økonomie hvem har bukserne på

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

økonomie hvem har bukserne på

Post by nørregaard »

:minna: uuuhhh hvor ska jeg starte
min mand og jeg har været sammen i ca 11år
og han har stort set altid styret vores økonomie
det har aldrig irreteret mig FØR NU
et exempel
ska lige siges at jeg går hjemme grundet stress og får pt sygepenge
og han tjener rimeligt godt
så mine penge er små penge i forhold til hans
alle mine penge går til husleje og staldleje så der ikke mere tildbage
jeg har ingen pung for aldrig nogen penge på mig
jeg ska spørge hvis jeg kunne tænke mig noget
ex blade eller om han vil lægge 100kr
han har aldrig været nærig
men kan godt brumme over min hest af og til
han har selv en fed bmw
jeg har tænkt meget over dette indlæg
og været i tvivl om jeg skulle lægge det ud her
men nu jeg meget intrs i høre andres mening eller om jeg bare er sær :anonym:
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by 99E »

Bukserne?
Det ved jeg ikke.
Det er Mikkel, der tjener mest - men det er mig, der har penge på kontoen.

Vi har komplet kaotisk fællesøkonomi - forstået på den måde at vi godt nok får penge ind på hver vores konto - men derfra er det lidt tilfældigt hvem der betaler hvad, bortset fra terminen, der kører over PBS på Mikkels.

Da jeg var på SU betalte jeg lidt til huslejen, opstaldning af min hest og det var vist det. Når studiebøger skulle betales var der ikke til sååå meget mere.
Efter ret kort tid blev det til at jeg betalte opstaldning for vores begges heste, Mikkel betalte det meste andet.
Teknisk set skylder jeg ham vist stadig penge for noget hesteudstyr, han "lånte" mig penge til for en 7 år siden. Og et kursus, måske. :viben:

Men på det tidspunkt var vi i praksis overgået til "kaotisk fællesøkonomi på aftalebasis", dog med den undtagelse at da han rent faktisk 1) arbejdede 2) fik rigtige penge i løn mens jeg fik SU - så købte han mere PC-grej og gejl end jeg købte... noget.

Min mening:
Jeg er til fællesøkonomi.
Dine, mine og vores penge i een pulje, et eller andet cirkabeløb til spontane småindkøb pr. person og aftaler ved køb af ting til større beløb.

Her hedder bagatelgrænsen en plovmand.
Det er til snold og småting pr. måned - ting over dét snakker vi lige om.
(Derfor har vi ikke den der megastore lækre grill med røgeovn, Mikkel savlede over i sommer... Vi var enige om at vi hellere ville til Sjælland med hestene på det der kursus.... Og have ridebanen færdig... Og... Og... Og....)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by nørregaard »

:hhansen: haha lad endelig være at minde ham om det rideudstyr du lånte til for 7år siden
kan være du snart mangler noget nyt

det der er begyndt at irretere mig lidt er
at jeg altid ska spørge
om 100ke eller at jeg mangler et par nye bukser
det kan også være jeg bare er ved at blive vinter deprimeret haha
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by 99E »

Ork, vi griner som sagt en del over det der rideudstyr.
Joker med at det og det er "mit" mens det og det er "hans".

Måske skulle I bare have en snak om økonomien?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by Lone Beck »

Jeg synes det lyder utåleligt :tommelned:

Kan I ikke aftale, at han betaler mere til husleje end dig, og så evt. også lige klarer opstaldningen, når nu han er så flink og gavmild? ;-)

Så burde der være et rimeligt rådighedsbeløb tilbage til dig hver måned, så du ikke skal tigge om penge til blade og andre småtterier.

Jeg kan ikke have fælles økonomi, men jeg ville da slet ikke finde mig i formynderi på dén måde du fremstiller det. Når man ikke vil det, må man sætte tæring efter næring. Det er heller ikke skideskægt, når man er på dagpenge, men man er sin egen herre :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by lisbethdue »

Vi har total fælles okonomi. Men har først fået det her efter 11 års samliv. Før da havde vi seperat, og det fungerede også fint. Men efter Sallie kom til verden, så besluttede vi at køre alle pengene ind på én pulje.

Begges løn ryger på én konto, så har vi en madkassekonto med dankort til (der ryger et fast beløb hen på det), en budgetkonto, så har vi en opsparingskonto (med fast beløb), en bilkonto (også med fast beløb) og en gavekassekonto (sørme også et fast beløb). Det fungerer ganske glimrende :-)
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by Anja »

Med mindre du på et eller andet tidspunkt har haft et eller andet sygeligt overforbrug der gør at din mand har sagt fra, kan jeg simpelthen ikke forstå du ikke har et kort til jeres konto.

Hvad gør du hvis du pludselig står i en nødsituation der kræver kontanter nu og her?

Jeg ville blive gnaven hvis jeg hele tiden skulle spørge efter penge i småpenge-klassen.

Forståeligt at man taler sammen ved større udskrivninger.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by Annemaja »

Det er på ingen måder gavmildt at du skal bede om 100 kr eller til nyt tøj. Det er ualmindeligt fesent, ydmygende og nedværdigende.

Her i huset bruger vi de penge vi hver især har lyst til, selvfølgelig med et øje på og fælles ansvar på vores økonomi. Ingen af os har ondt i røven over, at den anden får noget ønsket.

Vi betaler fælles vores regninger, snakker om større ting som køb af heste, nye biler eller både og sådan noget. Min mand snakker med mig inden køb af ting - og jeg snakker også med mig inden køb af ting over et par tusinde kr.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by nørregaard »

mange tak for alle svarene
jeg har aldrig haft et overforbrug
med at fare ud og handle jeg køber heller ikke meget tøj da jeg heller vil bruge dem på mine dyr
:heidio:

jeg prøved snakke med min mand om det igår aftes og han sagde men vi handler jo sammen
så hvad ska du bruge penge til :mettebo:

jeg svared bare så jeg også har lidt på mig
jeg kan ikke lide bruge penge uden at spørge ham
men nu vi blevet enig om at lave et fælles budget med lommepenge
men han tjener meget bedre end mig
og dermed åbenbart ham der ska spørges :nej:

han siger min hest er dyr og ska i røntgen på mandag
det svare han altid
nørregaard
Posts: 24
Joined: Sun 26. Sep 2010 16:22

Re: økonomie hvem har bukserne på

Post by nørregaard »

jeg er 42 og min mand 39

vi har været sammen i 11år
det har egentligt aldrig generet mig
det med pengene
bare tænkt men han tjener jo også mest
og jeg havde jo heller ikke råd til min hest vis vi ikke var sammen
men her det seneste halve år
kan jeg mærke det er begyndt at trække i mig altså irretere mig
Post Reply