Vil i se noget mærkeligt?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
aribeth

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by aribeth »

mmmh blodsnacks!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by HHansen »

aribeth wrote:mmmh blodsnacks!


Steg med indbygget blodpølse :hhansen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by aribeth »

delikatesse!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by HHansen »

Den smagte også godt :aribeth:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by Intunia »

Ja du plejer da ikke at være så kræsen ! :lea:
bla bla bla
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by Camilla... »

Hej HHansen

Ikke at lige dette har noget med fødevaresikkerhed at gøre :hhansen: Vi er nok mere over i kødkontrol, patologi og/eller parasitologi eller allesammen :peg:

Min første tanke var faktisk også cysticercus bovis fra en taenia species... Aka menneskets bændelsorme larve der ligger og venter på at blive spist.
Men... Cysticercus er som regel hvide eller grå, har ingen blodudtrækning og opholder sig i aktive muskler aka hjerte, tunge osv...

Image
Cysticercus cellulosae (samme orm, bare hos gris og derfor et andet navn for at forvirre alle :lea: )

Så er muligheden for hæmatom... Men jeg syntes de er for pænt indkapselt og mangler blodudtrækning ud i det omkring liggende fedt væv. Men det kan selvfølgelig være af ældre dato og kroppen ikke har kunne komme dem til livs og derfor har valgt at indkapslet i stedet for at bekæmpe ?

Mit umiddelbare bud er nok det sidste lige nu... Jeg skal lige ud og lukke nogle heste ind. Så skal jeg forsøge at finde et svar i patologibogen/parasitologibogen når jeg kommer tilbage...

Om det er det ene eller det andet så tager i ikke skade med mindre i rent faktisk har spist dem. Bændelorm smitter kun hvis man rent faktisk spiser larven inde i cysticercus´en og et hæmatom er jo bare blod :linski:

Camilla
God d
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by HHansen »

Lækkert billede Camilla, det kød der ville jeg afgjort ikke have spist :hhansen:

Det der undrede mig mest ved dimserne var netop at de var så perfekt afgrænsede, og som de sad i fedtet virkede de lidt som om de ikke havde noget at gøre der. De sad dog fast i fedtvævet.
Den ene fik jeg snittet lidt i, inden i var den bare mørk og fast - lignede rå lever når man skærer i det. Derfor tænkte jeg også størknet blod.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by aribeth »

findes der sådan nogle sorte kirtler?!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by Godzilla »

Hvis det er parasitter dør de vel når de bliver stegt?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: Vil i se noget mærkeligt?

Post by Camilla... »

Nu har jeg kigget alle mine bøger igennem og jeg kan ikke rigtig finde noget der ligner....

Jeg er ret overbevist om at det ikke er cysticercus. Det sidder et forkert sted og har en forkert farve...
Billedet jeg satte ind er overdrivelsen der fremmer forståelsen. Der kan faktisk godt bare være et par enkelte i en muskel og derfor kan det jo godt smutte forbi kødkontrolen :-o
Men som Godzilla skriver så dør parasitter ved opvarmning... Men KUN hvis det bliver gennemstegt. Så man kan altså sagtens få bændelorm af at spise rødt kød :opkast: (Need I say, jeg er gået helt væk fra at spise blodrøde bøffer :graed: )
Så vidt jeg husker er det 1:10.000 der får bændelorm :peg:

Så jeg er tilbage ved mit oprindelige bud på at det er et hæmatom. Muligvis er det noget liggesår/trykmærker fra hoften på koen ? Det kunne godt give den slags indkapsling fordi det er vedvarende tryk samme sted og så giver kroppen ligesom op og tænker det her kan jeg ikke reparere, så jeg indkapsler skidtet. Så gør det ikke skade pga. konstant komplementkaskade/inflammationrespons i organismen.

Det er vist det nærmeste jeg kan komme på en forklaring...

Camilla
God d
Post Reply