Bin Laden er blevet dræbt

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Bin Laden er blevet dræbt

Post by JannieT »

Er det godt? Er der sket retfærdighed? Hvad tror i nu der kommer til at ske?
Alt er relativt
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by BeritH »

Om det er godt ved jeg ikke, jeg er ikke sikker på at det skaber fred - snarere tværtimod.

Men selvfølgelig er Al-Qaeda svækket lige i nuet - men jeg tror det intensiverer hadet til den Vestlige verden og det vil reaktionerne bære præg af.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by HHansen »

smukke-ped wrote:Men jeg bryder mig faktisk ikke om at man bare slår ihjel, uden en dom.

Saddam fik da sin dag i retten og det gik til på den rigtige måde. Det burde måske også være sket her.

For man skal vel heller ikke bare slå folk ihjel fordi man ikke bryder sig om deres handlinger og deres metoder til at begå sig.


Jeg er fuldstændig enig!
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by Intunia »

Jeg tænker at det er utroligt at det skulle tage 10 år for USA at finde manden, og
det er ærgerligt med alle de uskyldige der ikke er her længere på grund af ham og USA´s hævntogt.
Jeg føler ikke noget over hans død, og jeg kan heller ikke juble over det.

Men jeg tænker, at det taktisk er et godt træk at "fjerne" den ideologiske leder. Ja han var jo mere end det, for det var jo ham der finansierede mange terrorhandlinger for egne penge.
bla bla bla
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by JannieT »

Jeg synes, at det er rystende at man kan retfærdiggøre død og ødelæggelse ved at henholde sig til retfærdighed. Opvejer ét mord et andet?
Alt er relativt
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by Intunia »

JannieT wrote:Jeg synes, at det er rystende at man kan retfærdiggøre død og ødelæggelse ved at henholde sig til retfærdighed. Opvejer ét mord et andet?

Hvad mener du, er den rette straf for hans forbrydelser ?

Jeg tænker det er en krigshandling. Og krig har aldrig handlet om retfærdighed og retsager.
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by Intunia »

Ja der er også stor glæde hos de danske politikere!
bla bla bla
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by JannieT »

Intunia wrote:Hvad mener du, er den rette straf for hans forbrydelser ?


Som udgangspunkt går jeg ikke ind for straf der ødelægger den skyldiges liv. Jeg har svært ved at se meningen med det. For mig at se er der snarere tale om symptombehandling end forsøg på egentlig helbredelse. Omend terrorangrebene den 9/11 2001 var ganske forfærdelige, så kan jeg sagtens forstå nogle af de ting der ligger til grund herfor.
Alt er relativt
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by Intunia »

JannieT wrote:
Intunia wrote:Hvad mener du, er den rette straf for hans forbrydelser ?


Som udgangspunkt går jeg ikke ind for straf der ødelægger den skyldiges liv. Jeg har svært ved at se meningen med det. For mig at se er der snarere tale om symptombehandling end forsøg på egentlig helbredelse. Omend terrorangrebene den 9/11 2001 var ganske forfærdelige, så kan jeg sagtens forstå nogle af de ting der ligger til grund herfor.


Krig handler vel om at vinde og ikke helbrede. Med Bin Ladens død, mangler der nu en der kan finansiere, og med alle de arabiske revolutioner vi har set her i foråret, tror jeg det bliver svært for hans trosfæller at få almen opbakning.

Hvis du kan forstå grunden til 11 september, kan du vel også forstå grunden til mordet på Bin Laden !?

Jeg kan nu godt lide din "ekstreme humanisme" omend jeg mener den er urealistisk.
bla bla bla
aribeth

Re: Bin Laden er blevet dræbt

Post by aribeth »

Jeg er enig med Intuina...

selvom jeg da også tænker at det måske havde været mere "rigtigt" om han fx var blevet fanget og havde fået en rettergang... sådan set fra et humanistisk synspunkt...

Jeg tror dog at det strategisk har været den rette løsning... egentlig kunne jeg heller ikke forestille mig at der ville komme noget positivt ud af at han skulle igennem en rettergang.... måske kunne det endda resultere i voldsommere efterhandlinger...

Jeg forstår ikke nogle af de bagvedliggende grunde for terrorangrebet den 11. september... det må jeg nok indrømme...
Post Reply