Ris

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Ris

Post by Intunia »

Jeg elsker Basmati ris, men jeg er begyndt at lave bulgursalat lidt oftere i stedet for ris. :aribeth:
bla bla bla
aribeth

Re: Ris

Post by aribeth »

vi har lige fået basmatiris til noget oksekød stegt i wok med aubergine, østershatte og grøn peberfrugt...
User avatar
AnetteA
Posts: 50
Joined: Mon 5. Apr 2010 20:26

Re: Ris

Post by AnetteA »

Jeg kan ikke fordrage ris og det er ligegyligt hvad de hedder! Alle ris smager ækelt!
// AnetteA

Her, der og alle steder ;)
aribeth

Re: Ris

Post by aribeth »

Jeg må i øvrigt komme med en tilståelse! det er ikke mere end knap et halvt år siden jeg kogte ris på egen hånd for første gang!

jeg har altid bildt mig ind at det kunne jeg ikke finde ud af og det var herre besværligt... der skal jo måles både ris og vand af... og der skal tages tid to gange... og jeg dur slet ikke til alle sådan nogle regler med tal i...

Nå! men jeg kan jo godt finde ud af det, fandt jeg ud af :hhansen:


jeg tror også lidt det har været en dårlig undskyldning for at slippe for ris... det er ikke yndlingsmaden
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Ris

Post by JulieT »

Jeg måler aldrig af. Jeg putter så mange ris i gryden som jeg synes, vi skal bruge. Og så hælder jeg vand på, til der er et pegefingerled vand over risene. Så bringer jeg i kog, salter, skruer ned, simrer til vandet næsten er væk, og så slukker jeg, og lader gryden stå på eftervarmen i 5 minutter. Det virker hver gang. Og når det ikke gør, man altid komme lidt ekstra vand ved og koge videre.


Julie
aribeth

Re: Ris

Post by aribeth »

jamen det i sig selv lyder vildt besværligt :hhansen:

jeg kan bare ikke med ris...

Risotto... det er NEMT... men ris der bare skal stå der og koge, uha... lissom kartofler... jeg fik helt sved på panden da der var en der spurgte mig om hvor lang tid jeg kogte mine kartofler?! jamen til de er færdige... men det er nok også bare sådan man skal gøre med ris... Jeg tror det er det der med at man ikke bare kan hælde vandet fra bagefter... altså, det skal jo passe sådan nogenlunde med vandmængden... eller tager jeg også fejl her?
benhur
Posts: 57
Joined: Tue 23. Feb 2010 20:34

Re: Ris

Post by benhur »

Vi spiser også kun basmati... Poseris? Badr! Men indrømmet, har hunden dårlig mave, så plejer jeg at koge en pose ris til den - onde ejer :atengstedt:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Ris

Post by 99E »

Vi laver også ris på slump:
Vand i gryden.
Hæld ris i til risbunken lige akkurat stritter op af vandet.
Kog indtil risene er møre.
Spis.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Ris

Post by Intunia »

Det må være sådan en slags kogekone eksamen! At koge perfekte ris på slump. :lea:
bla bla bla
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Ris

Post by JannieT »

Jeg laver generelt mad på slump :jeanie:
Alt er relativt
Post Reply