Tusse får nyt hjem

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

De fleste herinde har jo i løbet af det sidste års tid fulgt med i mine overvejelser omkring det at finde et nyt opstaldningssted til Tusse. Overvejelserne har primært været pga vores ret store problem med bjørnekløer på og især lige uden for en del af vores græsfolde.

De sidste 14 dage er vores vinter(jord)folde blevet MEGA mudrede pga den megen regn der er faldet, og trods opstalders forsøg på at smide en smule stabilgrus pletvis ud på foldene er der bare allerede 15-20 cm dybt mudder derude.

Tusse har de seneste 3 uger gået på vores gamle(og ret dårligt anlagte) ridebane pga sin halthed, men den er også pladdervåd og et stort søle, men dog i det mindste knap så dyb, men det er bare rigtig trælst med våde ben hver eneste dag som skal spules og tørres. For slet ikke at nævne risikoen for tabte sko! :traet:

Men nu har jeg endelig fundet et nyt sted til Tusse med lige så fine faciliteter til en overkommelig pris(kun 150 kr mere), og TØRRE vinterfolde med GRÆS PÅ!! :jeanie: :jeanie:

Tusse's nabo kom oprindeligt fra et sted ude i Veksø hvor hun havde haft hesten gående i løsdrift så længe han var så ung, men manglede ridehuset da han skulle tilrides, som de ikke havde.
De har nu endelig efter 5 års venten fået tilladelsen, og ridehus samt ny super lækker stald med 10 STORE (4x3 m - større end vores) bokse er ved at være helt færdigt nu.
Jeg har tidligere været derude for at kigge, men uden ridehus var det ikke attraktivt. Dengang kiggede jeg så godt nok mest for at se deres løsdrift til føl og plage, da jeg gerne ville undersøge mulighederne for noget i nærheden, hvis jeg fik mulighed for at gøre alvor at tankerne om køb af et super godt føl.

Hestevelfærd er virkelig i højsædet derude, og det betyder rigtig meget for mig, og nu hvor der er ridehus(helt færdigt om en uge :-) ), så var det værd at overveje igen.

Tusse's nabo flytter netop pga af vores meget våde og sumpede folde(også græsfoldene har været slemme i år pga kombinationen meget regn/mosejord), og da hun fortalte om de tørre græsfolde som hestene går på i Veksø måtte jeg helt klart ud at se. Og jeg blev bestemt ikke skuffet!!
Deres vinterfolde er tæt på at være 3 gange så store som vores i Knardrup, og så er det græsfolde med ordentlige foderhuse i bagenden hvor der altid er fri adgang til frøgræs!! Og i forhold til pladsen går der langt færre heste på dem. :mikkel:
Selvfølgelig kan det da ikke undgåes at jorden ved indgangen bliver trampet lidt op, men det er jo virkelig intet i forhold til hvad jeg har været vant til tidligere og nu.

Så efter 3 dages tænken, spekuleren og vejen for og imod, har jeg taget beslutningen og bestilt nyt hjem til Tusse.

Jeg må så leve uden muligheden for at kunne ride til en skov, men der er nogle okay skridtture i natur og mellem marker(bedre end nuværende sted :mikkel: ), så det er til at leve med. Og det er så også muligt at lave en aftale om at blive kørt til en skov mod lidt betaling og besked i god tid.
Og dybest set er det jo nok mere mit behov end Tusse's at ride en tur i skoven, for Tusse er nok glad bare hun kommer ud at skridte tur et par gange om ugen.
Og et meget stort plus som bestemt også har været en afgørende faktor er, at jeg ikke skal gøre og lave så mange ting selv, hvilket vil være rigtig godt for min skadede skulder, som er begyndt at gøre rigtig mange knuder og give mange flere smerter end sædvanligt. Og toget kører 10 min gang derfra, så turen med offentlig transport vil også blive både kortere og lettere. STORT plus!!

Tog beslutningen i går formiddags, og fik sagt min boks op da jeg lidt senere var i stalden og opstalder samtidig var derude. Spurgte så til muligheden for at flytte allerede 1/12 og så kunne hun jo bare bruge af mit depositum. Hun lød så faktisk som om at hun ville beholde hele mit depositum, og det synes jeg da egentlig ikke er i orden eftersom boksen jo står tom i hele december måned, og så skal jeg vel ikke betale fuld staldleje men modregnes for det manglende forbrug??

