De satans penge.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

De satans penge.

Post by Intunia »

Nu har der været så meget snak om efterlønnen, og det er nærmest lagt op, som om det skulle redde Danmarks økonomi.
Og nu læste jeg så et sted, at hvis alle offentligt ansatte betalte deres egne pauser selv, ligesom folk i det private erhvervliv gør !
Så kunne vi spare yderligere 15 milliarder kr. pr. år !
Det er no næsten det samme som efterlønnen koster!
Så hvad siger I som er i det offentlige. Vil i afgive betalte pauser for DK økonomi ?
bla bla bla
silleabc
Posts: 4
Joined: Sat 29. Jan 2011 21:39

Re: De satans penge.

Post by silleabc »

Hvad bliver resultatet – at ingen holder pauser mere – og så kan du gå hjem om aftenen og være komplet ør i hovedet og for træt til at være noget for din familie.
Og nu hvor vi er i gang – hvorfor ikke arbejde om lørdagen.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: De satans penge.

Post by Intunia »

silleabc wrote:Hvad bliver resultatet – at ingen holder pauser mere – og så kan du gå hjem om aftenen og være komplet ør i hovedet og for træt til at være noget for din familie.
Og nu hvor vi er i gang – hvorfor ikke arbejde om lørdagen.


Rimeligt dårligt argument sille !
Hvis du er offentligt ansat, får du løn når du holder pause.
Det er der ingen i det private der gør. Nogen steder betaler arbejdsgiver halvdelen af din pause, hvis han er flink.
Som selvstændig kunne jeg da aldrig finde på, at fakturere kunderne for den tid, hvor jeg sidder og spiser min madpakke.
Så hvorfor skal jeg være med til at finansiere din frokost ?
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: De satans penge.

Post by Intunia »

det lille egern wrote:så skal de jo samtidig arbejde en halv time ekstra så det tror jeg ikke der er mange der vil være glade for ;)

Hvordan kommer du frem til den konklusion ?
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: De satans penge.

Post by Intunia »

De behøver vel ikke at arbejde mere, men får bare det mindre i løn.
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: De satans penge.

Post by Intunia »

det lille egern wrote:
Intunia wrote:
det lille egern wrote:så skal de jo samtidig arbejde en halv time ekstra så det tror jeg ikke der er mange der vil være glade for ;)

Hvordan kommer du frem til den konklusion ?



ved at min kæreste lige er blevet offentligt ansat og deres arbejdsdag er 7,5 time incl deres pauser altså det er jo hvad vi andre kalder en 7 timers arbejdsdag

fra jeg møder til jeg går hjem er der gået 8 timer for jeg skal holde pause og arbejde 7,5time

Og hvor lang tids pause har din kæreste om dagen ? ½ time ?
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: De satans penge.

Post by Intunia »

smukke-ped wrote:De kan vel betale deres pauser selv.

Sidst jeg var ansat i det offentlige var der ingen pauser, hverken betalt af staten eller os selv.

Altså det jeg mener med at man selv "betaler" pauser betyder egentligt bare, at du ikke får løn når du holder pause.
Så enten får du løn under pause, eller også gør du ikke.
Er du på job fra 8- 16.30 og får løn for 8 timer, ja så "betaler" du selv ½ time.
bla bla bla
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: De satans penge.

Post by Intunia »

det lille egern wrote:
Intunia wrote:De behøver vel ikke at arbejde mere, men får bare det mindre i løn.


det kunne man også sagtens men det tror jeg ville møde endnu mere modstand der er jo ingen der ønsker at gå ned i løn

hvis alle arbejdede en halv time ekstra hver dag fordi de ikke holdte pauser så ville det blive 2,5 time om ugen så kunne hver 16. medarbejder faktisk spares væk

2,5 x 15 = 37,5 altså en fuldtids medarbejder

iøvrigt kan der stemmes om det her http://ekstrabladet.dk/nationen/article1495564.ece

Ja selvfølgelig vil det møde modstand fra de offentligt ansatte. Det er jo aldrig sjovt at miste goder.
Jeg mener bare ikke de goder er rimelige, når man sammenligner med vilkår andre steder på arbejdsmarkedet.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: De satans penge.

Post by 99E »

Ville jeg have noget imod at betale min pause selv?
Ikke spor.

Det er der også fordele ved - fx at man så rent faktisk har fri i "pausen"...
Det kunne jeg godt ønske mig en gang imellem! :jeanie:

Det der med at "Så holder folk bare op med at holde pause og er for smadrede til at være noget for familien" - joh, men når man har "betalt pause" kan man jo netop risikere at den inddrages eller at man i praksis er på arbejde "i pausen".
Der er da gerne 2-3 dage på en uge, hvor "pausen" for mig inddrages til arbejde - enten til møder eller elev-tilsyn, konflikthåndtering eller hvad ved jeg. Og frokosten - altså det der med at sidde ned og spise, de dage hvor det flasker sig - foregår sammen med eleverne.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Dinne
Posts: 71
Joined: Sun 23. Jan 2011 22:00

Re: De satans penge.

Post by Dinne »

Da jeg var offentlig ansat, var der ingen betalt pause til mig, så jeg må have været ansat det forkerte sted :oeje:
Post Reply