Hvad laver du!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvad laver du!

Post by Ane »

Han stresser; ryger uden for hjælperne .. Han kan rides for mikro hjælpere: tøjle på hals, galopanspring fra parade og skridt bare med sædet når han er rolig og opmærksom, men er helt væk når han bliver bange.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hvad laver du!

Post by Pia »

Det lyder sgu da væmmeligt, en øjeundersøgelse ville nok ikke være helt dum, og jeg ved ikke om man kan se om der kan være en årsag i en blodprøve.

Jeg har bare trænet et par blinde heste (på det ene øje, eller med meget svagt syn på begge) og de har ikke været specielt mere angste end normaltseende heste, ikke som det du der beskriver. Det virker lidt som om det kommer ud af den blå luft?
Sådan en slags selvopretholdende stresstilstand, der bare kører i en ond cirkel?
aribeth

Re: Hvad laver du!

Post by aribeth »

Problemer med synet er jo mange ting og meget forskelligt fra hest til hest. Tukærs ricko blev jo næsten blind... det der skete var som om han pludselig så noget og så blev han rigtig bange... som om han havde svært ved at bedømme afstandene til ting... det var tydeligt stressende for ham....
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvad laver du!

Post by Ane »

jeg ved ikke om det er slemt, men jeg er frustreret over at jeg ikke har set min "gamle" hest efter vi flyttede og at jeg slet ikke kan bruge ham mens jeg er gravid og at han er fyldt ti og stadig er så varm..

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvad laver du!

Post by 99E »

Ane wrote:jeg ved ikke om det er slemt, men jeg er frustreret over at jeg ikke har set min "gamle" hest efter vi flyttede og at jeg slet ikke kan bruge ham mens jeg er gravid og at han er fyldt ti og stadig er så varm..

Sorcha holdt først op med at være en skruphysterisk arabertosse efter nogle år med Parelli - og hun var 11 da jeg anskaffede den der orange tryllestav, du ved...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvad laver du!

Post by Ane »

men 99e mine magiske tricks virker jo også.. bare ikke i nye miljøer. Ting som var simple tidligere er helt umulig nye steder. Han har passeret skraldespande på staldgangen i ølstykke minimum 2 gange dagligt uden problemer nogensinde. Den anden dag sprang han 2 meter baglæns da jeg trak forbi en med ham i Måløv, Vel at mærke en han havde passeret ofte også.. jeg forstår det ikke, jeg kan ikke regne det ud. Han har ikke været sådan tidligere og han lever ikke i et stresset miljø eller bliver presset på nogen måde.

Aribeth ved du hvordan Ricko blev diagnosticeret?

Jeg er virkelig ikke meget for at skulle lede efter fysiske årsager, jeg ville altid selv mene af det er træning der skulle til som det første, men jeg har haft ham siden han var 3 og kender ham ud og ind. Pixi har jeg haft under et år og hun er trænet på samme måde. Hun er komplet trafiksikker, komplet rolig i skoven og spooker sjældent og aldrig uden at årsagen er logisk også for mig. Kan rides rundt på samme bane som rivaldo går i komplet krise over

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvad laver du!

Post by 99E »

Så ville jeg nok starte med en blodprøve og en synstest.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Hvad laver du!

Post by aribeth »

Annette havde dyrlæger til at kigge på Rickos øjne... de kunne så vidt jeg husker både se noget stær på øjnene samt skader på hornhinderne...

Desuden kunne hun og jeg se at der var ting der var underlige... han kunne ikke bedømme afstanden til vandbaljen... stod og "drak" langt over vandspejlet... blev forskrækket over hvide streger på vejen... som om han ikke kunne forstå at de var nede på vejen... men at han skulle gå udenom den...
og så det med traileren hvor han ind imellem gik fuldstændig i panik hvis der hang et hønet foran hovedet på ham derinde... eller til sidst hvis der ikke gjorde... det var som om at skyggerne var svære for ham at bedømme... overgange fra mørke til lys og omvendt var svært for ham... og så som om ting pludselig dukkede op for ham i hans synsfelt...

det er hvad jeg sådan lige husker... må få annette herind og fortælle....
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvad laver du!

Post by Ane »

Tak Aribeth

Det virker lidt som om det kommer ud af den blå luft?
Sådan en slags selvopretholdende stresstilstand, der bare kører i en ond cirkel?


Nogen gange kan jeg regne årsagen ud.. men ofte reagerer han voldsommmere end 'forklarligt', han er trænet i alt muligt med plastic og paraplyer osv. for at desensibilisere, men en bildør der smækker 15 meter væk kan få ham til at fare afsted i galop i longen, og det er en lyd han har hørt jævnligt hele sit liv. Andre gange kan jeg slet ikke regne ud hvad der skræmmer ham..

Jeg ved ikke om det er en stresstilstand. Der har været enkelte dage (stille vejr, ingen mennesker eller ting som skete) hvor han har været tæt på sit stabile jeg.. men for det meste er han meget stresset når jeg træner - og jeg sætter kravene derefter, men uden at opnå specielt meget ro.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
aribeth

Re: Hvad laver du!

Post by aribeth »

Ricko var mere OBS på lyde... og virkede mere afhængig af Bambi også så vidt jeg husker...
Post Reply