Tvangstråd: Identitet

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Tvangstråd: Identitet

Post by 99E »

Jeg nørder jo lidt med sådan noget undervisning i min ikke-fritid, og det inkluderer noget af det der forberedelse og undervisningsforløb og sådan noget.
For nyligt lavede jeg et kultur-forlkøb til danskundervisningen, der hed "Er du rigtig dansk?!" (Lissom "Er du rigtig klog" - men... Nåhja...) med kanontekster og Benny Andersen og guldaldermalerier og sådan noget juks.

For nogle mennesker er det jo heeeelt vildt vigtigt at de er danske - det er sådan noget, de er stolte af og de praler med det og har Dannebrog klistret på bilen og hvad ved jeg.
For andre er deres KØN supervigtigt. Det er sådan noget "JEG er en RIGTIG KVINDE og derfor er jeg sådan-og-sådan og VI KVINDER blahblahblah...."
Og så er der nogen for hvem det er deres JOB, der står øverst på listen.

Hvad står der på jeres identitetslister? Og i hvilken rækkefølge?
Dansker?
Køn?
Seksualitet?
Regionalt/lokalt tilhørsforhold?
"Europæer"?
Politisk ståsted?
Hobby?
Job?
Familie/relationer?
Egenskaber?
Og/Eller noget helt andet?





(Jeg tillader mig lige at tygge lidt på min egen liste - men forventer at alle andre Strigler med det fluks definerer sig selv lige her i tråden. NU!!!)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by Intunia »

De der tvangstråde, er de ikke lidt krævende ? :hhansen:

Jeg skal, i hvert fald også lige tygge drøv på det her emne i en dags tids. :aribeth:
bla bla bla
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by Annemaja »

Tja - undrer også mig at alle altid har brug for at skilte med alt muligt i den genre ;-)
Men tror, at mange har brug for at pakke sig ind i en slags overfrakke med identitet for at definere sig selv i ellers kaos.

Jeg er bare mig - og er ret ligeglad med hvad andre synes om det.

Og alligevel er der nogle ting der er vigtige såsom:

Jeg er sgu en god mor; en god dyreholder, fagnørd og pisse ambitiøs og dygtig til mine fag ;-)

Hvad jeg ellers er er en masse andet - men de der ting er vigtige :-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by 99E »

Intunia wrote:De der tvangstråde, er de ikke lidt krævende ? :hhansen:

Jeg er ikke så god til de der popcorn-tråde - dem der med "Blahblahblah, og det var det, har I det også godt?!".

Smalltalk får jeg klaret på arbejdet.
Goodies gemmer jeg til her.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Dinne
Posts: 71
Joined: Sun 23. Jan 2011 22:00

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by Dinne »

Det var da et godt spørgsmål :heidio:

Jeg syntes det er vigtigt at vide hvordan vi opfatter vores egen identitet.
Som hypno og NLP terapeut, er det ufattelig vigtigt, at spørge ind til, i forhold til udvikling eller ændring af uhensigtmæssige mønstre.

Et lille eksempel:

På en messe kommer en dame hen og kan ikke forstå at hun et år efter hun er blevet røgfri, stadig kæmper.
Jeg spurgte hende om hun opfattede sig selv som ryger eller ikke ryger. "Ryger" var svaret. Såre simpelt i dette tilfælde og en lille øvelse fik hun med hjem.

Selv identificere jeg mig på opvækst, erfaring og værdier.
Den er helt gal at identificere sig med ens arbejde. Dit arbejde er ikke din identitet, men der er alligevel mange som gør det.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by JulieT »

Orv, den er svær. Hvis man afslører, hvordan man gerne vil ses udadtil, risikerer man jo at blotlægge, hvem man er indadtil :ehh:

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan identitet og prioritet hænger sammen. Der er ingen tvivl om at min første prioritet er mine børn og min mand. Men jeg synes jo ikke, at min primære *identitet* er "hustru og mor" - jeg identificerer mig meget med mit job og i det hele taget med det at arbejde med heste, hvor det arbejdsmæssige flyder helt vildt meget over i de private relationer o.s.v. De fleste af de mennesker, jeg gider at drikke en kop kaffe med, kender jeg i forbindelse med mit job. Men hvis jeg skulle vælge, ville jeg jo klart vælge mine børn og min mand frem for mit arbejde og de tilknyttede personer.


Er det en livsløgn, hvis éns identitetsfølelse ikke rigtigt stemmer overens med éns virkelige prioriteter? I så fald skulle stort set alle, der har lagt sig afkom til, have "mor" eller "far" som primær identitet, og det har folk jo ikke. :ehh:

Jeg identificerer mig ikke specielt ud fra min nationalitet - kun når der er fodboldlandskamp, og de seks år, jeg boede i udlandet, hvor det var umuligt for mig at separere identitet og nationalitet, fordi alle så mig som "hende fra Danmark".

Egentlig tror jeg, der er forskel på éns "identitet" i den forstand at man gerne vil ses på en bestemt måde, og så éns virkelige identitet, som jeg tror, man kommer tættest på ved at registrere, hvad det er for nogle mennesker, man bedst kan identificere sig med, hvis man mærker efter.