Hvad siger I?

De steder jeg har stået har der altid været en pris for en tom boks og så den fulde staldleje når boksen benyttes fuldt ud, og det synes jeg da ikke er urimeligt.
Men sidste år da Tusse var indlagt en hel måned på KVL fik jeg heller ikke en krone i nedslag på staldlejen, og det på trods af at Tusse rent faktisk blev syg pga de bjørnekløer som HUN og hendes MAND ikke havde sørget for at fjerne fra deres jorde, selvom det er lovpligtigt! Så jeg endte da med at betale dobbelt op med den regning jeg fik fra KVL! :nej:

Skal have taget en snak med opstalder omkring det, for det er da ikke uvæsentligt om jeg skal betale 2.350 kr for ingenting eller måske bare kun det halve!

Men hvis hun fastholder den fulde pris er jeg vel i min gode ret til at medtage både tørv eller spåner og foder i en mængde der svarer til en hel måneds forbrug?!!

Hun kan faktisk ikke være bekendt at være sådan for jeg har bare i de sidste 3 år hjulpet hende i hoved og røv og knoklet min røv i laser, og i øvrigt altid bakket hende op når det var rimeligt, så jeg må indrømme at jeg dybest set er temmelig skuffet over at det tilsyneladende kun går den ene vej! :mur: :mur:
Men jeg håber at det løser sig ved en forhåbentlig fornuftig snak som jeg tager enten i morgen eller mandag. Så har opstalder også lige haft mulighed for selv at tænke sig lidt om i mellemtiden.

Men jeg glæder mig faktisk allerede til at kunne give Tusse nogle bedre fold-forhold som det primære, og håber selvfølgelig at hun kan trives lige så godt det nye sted, som hun på trods af de forskellige mangler har gjort i stor stil på nuværende sted.
Forhåbentlig kan hun blive dronningen af Veksø lige som hun har været dronningen af Knardrup de sidste 3 år. :lol:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Tusse får nyt hjem

Post by misssophie »

det lyder da skidegodt Mette!

Tusse fortjener også et sted hvor hun kan fungere, uden udslet fra Bjørneklo og masser af mudder. :jeanie:

Frøgræs på foldene er da også ganske glimragende!!!

jeg håber i begge bliver rigtig glade for at "bo" det nye sted.

Vi ses vist sikkert i morgen, kan jeg forstå på det hele... :elsk:

ps. hvis din nuværende opstalder ikke vil nedsætte lejen selvom boksen står tom, må du jo sige til hende at du så synes det er rimeligt at tage lidt råmaterialer med dig, og så må du jo tage den derfra...
Misssophie
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

Ja Sophie, jeg er faktisk også rigtig glad for at muligheden for et andet, og, for Tusse, bedre sted pludselig var der!

Og bare TANKEN om ikke at skulle gå rundt hele sommeren og være bange for bjørneklo, og i øvrigt være nødt til selv at tage det kæmpeslæb det er at rodstikke dem, er simpelthen ganske fantastisk!! Og vi slipper også for insektdækken hele sommeren!! :jeanie: :jeanie:

Kørte lige turen derud i dag på scooteren og det er kun 1,8 km længere at køre derud, så det er jo ingenting. Kører jeg med det offentlige, hvad jeg så nok vil gøre mere i denne vinter, så barberer jeg faktisk 15-20 min af min transporttid da jeg ikke længere er afhængig af at skulle med den rådne bus der kun kører en gang i timen, og fra kl. 20 og i weekends kun hver anden time! Se DÉT er jo et stort hit!

Er der ikke nok græs om sommeren så smider de wrap ud på foldene, så der er ingen der kommer til at mangle.
Der er heller ikke tvungen døgnfold, som der er på nuværende sted, men helt frivilligt muligheden for det.
Og så trækker de tørre vinterfolde rigtig meget. Det under jeg altså Tusse at få glæde af sine sidste år(som forhåbentlig stadig bliver til rigtig mange!)

