Tusse får nyt hjem

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Ane »

:askepot:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Annemaja »

Dejlig deal for alle parter = win win :mikkel:
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Frieser9460 »

Hold da op, du gav mig et chok, MetteMD - jeg troede lige, du havde solgt Tusse!! :-o

Og så skal du "bare" flytte hende til et nyt sted. :lol: Men det lyder jo rigtig, rigtig dejligt... og jeg håber, både du og Tusse bliver glade for det nye sted. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

Haha, Louise, nej bare helt rolig.
Tusse skal være hos mig til den dag hun ikke orker at være til mere(der er nu nok heller ingen der vil have hende med alle de skavanker hun efterhånden render rundt med :linski: )

De venter dog stadig på vinduer det nye sted, og jeg må indrømme at hvis ikke stald og ridehus står færdigt om 14 dage hvor jeg efter planen ville flytte Tusse derud, ja så venter jeg altså. Jeg GIDER simpelthen ikke noget halvfærdigt, det har jeg slet ikke tålmodighed til på denne årstid. :traet:

Men glæder mig stadig rigtig meget, for jeg tror at det bliver godt på sigt. :heidio:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Sasser »

Det lyder spændende med det nye sted Mette :-)

Dengang jeg opsagde min boks derude fra, modregnede vi bare indtil jeg flyttede. Dvs. jeg stod der ikke en hel måned, så vi afregnede bare for de dage. Der var slet slet ingen problemer.

Min fornemmelse er dog, at stedet slet ikke er som det var dengang, så det undrer mig ikke, hvis det hele pludselig er meget besværligt :hhansen:

Jeg kan simpelthen ikke lade være med at undre mig over, hvad pokker der skulle laves så mange nye bokse for, hvis de ikke har lyst til/brug for "alle de pensionærer" :ehh: Nå men jeg har vist generelt heller aldrig rigtig forstået staldejerne, selvom der ikke var noget fnidder fnadder mellem os :minna:
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

Ja Sasser, jeg glæder mig faktisk også, i særdeleshed glæder jeg mig til at kunne tilbyde Tusse % mudderfold.
De er desværre blevet værre år for år ude hos os, og det er bare ikke fedt.
Opstalder forsøger da nu at gøre noget mere seriøst ved vinterfoldene oppe på toppen, men det kan jo ikke undgås kun at være lappeløsninger, for jorden er jo som den er, nemlig mose- og søjord, og dermed meget hurtigt pladdervåd.

Jeg må sige at jeg var også meget overrasket over opstalders første udmelding omkring muligheden for og forståelsen for at jeg gerne ville flytte allerede 1/12, men der er ingen tvivl om at hun er rigtig ked af at jeg har valgt at flytte men kan også godt forstå det, og det har hun helt sikkert funderet over i de par dage der gik indtil hun selv kom og sagde at jeg vil få modregnet for december måned.

Jeg har egentlig heller aldrig helt forstået hvorfor der skulle bygges så mange bokse når opstalders mand faktisk helst ser at der er så få pensionærer som muligt. Opstalder selv vil så gerne have stalden næsten fyldt, og det er da især pga muligheden for at kunne trække underviser til, men det er jo også hjælpende hænder til alle de ting der skal laves i tide og utide, hvilket er en nødvendighed da opstalders mand ikke kan se nødvendigheden af at skulle betale sig fra tingene.
Det er så også en af de ting der har været medvirkende til min beslutning om at flytte, da arbejdsdagene er blevet flere og flere, og det kan min dårlige skulder bare ikke holde til, den er nemlig kun blevet værre igennem nogen tid. :ked:

Men jeg er glad for at kunne flytte i god ro og orden og uden en dårlig stemning, og opstalder ved heldigvis også godt at jeg har været rigtig glad for at stå på stedet de sidste 3 år(når man altså ser bort fra bjørneklo-problemet). Det er jo rart nok også at kunne komme på stedet efterfølgende. :hhansen:

Sasser du har vel stået på stedet i den gamle stald?
Den har jo slet ikke været i brug de sidste 2 år og benyttes nu kun til opbevaring af halm, pensionærers skabe og ekstrafoder samt gulerødder. Og i den bagerste ende hvor der var 4 bokse i det hele, er der nu lukket af og lavet værksted bagved.
Så det er udelukkende den nye stald der står heste i, og p.t. er der ikke så mange når jeg flytter, for selvom der nu kommer en ny(tidl. pensionær) så er der stadig 4 tomme bokse, hvoraf de to vist ret gerne skal lejes ud.