Det er svært ikke at identificere sig med sit køn, men jeg identificerer mig mere med folk, jeg kan relatere til end folk, der er udstyret med de samme reservedele som mig. Jeg ved som regel inden for to minutter, om jeg kan få én eller anden lille, indforstået joke op at stå med en person... hvis ikke, undgår jeg personen i sociale sammenhæng, fordi den slags mennesker generelt synes, jeg er for mærkelig til at jeg selv har det godt med at være sammen med dem. Og jeg synes, de er kedelige. Apropos tråden om fordomme, har det ikke noget at gøre med folks hår, stakit, job o.s.v. om jeg kan identificere mig med dem. Der er ét eller andet -en lille gnist af noget liv, en kombination af en vis ironisk distance, noget helikoptersyn, lune, medmenneskelighed og humor, som jeg godt kan lide i andre folk, og som jeg også gerne vil mærke, at de spejler i mig. Det er sgu svært at sætte ord på. Det er mere en følelse end et ord fra en liste, og det trancenderer social status, køn, politiske standpunkter, civil status o.s.v. Jeg kan hygge mig meget bedre med én eller anden spritter, jeg står i kø med nede i Netto, der kan fortælle mig en røverhistorie eller to, end jeg kan med flertallet af 33-årige, nordsjællandske kvinder med mand og to børn og det samme hår som mig. Jeg tror på ét eller andet plan, at spritteren og jeg deler identitet... fordi jeg kan identificere mig med ham. Til gengæld kan jeg ikke identificere mig med masser af kvinder, som udadtil har en identitet, der ligner min, hvis man skal vælge på 99Es liste. Hvis jeg skal give et slag på tasken, er der større sandsynlighed for at jeg kan relatere til en mand end en kvinde (de kvinder, jeg kan relatere til, er sjældent udtalt "kvindelige") og jeg finder også generelt ældre mennesker mere inspirerende og nærmere mig selv end ynge mennesker.



Omvendt har vi vel også alle en bagside af vores identitet, en skyggeside, om man vil. Éns virkelige identitet er måske summen af ønskeidentiteten og skyggesiden.

Julie
aribeth

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by aribeth »

jeg har egentlig ikke sådan en identitetsliste tror jeg... satans, for det ville vist gøre mange ting meget lettere... hvis man bare sådan kunne plotte diverse ting på en liste og så sige: Det der, det er mig!

Jeg synes jeg er meget rodet hvis jeg kigger på mig selv... og egentlig tror jeg mere at hvis man skal sætte diverse identiteter på sig selv, så er det nok mest dem man gerne vil vise udadtil og sig selv, at man er?!

det vigtigste i mit liv... det er Max og Keld og vores familie og liv sammen... men er min identitet at jeg er Max' mor og Kelds kone og en del af den her lille familie? Det afhænger vel også af hvilket forum jeg befinder mig i?
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by lisbethdue »

Identitet kan jo ikke koges ned til én størrelse. Jeg har da mange identiter uden at være skizofren eller på anden måde psykisk uligevægtig.

Jeg har en faglig identitet (som pædagog og universitetsstuderende), så har jeg en privat identitet (som i virkeligheden er mange identiteter fordi den dækker over mange forskellige relationer, som bla. at jeg er mor, kæreste, søster, datter, barnebarn osv.) og så har jeg også en identitet herinde på www/cyber.

Jeg tror ikke på at man kan gennem hele livet kun kan rumme én identitet - jeg tror vi har mange forskellige identiteter og bruger dem forskelligt alt efter hvilken kontekst vi befinder os i.
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Dinne
Posts: 71
Joined: Sun 23. Jan 2011 22:00

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by Dinne »

lisbethdue wrote:Identitet kan jo ikke koges ned til én størrelse. Jeg har da mange identiter uden at være skizofren eller på anden måde psykisk uligevægtig.

Jeg har en faglig identitet (som pædagog og universitetsstuderende), så har jeg en privat identitet (som i virkeligheden er mange identiteter fordi den dækker over mange forskellige relationer, som bla. at jeg er mor, kæreste, søster, datter, barnebarn osv.) og så har jeg også en identitet herinde på www/cyber.

Jeg tror ikke på at man kan gennem hele livet kun kan rumme én identitet - jeg tror vi har mange forskellige identiteter og bruger dem forskelligt alt efter hvilken kontekst vi befinder os i.


Det tror jeg du har helt ret i.
User avatar
Dinne
Posts: 71
Joined: Sun 23. Jan 2011 22:00

Re: Tvangstråd: Identitet

Post by Dinne »

lisbethdue wrote:Identitet kan jo ikke koges ned til én størrelse. Jeg har da mange identiter uden at være skizofren eller på anden måde psykisk uligevægtig.

Jeg har en faglig identitet (som pædagog og universitetsstuderende), så har jeg en privat identitet (som i virkeligheden er mange identiteter fordi den dækker over mange forskellige relationer, som bla. at jeg er mor, kæreste, søster, datter, barnebarn osv.) og så har jeg også en identitet herinde på www/cyber.

Jeg tror ikke på at man kan gennem hele livet kun kan rumme én identitet - jeg tror vi har mange forskellige identiteter og bruger dem forskelligt alt efter hvilken kontekst vi befinder os i.


Det tror jeg du har helt ret i.
Post Reply