Vi ses jo nok i morgen, det håber jeg da.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Tusse får nyt hjem

Post by lisbethdue »

Der hvor jeg havde min hest før han blev solgt, der kunne man betale kr. 750,- for en tom boks. Staldejer disponerede overboksen, men beløbet sikrede, at man havde en boks ledig d. 1. i måneden. Det var egentlig en ok ordning, for mange af hestene flyttede væk i sommermånederne, og tilbage til efteråret.

At staldejer så lejede boksen ud til andre i mellemtiden for fuld pris var en anden snak - det havde hun jo ret til, og jeg var egentlig ikke forarget over det. Hun havde bikset en løsning sammen, som kom alle til gode.

Da min hest flyttede fik jeg det tilabge af depositumet, som var til overs efter boksen var blevet kalket. Han havde ikke smadret noget, så det var næsten alle pengene retur til mig. Og jeg tænker det er dét et despositum skal bruges til? At sikre de månedlige boksleje kommer i hus, men også til at ordne boksen ved fraflytning?!

HVis ikke hun er til at hugge i, kan du måske snakke med det nye sted om at reservere den nye boks for et symbolsk beløb indtil 1.12??
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Ane »

du må jo tjekke din staldkontrakt.. jeg ville ikke forvente at få penge retur

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Ane »

jo - men hvis man har 1 mdrs. opsigelse og ikke når at sige op inden d. 1? Det er sådan jeg forstår scenariet.. sig til hvis jeg har misforstået.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Tusse får nyt hjem

Post by CXEC »

Fedt med nyt hjem. Jeg ville ikke mene at der er grundlag for ikke at inddrage depositum, hvis du forlader stalden FØR tid. Men jeg må indrømme at det bør være anført i staldkontrakten.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

Ane, jeg har opsagt min boks i fredags den 5. november, da det ikke har været muligt at gøre dette tidligere pga opstalders fravær i 3 dage(hun har været i Tyskland ifm jobbet), men har så også først sagt op pr. 1. januar,så det er mere end rettidigt da der er en måneds opsigelsesvarsel. At jeg så først har taget den endelige beslutning fredag formiddag er lige i den forbindelse ret uvedkommende, for det ved opstalder ikke. Og at hun godt kunne have været lidt large, fordi jeg har hjulpet så meget til derude, så jeg bare alligevel kunne opsige boksen pr. 1/12 er så en helt anden snak. Det beviser bare endnu en gang hvor smålige og pengegriske folk er, og ikke en skid taknemmelig for at man knokler som et bæst for dem - uden at få noget for det(!) - og hjælper dem i hoved og røv! :mur:

Men jeg har så spurgt til muligheden for at kunne flytte hesten før af hensyn til den, og det var intet problem.

Men jeg mener ikke at det så er rimeligt at jeg skal betale fuld staldleje for en tom boks.
Staldlejen inkluderer jo strøelse, hø og foder og det bruger jeg jo intet af i hele december måned, og så er det fuldstændig underordnet om jeg vælger at betale som sædvanligt til den 1. eller vælger at bruge mit depositum som betaling.

Vi har ingen opstaldningskontrakt, det har opstalder aldrig fået taget sig sammen til at få lavet, så dybest set er der ingen af os der har ret til noget som helst, men hun har jo ligesom mit depositum, så derfor står hun klart med den lange ende.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Tusse får nyt hjem

Post by lisbethdue »

Hvor stort depositum har du lagt?
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

lisbethdue wrote:Hvor stort depositum har du lagt?


Dengang jeg flyttede hesten ind i stalden kostede det 2.200,00 kr/md så det er derfor det samme der blev lagt i depositum.
Nu koster det så 2.350,00 kr og opstalder ville faktisk have at jeg så lagde 150 kr oveni for december måned!

Har stadig ikke haft lejlighed til at tale med hende da jeg ikke har set hende, men det kan være at det løser sig helt af sig selv, for Tusse skal på KVL til undersøgelse i morgen da hun var stokhalt igen i går lige pludselig efter at have været haltfri i 14 dage nu. :oeje: :traet:
Med det en udredning og evt behandling kommer til at koste har jeg ikke pengene til at betale staldleje to steder, og så må Tusse desværre vente med at få bedre foldmuligheder til 1. januar.

Og så er der ikke så meget at diskutere alligevel.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Post Reply