Hvem må komme i din stald?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Hvem må komme i din stald?

Post by JulieT »

Jeg har frisk i erindringen en episode, som belyste for mig, at forskellige hestefolk har forskellige holdninger til, hvor meget rend og hvor mange fremmede, venner og bekendte og venners venner og bekendtes bekendte, man gider at have i sin stald.

Måske ikke overraskende er jeg selv matrikelbevidst i asocial og borderline sygelig grad, og overvejer at indkøbe en bidsk hund til at patruljere min stald. Alternativt købes sådan et gevær med trompetformet løb, som Joachim von And bruger, når Bjørne Banden er på spil. Nogle vil vide - andre vil ikke - at jeg har tilbragt en relativt betydelig del af min barndom på Charlottenlund Travbane, hvor alle staldene er ens a'la boligforeningslejligheder... men jeg måtte sgu ikke bare rende ind i andre stalde. Jeg er opdraget til at stalden er privat område, og jeg husker stadig med gru, da jeg var teenager, og vi havde problemer med at den nærmeste nabo sagde til sine børn på 6-8 år: "Løb ned på gården og leg med dyrene," når de lige ville have fred. Nu var de jo flyttet på bøhlandet i et lille, gult parcelhus midt ude på en vindblæst mark, og så skulle de satme også have valuta for pengene, og vi havde bare at lægge kaniner, lam, pony, hund, katte o.s.v. til at deres yngel kunne være et med naturen :gunilla: Vi fik så forklaret dem, at det ikke helt var sådan, det kom til at fungere... men episoden illustrerer, at der findes meget forskellige holdninger til, hvor meget rend det medfører at være indehaver af en stald med dyr.

Jeg ved, hvordan jeg selv har det, og hvordan det må være i min stald for at jeg har det godt... stalden er en forlængelse af huset, og jeg gider heller ikke at løbe ind i naboens ponyglade Stephanie-Matilde i mit køkken. Men hvor meget rend vil I andre tolerere i jeres stald? Og er man mærkelig, hvis man til hverdag kun gider at have beslagsmeden, dyrlægen og evt. ridelæreren på besøg? Jeg tænker også på smittefare o.s.v.


Mvh


Julie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by 99E »

Det er CIRKA de samme mennesker, der må komme i stalden - som må komme på resten af matriklen...
Ikke særligt mange og da kun efter at være blevet inviteret...

Generelt vil jeg gerne have lov til at have fri - og det er bare endnu en grund til ikke at have andres heste opstaldede...

Og ordet du leder efter er "muskedonner":
muskedonner, (af fr. mousqueton 'kort musket', 2. led omdannet efter ty. Donner 'torden'), svær musket med trompetformet munding, der blev ladet med hagl. Især anvendt i 1700-t. Man mente, at pibens særlige udformning gav ekstra stor spredning af haglene
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by JulieT »

Og ordet du leder efter er "muskedonner":



Ja, det er det i hvert tilfælde! Tak... jeg tror endda Onkel Joachim kalder den sådan i Anders And og co. Sådan én vil jeg have :gusse:


Julie
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by FruTusse »

I de 3 år Tusse og jeg har haft vores gang i stalden i Knardrup har det rigtig mange gange undret mig at en stor del af Knardrup By's indbyggere tilsyneladende så ejendommens jorde som offentligt rekreativt område! :ehh: :ehh:

Det irriterede faktisk mig grænseløst at man åbenbart mente at man var i sin gode ret til at gå ture rundt omkring på jordene og såmænd også gå i stalden for at klappe lidt på hestene.
Heldigvis er Tusse da så stor, at de mennesker der forvildede sig ind i stalden når hestene var inde ikke turde nærme sig hende, men for filan da hvor jeg nok ikke var særlig venlig og imødekommende. :mur: :mur:

Hvorfor i alverden at opstalder ikke havde noget problem med det har jeg aldrig forstået?

Havde det været min stald havde der nok både været tydelig skiltning med PRIVAT og sikkert også en lukket låge!

På det nye sted i Veksø kommer faktisk kun os pensionærer, og hvad der nu hører til af parter og mødre, men det kan på en uge nu også godt blive til en del mennesker. Og naturligvis div. smede og dyrlæger. Men vi ved trods alt hvem alle er, og naboerne er bare sure så de forvilder sig i alt fald ikke ind på matriklen. :lea:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by Ane »

Helt på linje med jer, jeg vil ikke have nogen rendende (i min imaginære stald)..

