Nyt ord !

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Nyt ord !

Post by Intunia »

Dansk presse har opfundet et nyt ord !
INFORMATIONSTERROR !
Det forstår jeg simpelthen ikke.
Er der nogen der vil forklare ?
bla bla bla
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Nyt ord !

Post by Stimata Doamna »

Jeg ved ikke, hvad det danske ord betyder, men på tysk bliver det brugt om 'alt for meget information' - altså når man er ved at drukne i informationer. Det være sig i form af mails, nyhedsformidling osv.

Kunsten er i dag ikke at få informationer, men at skille de vigtige ud og lade resten gå ind af det ene øre og ud af det andet. Kildekritik er blevet uhyggeligt vigtigt.

Men det kan da være, at den danske presse bruger udtrykket om noget andet? Kan vi få journalisten på banen? :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Nyt ord !

Post by Intunia »

Det er chef redaktøren fra Berlingske Lisbeth Knudsen der bruger ordet i denne artikkel, og siger;
Vi må diskutere informationsterror som en reel trussel i vores samfund.
Umiddelbart tænker jeg, at hun skyder sig selv i foden.
http://www.berlingske.dk/kommentarer/fortrolighed-en-antikvitet-i-det-digitale-liv
bla bla bla
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Nyt ord !

Post by annetteB »

det lyder som dét jeg kalder informations-bulimi: at nogen BRÆKKER al deres overflødige information ud over én!
:skoer:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Nyt ord !

Post by Intunia »

annetteT wrote:det lyder som dét jeg kalder informations-bulimi: at nogen BRÆKKER al deres overflødige information ud over én!
:skoer:

Hvad er overflødig information ?
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Nyt ord !

Post by misssophie »

overflødig information?

det kan være når ens kollega på arbejdet, synes at det er en fest at kopiere stort set alle mennesker på alle mails,- uanset om det er relevant for disse mennesker at kende til indholdet.

det kunne godt være informationsterror...
Misssophie
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Nyt ord !

Post by Stimata Doamna »

Et godt beskrivende ord! Me like :hhansen:

Det er jo bagsiden af medaljen ved informationssamfundet - information er tilgængelig overalt og i uanede mængder. Hvad gør man så med informationsstrømmen? Jeg er bange for, at en masse mennesker bliver 'comfortably numb'. Der er så meget information, at man ikke ved, hvor man skal begynde og enden ... ja, den kan man ikke se ... Selv om man har masser af information ved hånden, kan man sagtens være uvidende! Hvis ikke jeg skulle vide dét, hvem skulle så? :viben:

Overflødig information? Prøv at se på en tilfældig internetavis - hvor mange af overskrifterne har egentlig relevans for dig? Er det egentlig tvingende nødvendigt at vide, at en mand i Frankrig har taget børn som gidsler på en skole? Nej vel? Medmindre det altså er Deerhunter, der er involveret - og det giver artiklen sikkert ikke noget svar på... Er det nødvendigt at få Wikileaks bekræftelse på, at nogen synes, at Lars Løkke gjorde det elendigt under klimatopmødet? I don't think so...

I informationsstrømmen kan de gode og relevante informationer nemt drukne, og derfor bliver det vigtigt at vide, hvor man kan søge relevante informationer. Og man skal selvfølgelig også vide, hvad der er relevante informationer for en selv - se, det er det svære ved øvelsen...

Misssophies eksempel på overflødig information er også rigtig godt. Når alt for mange er i kopi i en mail, er det som regel et udslag af, at afsenderen faktisk ikke rigtig ved, hvad han/hun vil sige til hvem. Jeg har da en sort liste over kolleger, hvis mails jeg stort set aldrig læser, hvis jeg 'kun' er i kopi.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Nyt ord !

Post by Intunia »

Jeg forstår bare ikke, at det ord kommer fra mediefolk, der jo lever af information og formidling.
Berlingske var da dem der videre formidlede Frank Grevils oplysninger, og gik i retten for at forsvare deres ret, men i forhold til wikileaks finder de pludselig på ordet informationsterror... Det forstår jeg bare ikke. Ville Berlingske have sagt nej til at få adgang til deres oplysninger, hvis de nu havde fået dem tilbudt ? Det tror jeg ikke på.

Jeg tænker da også at nogen hestefolk vil kalde JulieT for en informationsterrorist, når hun sådan går rundt og filmer på opvarmningsbanerne ! :minna:
bla bla bla
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Nyt ord !

Post by Stimata Doamna »

intunia wrote:Jeg forstår bare ikke, at det ord kommer fra mediefolk, der jo lever af information og formidling.
Berlingske var da dem der videre formidlede Frank Grevils oplysninger, og gik i retten for at forsvare deres ret, men i forhold til wikileaks finder de pludselig på ordet informationsterror... Det forstår jeg bare ikke. Ville Berlingske have sagt nej til at få adgang til deres oplysninger, hvis de nu havde fået dem tilbudt ? Det tror jeg ikke på.

Jeg tænker da også at nogen hestefolk vil kalde JulieT for en informationsterrorist, når hun sådan går rundt og filmer på opvarmningsbanerne ! :minna:


Nu er der vel ingen, der har påstået, at Berlingske altid er neutral? Informationsterrorisme kan vel også gradbøjes? Lige såvel som terrorister set på den anden led bliver til frihedskæmpere (eller sår...) :anonym:

Jeg synes da, at det er glædeligt, hvis der kommer en debat om informationsstrøm, og endnu mere glædeligt, hvis medierne selv begynder at se, at de er ved at blive udvandede. Måske skyder man netop sig selv i foden ved at informationsterrorisere læserne?? Avisen som nyhedsformidler er for mig at se en død and. Det er jo faktisk 'yesterday's news', man kan læse der... Til gengæld er det et glimrende medie til det dybeborende og analyserende. Det samme kunne siges om andre medier, fx podcasts, som kan smides på iPod'en og høres i bilen (hvis ellers de kan komme til for lydbøger :hhansen:).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Nyt ord !

Post by Intunia »

Jeg synes informationsterrorisme er et latterligt ord. Det kan meget nemt misbruges.
Og man kan sige, at regeringen ihvertfald gør sit, til at begrænse informationsstrømmen, ihvertfald i forhold til egen gøren og laden, med den nye offentlighedslov !
http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsendelser/2010/03/30111239.htm
bla bla bla
Post Reply