende memer. De memer som ´´vinder´´ deres værters (vores hjerner) kapacitet, er de mønstre som danner kulturen. Memer ER vel egentlig kulturen, i denne teori. Det er en kulturel evolutionsteori, og det kan anbefales at se nærmere på den, det er ret fascinerende. Om jeg tror at teorien holder? Njøe, det er jeg vist ikke klog nok til at vurdere, men den kan da sætte ens hjerne lidt på arbejde. Til evt. interesserede: Blackmore, Susan: ´´Meme, Myself, I´´ Dawkins, Richard: ´´Det selviske Gen´´ Dennet, Daniel C.: ´´Darwins Dangerous Idea´´
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply