Den demokratiske proces.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Den demokratiske proces.

Post by Lone »

I denne del af verden - nogle ville kalde det en afkrog - er vi opvokset med demokratiske principper. Vi ved alle hvad det er - det er jo noget med at vi alle bestemmer, selvom det sjældent føles sådan. I demokratiet har man bestemt, at alle har ret til at tale, ytre sig og være med til at bestemme - men på grund af besværet med at høre 5 mill. mennesker har man så vedtaget, at der en en ganske lille gruppe, der kan bestemme på deres vegne. Det er sikkert udmærket og ihvertfald denne tråd uvedkomende. Men når vi skal arbejde i mindre grupper, så er vi demokratiske - det er jo en del af kulturen. Alle skal bestemme - og man snakker og man snakker og man snakker - og pludselig er der en der tuder, fordi ingen hører efter - typisk en kvinde - og så hører man lidt på det hun vil sige, som man på forhånd ved er dybt uinteressant. Der var jo en grund til at man ikek gad høre på hende i første omgaang. Men vi er demokratiske, så vi lytter, når hun tuder. DEmokratiet er en svær en. Folk deler sig i flere grupper: De tavse, der klogeligt holder mund og blot nikker engang imllem, for de kan godt se møllestenene kværne og deres ben skal ikke deri. Og iøvrigt kan man også lettere brokke sig bagefter, når beslutningenerne er truffet. Det er gratisterne - de har ikke noget i klemme og får altid en gevinst. Så er der jammerhovederne. Typisk kvinder, som altid kan krydre enhver diskussion med udvalgte eksempler fra deres privatsfære, som alle andre finder fuldstændig ligegyldige- men de er aktive og vil gene bestemme en smule, og holder gerne med dem, der gider lytte til deres hjemlige excesser. Så dem lytter man lidt til, eller nikker i det mindste med hovedet, mens man ønsker de ville holde kæft, så man kan komme til at tænke i fred. For de sidste to grupper er der hvor den egentlige kamp står. Kampen om demokratiet. Retten til at være demokratisk - det vil sige, retten til at fortolke de andres mening efter egen målestok. Retten til at være demokratiets leder! Retten til at være vinder. Den ene gruppe er de Sande Demokrater. De vil bestemme, for de ved hvad demokrati er , mener de - de ved hvad der tjener alles bedste og det er de så overbeviste om, at de på bedste konspirator vis, forsøger at samle sig proselytter, tilhængere, i deres ide-salg. DE skærer igennem, siger ting som: nu er vi enige om det, lad os nu handle, mens de udmærket ved, at de fleste af de andre slet ikke er med - men pauserne lokker og alle elsker dem, der vil tage slæbet. Og det vil de sande demokrater gerne, for de har gennemskuet at den der rører i grøden, bestemmer også hvad der skal i. Og den der rører i grøden kan med rette bede andre skure gryden. Og iøvrigt vil den sande demokrat hverken eje elller bestemme - udadtil: deres eneste mål for processen er at iværksætte, handle, sætte deres præg - grøden og gryden må de andre gerne beholde. Og den sidste gruppe. Den sidste gruppe taler altid højt - og de hader at blive modsagt. Det er Despoterne - de som vil bestemme bare for at bestemme. de er egentlig ligeglade med hvad og hvem de skal bestemme over, de vil bare bestemme - noget, helst det hele. Faktisk vil de ligeså gerne afskaffe demokratiet, for alting er jo meget lettere, hvis de bare sætter dagsordenen. Og de ved bedst - de ved alt om demokrati og det bedste for alle. For det bedste for alle er, at ddespoterne får deres vilje og at de står uimodsagte. Og så kæmpes der. DE sande demokrater kæmper med overtalelse og list - de rører og de rører og de taber aldrig målet af sigte. De VIL - og med vilje kommer man langt. Men de har hårde modstandere. Hvor demokratene i den demokratiske proces vil vinde jammerhovederne og gratistene for sig ved at lytte, tale med, respektere - eller bare lade somom - så kører Despotene et helt andet løb. De truer bare de to store grupper af gratister og jammerhoveder til at følge deres sag - truer dem med, at hvis demokratene vinder, så er det slut med at høre på jammerhistorier og gratis friløb , så skal alle tage ansvar og være medvidere og medskyldige og - Men hvis Despoterne vinder så er der kage til alle, og ansvar skal man ikke tænke på - det er så kedeligt og er der snart kaffe - Sommetider vinder demokratene, fordi de er heldige, eller mere begavede, eller rører meget kraftigt - eller de er mere snu - for de er jo altid klar til en ny kamp, altid midt i en ny sag, så de er bedre trænede. Despoterne er magelige - de vil helst sidde på tronen, så de kan blive lidt lade og dovne - og så taber de. Sommetider vinder despoterne - fordi de virker mere menneskelige i al deres grådighed - men demokraterne taber aldrig. De stille sig i skyggen og venter, På en ny kamp. Et nyt slag for demokratiet.
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Lone dog......som altid befriende velformuleret besk..... 8) Birgitte....der venter i skyggen
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Demokrati er: At vi alle sammen er nogle idioter og at vi har LOV til at være nogle idioter - på hver vores måde :idea: Det er jo smukt...tror jeg nok :?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Det var da det mest begavede svar jeg længe har læst - :roll: Demokrati er retten til at være idiot på lige fod med de andre idioter :evil: - jaeh - det kunne man da godt sige..... :(
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det var da bare det, jeg udledte af din epistel, søde Lone :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Post by Mikkel »

Demokrati er, at flertallet bestemmer. Og da det er et ufravigeligt faktum(!), at 96% af Danmarks befolkning er dummere end resten, må det altså være de dumme, der bestemmer! :D (Tænk lidt over ovenstående udsagn, før i bliver forargede...) :P
Image
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Mikkel har må så hermed have konstateret at jeg er mellem de 4 % af danmarks klogeste... Jeg bestemmer nemlig ingenting :lol: Camilla
God d
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Post by Mikkel »

Årh, hvor er du klog! (desværre bestemmer jeg jo noget...) :(
Image
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Er det så nu, at jeg skal blive glad for at konstatere, at jeg ikke bestemmer en hujende fis. Det kan jeg da godt have et lidt ambivalent forhold til. Såååk
Post Reply