Nå, men de gode nyheder er at vinduerne til ridehusets langsider det nye sted langt om længe er kommet, så der mangler nu kun bunden, vinduerne og porten for at det står færdigt.
Men vinduerne til stalden er der stadig ingen tidshorisont på fra leverandøren, og den kan ganske enkelt ikke laves færdig før de er kommet og bliver sat i.

Men jeg kører en tur derud i morgen eftermiddag, hvis vejret arter sig, og er der en boks i den gamle stald til Tusse om en uges tid, så flytter vi. Jeg orker bare ikke mere mudder, vand og pladder nu hvor beslutningen er taget, og den gamle stald derude er bestemt med fine og gode bokse også

Og så har jeg fået at vide at bunden i ridehuset bliver en Soiltex-bund, og det er jeg meget spændt på, for det skulle da vist være ret godt?
Nogen herindefra der har erfaring med sådan en bund?

Udendørsbanen, som faktisk er ret god for den har skullet holde til helårsbrug, vil de også give et løft, men om det bliver med en Soiltexbund ovenpå den eksisterende stenmelsbund, eller noget andet, har de vist ikke helt afklaret endnu, men ingen tvivl om at det bliver rigtig godt.

Det fantastiske ved alt dette er, at jeg ikke på nogen måde skal gå på kompromis med hverken stald eller faciliteter, men derimod får noget lige så godt som nu(måske endog bedre?), og tilmed endnu bedre foldforhold til min hest, og det er da kun til at glæde sig over. :jeanie:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Tusse får nyt hjem

Post by CXEC »

Heldige dig og heldige Tusse! :jeanie:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Re: Tusse får nyt hjem

Post by Sasser »

Min hest nåede da at lege fotomodel i den nye stald ifm med en artikel til Magasinet Hest var det vist + en overnatning derovre dagen inden vi flyttede :hhansen:

Men ja ellers stod vi i den gamle. Sidst jeg var derude stod naboens ponyer vist derinde?

Jeg har nu altid deltaget i den ene eller de to arbejdsdage der måtte forekomme, men da jeg havde opsagt min boks, og ikke kom til at bruge den nye stald, ja der deltog jeg altså ikke i maling/klargøring af den. Ingen sure miner over det.

Sådan har det nu altid været, manden vil have så få pensionærer som muligt, fruen så mange som muligt :lol:
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: Tusse får nyt hjem

Post by FruTusse »

Næh hvor sjovt, det Magasinet Hest har jeg vist ikke set.

Naboens ponyer har stået hos naboen i al den tid jeg har stået derude, i løsdrift på jorden ved den gamle lade.

Desværre er der ikke kun to arbejdsdage årligt mere, det er langt, langt flere, og kan ikke længere tælles på to hænder. Og problemet er at det er de samme der stiller op hver gang, uden at det får konsekvenser for dem der aldrig hjælper til.
Personligt synes jeg at der nu bliver drevet rovdrift på pensionærernes velvilje og arbejdskraft, men det løser nok sig selv, for selv de nye der kom i slutningen af sidste vinter er allerede trætte af det, og jeg tvivler på at de holder vinteren over, desværre.

Lidt trist, for stedet i sig selv er bare rigtig dejligt. At der så er de ting der er, i form af blød mose-/søjord, bjørnekløer og langt til skoven er der ikke noget at gøre ved(jo bjørnekløerne, men det er en 10-20 årig indsats), men vi har det godt derude, og jeg kommer bestemt til at savne mine medpensionærer.
Forhåbentlig bliver det lige så godt det nye sted, og jeg kender jo på forhånd allerede et par stykker derude, og stedet trækker jo måske også lidt mere seriøse ryttere til nu med de nye flotte faciliteter.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
kamber
Posts: 542
Joined: Tue 11. Nov 2008 21:49

Re: Tusse får nyt hjem

Post by kamber »

Marie - jeg har stået et sted, hvor der var sådan en syntet-bund. Vist det samme som soiltex. Det ligner engangs-karklude, der er skåret i små stumper.

Jeg synes, at det var noget lort, men det hang nok i høj grad sammen med, at ridehusbunden blev vandet meget sjældent, og de der syntet-stumper ikke blev harvet ordentligt sammen med bunden fra start af.

Så det hele lå og skøjtede rundt på overfladen, og huset støvede ikke mindre af det. Og når man skulle samle klatter op, fik man masser af det der syntet-materiale med.

Jeg har mere fidus til træflis, men hvis bunden bliver passet og vandet, er det meget muligt, at syntet-materialet kan være godt at ride på.
Et in arcadia ego
Post Reply