Børnenes rejsehold.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Børnenes rejsehold.

Post by Anja »

Der er jo nok andre end mig der så dokumentaren om brønderslev sagen og de 10 misrøgtede børn.

Det er selvfølgelig dybt tragisk og burde aldrig være sket, samtidig sidder jeg med en lidt dårlig smag i munden.

De er simpelthen ikke ok at de fattige udkants byer ikke har råd til at tvangsfjerne børn, det er jo skruen uden ende. De sociale nomader finder jo hurtigt ud af hvilke kommuner der er nemme at gemme sig i, hvilket får flere socialt belastede familier til at flytte til kommunen, hvilket igen er en yderligere belastning. Deres børn bliver sjældent et aktiv for vores samfund og sådan fortsætter den onde cirkel.

Idag sidder jeg og ser kontant, her er levnedsmiddelstyrelsens rejsehold ude og knalde ulovlige fiskehandlere. Jeg forestiler mig at sådan et rejsehold er en statslig organisation, ikke en kommunal. Selvfølgelig skal man ikke sælge fisk eller andre levnedsmidler under forhold der kan skade kunderne, hvor hverken kasse eller egenkontrol er i orden, samtidig er jeg sgu lidt forundret over at man ikke har et statsligt betalt børne rejsehold som kan tage ud og tjekke op på de forfærdelige forhold nogle børn lever under, uden at det skal være en belastning for de enkelte kommuner.

Det skal jo stoppe og så længe nogle kommuner ikke har økonomien til tvangsfjernelse i de grimmeste tilfælde, så fortsætter det jo i det uendelige.

Jeg vil have et børnepoliti (og så kan jeg sagtens leve fint uden et dyrepoliti).
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Børnenes rejsehold.

Post by Pia »

Jeg synes godt det kan være kommunerne der står for at tvangsfjerne, have kontakt til skole/forældre/psykologer ect. Men de skulle kunne sende hele regningen videre til statskassen og være økonomisk uafhængige af besparelseshensyn!

Ja, det var en grim sag og der er mange flere derude der bare ikke er taget hul på endnu.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Børnenes rejsehold.

Post by Anja »

Uanset hvordan skal regningen i alle fald ikke ligge og ulme i kommunekassen, det holder jo slet slet ikke.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Børnenes rejsehold.

Post by Pia »

Enig, og de ansvarlige bør være bedre orienteret om deres rettigheder på børnenes vegne, så de bruger de beføjelser de rent faktisk har.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Børnenes rejsehold.

Post by 99E »

Disclaimer:
Noget af det her er ren teoretisk viden - jeg ved ikke noget om små børn IRL...

Jeg vil påstå, at jeg allerede nu kan pege ud hvem af mine elever, der bør få tvangsfjernet deres børn "før fødslen", hvem der måske har en chance og hvem der bare skal "go for it".
Der er ikke nogen i den sidste kategori.

"Man" ved hvor tidligt børn tager skade af ikke-fungerende forældre.
Er vi parate til at tvangsfjerne børn så tidligt?
Jojo, måske kan de få en chance med den første - selv hvis de er hvad man ville kalde "i risikogruppen"...
Men hvad så anden gang?
Tredje?

Hvad så hvis folk bliver ved... Og ved... Og -poogift VED med at formere sig?!
Er I klar over hvad en tvangsfjernelse koster? I rigtige menneskepenge?
Forestil jer at alle de der 7-10 unger fra Brønderslevsagen skulle have været fjernet fra fødslen....
Ka-CHINGGGG!

Et argument for at kommunerne skal betale en del af regningen:
Det skal ikke være "nemmere" eller "billigere" for kommunen at sende barnet hjemmefra - fx på institution - i et statsligt tilbud - i stedet for de kommunalt betalte specialundervisningstilbud i folkeskoleregi og støtteforanstaltninger...
Børn skal ikke udsættes for større eller voldsommere foranstaltninger end nødvendigt - det ER en omvæltning, det ER en udskillelse fra "det almindelige samfund".

Skal enhver foranstaltning, støtte eller hjælp så pr. automatik være statsbetalt? Alt ud over "gennemsnitsbehovet?
Fintfint.
Jeg vil vædde en tier på, det kommer til at betyde større, centraliserede "tilbud" - længere væk fra børnenes netværk.

På dårlige dage har jeg tendens til at falde i "Hvordan slipper vi af med de andre"-fælden...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Børnenes rejsehold.