Jeg er opvokset på en gård med køer og har oplevet hvordan folk også mente at de da lige kunne stoppe bilen gå ind og kigge lidt på dyrene uden at spørge. Min far blev rasende. Spurgte engang en familie om det også var ok om han lige kørte forbi og kiggede lidt på deres syrenbuske i baghaven hvis han tilfældigvis kom forbi Rødovre? Familien mente slet ikke det kunne sammenlignes Jeg synes nu ikke det er helt skævt, uanset grundens størrelse så har man at respektere at det er nogens hjem, og hvis man ikke er inviteret så spørger man, eller holder sig væk.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by Annemaja »

Tja.............. vi er totalt usociale i vores stald. Netop derfor har vi valgt stedet, som ligger helt ugeneret for enden af en lukket vej ;-) Vi er tilsammen 3 personer UDEN parter og andet uskik - med vores tilsammen 8 heste - og der kommer os, vores dyrlæger, vores hovtrimmer, og de få vi gider have på besøg i ny og næ. Og alligevel for en sikkerheds skyld er der skilte med UNDGÅ KONTAKT TIL HESTENE *LOL* Og stedets ejer går hjemme hele dagen og holder øje, det samme gør Jette der står for stalden - så der er ikke mange chancer for ubudne gæsters utidige indblanding her ;-) Specielt da hestene bor bagerst på gården - så 3 boliger med udsyn skal passeres på vejen - og der lægges mærke til hvem, hvad og hvornår :-) Meget meget betryggende, når man tidligere har haft hestene stående lokalt og ret offentligt udsat, og været plaget af børnefamilier på udflugter med spisekammerets rester til MINE HESTES maver :-o :-o :-o

Til gengæld har vi her uendeligt ro både i stalden, løsdriften og på vores dejlige afsides ridebane :gave: Og vi har det både roligt, rart og utroligt sjovt sammen :elsk:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by Ane »

MBN - står du hos Jette Niemand?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by JulieT »

UNDGÅ KONTAKT TIL HESTENE


Ha ha... det kan så være lettere sagt end gjort, når vi taler om visse elementer i min hesteflok :hhansen:

Betryggende at jeg ikke er den eneste asociale særling.


Julie
aribeth

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by aribeth »

min stald ligger på min grund.... den er privat... vil man ind og se stalden eller hestene... så spørger man da?

Der er en af naboerne som kommer med sit barnebarn og giver dem en gulerod over hegnet ind imellem... det synes jeg er ganske ok... men jeg har også sagt at rugbrød og sukekrknalder og alt andet end gulerødder og et enkelt æble i ny og næ er forbudt... og i øvrigt fik barnebarnet en lille tur på Basse en dag jeg var på marken da de kom forbi...
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvem må komme i din stald?

Post by Intunia »

Jeg indeholder både lidt socialt og lidt asocialt. Som udgangspunkt, har alle der har lyst til at snakke med hestene, lov til at gøre det, hvis de spørger. Hestene går i løsdrift, uden grimer på, så de kan bare gå, hvis de ikke gider snakke.
Nu bor jeg langt ned af en grusvej, så her kommer altså ikke mange forbi.
Som tidligere bybo kan jeg godt nogen gange grine af mig selv, og den asociale adfærd der åbenbart følger med at eje et matrikelnummer.
Når man hører en bil, om det så er ½ km væk, begynder man at strække halsen og kigge, række ud efter bøssen og sige " hvem fanden er nu det, og hvad skal de her" :hhansen: Det er altså ikke en adfærd jeg havde, da jeg boede i byen.

Jeg havde en irriterende oplevelse i sommers, der måske kan forklare hvorfor det er blevet sådan.
Jeg havde hestene på sommergræs, og jeg havde en stor vandvogn med tilhørende vandkar i den ene ende, og
Nogle almindelige vandbaljer i den anden ende. Alle vandposter skulle man gå ind på folden for at se.
En dag jhang der så en seddel på døren hvor der stod " Dine heste skal have vand NU, ellers..."
Og det pissede mig i den grad af, fordi vedkommende er gået ind på privat område, og fordi jeg ikke fik mulighed for at give en skideballe og sige til vedkommende, at de altså havde vand et andet sted på folden. Nu går der nogen rundt og tror, at jeg tørster mine heste.
bla bla bla
Post Reply