Post by Anja »

En tvangsfjernelse er ikke billig, det er jeg klar over, men at lide ungerne blive skaber flere udgifter er jeg ret sikker på.

Anyways, 99e, hvad foreslår du.... Jeg forestiller mig ikke at traileren er et bud på din løsning.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Børnenes rejsehold.

Post by Anja »

Det handler vel næppe om manglende penge lige i brønderslev sagen, det må være nogle helt andre ting der spiller ind.

Og så kan jeg da også sagtens komme i tvangs-sterilisations humør fra tid til anden.

Jeg tror sundhedsplejersken er et tilbud, ikke en tvang og alle instanser og naboer omkring de børn var jo på stikkerne og henvendte sig til kommunen.

Det handler i sidste ende om økonomi.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Børnenes rejsehold.

Post by 99E »

Anja wrote:Anyways, 99e, hvad foreslår du....

Min pointe var: Det ved jeg faktisk ikke. Jeg er ikke sikker på om der er en god løsning.

Men jeg mener i ramme alvor, at så længe vi har et samfund, der understøtter familierne - er vi som samfund nødt til at kunne stille krav og forebygge.
Skal det foregå med tvang?
Det tror jeg det er nødt til, i visse tilfælde.

Tvangssterilisation stinker.
"Børne-kørekort" - arj, det lyder lidt for meget hen ad en diktaturstat....

Men jeg mener ikke, alle har ret til at få børn.
Eller til at se de børn, de har fået.
Eller at børn pinedød skal omgås deres forældre - selvom de gerne vil.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: Børnenes rejsehold.

Post by aribeth »

det foregår jo allerede med tvang... tvangsfjernelser...

Jeg er enig i at det er et problem at kommunerne står alene med hele regningen, for jeg tror også det i sidste ende handler om økonomi!

Men det handler også om mangel på veluddannede folk tror jeg...

jeg mener ikke man kan fratage folk retten til at få børn... så er vi ude i noget racehygiejne som jeg ikke bryder mig om... men man kan stille nogle krav! Desuden mener jeg, at vi som velfærdssamfund skal leve med at der er nogle mennesker som bare aldrig vil leve op til de krav samfundet eventuelt stiller... og det er så en udgift og nogle mennesker vi som samfund er forpligtiget til ikke at tabe på gulvet... og til at "forsørge" om nogen vil....
Ja det er måske skide fucking meget træls at der ryger nogle ressourcer af på "den slags mennesker", men det er vores ansvar som demokratisk samfund med (forhåbentlig) plads til alle...
Det betyder ikke at jeg ikke mener at man skal gøre noget... nej, man skal forebygge og oplyse så godt man kan... og leve med at der er nogle poster som man ikke bare kan bespare væk!
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Børnenes rejsehold.

Post by lisbethdue »

Det, der er det store problem i Brønderslevsagen (i mine øjne!) er, at forvaltningen ikke har været ordentligt forberedt, og de har været for bløde i deres kontakt med familien. Jeg skal ikke kunne sige om det er økonomi, der har spillet den store rolle, eller om kulturen "bare" er sådan i den forvaltning.

Og så er det rystende, at de forskellige tilgange til disse familier varierer så meget, alt efter hvilken kommune man er bosat i.

Sådanne nomadefamilier ved lige præcis hvad de skal gøre, og hvornår de skal gøre hvad. Og det er jo en tillært egenskab. Vi hørte og så jo, eksempelvis Skanderborg (var det ikke Skanderborg?) kommunes talskvinde, som var meget mere konkret og direkte i hendes arbejde med familier med særlige behov. De tog ikke et nej som et godkendt svar, og var meget mere agressive i deres handlemåde. Dét er en stil jeg synes om!! Hvis familerne ikke vil samarbejde om noget, så skal de ondelynme tvinges!!

Jeg synes ideen om et børnepoliti eller en børneombudsmand lyder som en god og fornuftig idé!

Forresten er besøg af sundhedsplejersken et tilbud i Danmark - ikke en tvang. Måske det skulle være det?

Denne her tråd minder mig om en tråd inde på HN, hvor trådstarteren spørger til, om man kan reagere på andenhåndsoplysninger om et vanrøgtet og omsorgssvigtet barn. Jeg var chokeret over, hvor mange der synes, at man bare skulle passe sig selv, og at hensynet til forældrene var større, end hensynet til det pågældende barn :doed:
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
Post Reply