susan k, pengemaskine?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Stimata Doamna »

Jasper wrote:30.000 er faktisk ikke dyrt for et kursus............det er en helt alm. pris for et kursus på den længde.

Men at kalde.............hvad 8 dages undervisning for en udd. det kan godt nok få alt til at stritte på mig!!!!!!!!

Men det er ikke kun Susans kursus jeg får det sådan med, det gør jeg med alle kurser hvor de bliver kaldt udd.

Hvem fanden kan udd. sig på 8-10 dage?????



Tja, det kommer vel an på så meget? Jeg er ved at tage en uddannelse, hvor jeg har 3 fag med 9 undervisningsdage i alt i løbet af dette semester (formedelst 15000 kr. pr. fag i øvrigt). Ud over undervisningsdage er der så en vis mængde litteratur, der bør læses. Det er muligt, at man kan luske sig gennem eksamen uden læsningen, men jeg ville i hvert fald føle, at jeg havde spildt min tid, hvis jeg ikke gjorde det. En uddannelse er jo mere end blot at tage den og betale for den - det er jo også et spørgsmål om rent faktisk at lære noget.

Jeg ved ikke, hvor meget læsestof der kræves ved siden af undervisningsdagene på BBH, men det kunne da være, at den tid, som det trods alt tager at læse (og lære noget af indholdet), skulle lægges oven i de 8-10 dage. Så jeg ville nok betragte den tidsangivelse som noget relativt (også selvom BBH ikke tilbyder en master, men 'blot' en uddannelse :linski:).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: susan k, pengemaskine?

Post by keppie »

Mette MD, jeg ved ikke hvor du har fra at der skulle have været nogen Kirsten Hansen ryttere der red med til Anders Chortsens kursus hos Jer? Der var nogen af tilskuere der red ved Kirsten.

Og så vil jeg også lige retfærdigvis lige sige at man kan ikke bedømme en underviser på nogen få heste der har været i gang i kort tid. Og måske for sjældent.
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: susan k, pengemaskine?

Post by FruTusse »

keppie wrote:Mette MD, jeg ved ikke hvor du har fra at der skulle have været nogen Kirsten Hansen ryttere der red med til Anders Chortsens kursus hos Jer? Der var nogen af tilskuere der red ved Kirsten.

Og så vil jeg også lige retfærdigvis lige sige at man kan ikke bedømme en underviser på nogen få heste der har været i gang i kort tid. Og måske for sjældent.


Det var bestemt det indtryk flere af os fra stedet fik, ud fra hvad der blev nævnt fra såvel ryttere som tilskuere, da der blev talt en hel del om Kirsten Hansen.
Det skal jeg da gerne tage i mig igen, hvis ikke det var tilfældet. :minna:

Men hvis du læser min kommentar til Julie så var det ikke et spørgsmål om hvor dygtige disse ryttere var eller ikke var, men et udtryk for at også hos Kirsten Hansen-tilhængere kan der ses ryttere der ikke formår at ride deres heste i takt, bæring og korrekt holdning. Fordi at det nu var det Julie brugte som eksempel i forbindelse med hendes lidt negative omtale af nogle af Susan Kjærgård's ryttere.

Jeg har skam stor forståelse for at det tager tid at ændre på den måde en hest tidligere kan have været redet på, det ved jeg alt om ud fra egne erfaringer med andres heste.

At jeg så personligt synes at det på kurset virkede lige frelst nok er min egen holdning, og andre ryttere kan, som jeg også tidligere har nævnt, for min skyld modtage undervisning af hvem de har lyst til.
Jeg er, også som tidligere nævnt, meget åben overfor andre undervisningsformer, og kan ikke se noget galt i at andre ryttere gerne vil forsøge sig med noget andet.
Men derfor behøver disse ryttere jo ikke tale negativt om anden form for ridning, blot fordi de nu synes at have fundet de vises sten.

Jeg
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: susan k, pengemaskine?

Post by keppie »

jeg var ikke tilstede, så jeg skal bestemt ikke kunne udelukke at Kirsten kan være nævnt, men der var IKKE Kirsten ryttere der red ved Anders Chortsens kursus hos Jer.

Men hvis du er interesseret i at se nogen heste som går godt efter Kirstens mening, så ret henvendelse til Kirsten selv.

Det samme med Susan.

Det skal da ikke lægge dem til last at der blandt nogen af deres elever er nogen tumpepumper, der ikke kan finde ud af at ride. F.eks mig :ehj:
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: susan k, pengemaskine?

Post by FruTusse »

keppie wrote:jeg var ikke tilstede, så jeg skal bestemt ikke kunne udelukke at Kirsten kan være nævnt, men der var IKKE Kirsten ryttere der red ved Anders Chortsens kursus hos Jer.

Men hvis du er interesseret i at se nogen heste som går godt efter Kirstens mening, så ret henvendelse til Kirsten selv.

Det samme med Susan.

Det skal da ikke lægge dem til last at der blandt nogen af deres elever er nogen tumpepumper, der ikke kan finde ud af at ride. F.eks mig :ehj:


Ok, det er så muligt. Det var bare ret svært at opfatte det som andet, da Kirsten Hansen og hendes teorier blev nævnt flittigt, også under undervisningen af en del ryttere.

Jeg er såmænd ret ligeglad med om Kirsten's ryttere er dygtige eller ej, ligeså med Susan's ryttere. Hvis det virker for dem, synes jeg det er fint!
Men jeg skal gerne pointere endnu en gang at min kommentar var affødt af Julie's kommentar om dårligt ridende BBH-ryttere.

Jeg vil næsten garantere at blandt alle undervisere kan man finde elever som ikke formår at ride deres heste i hverken takt, bæring, holdning osv, og det hele pointen gik ud på var at nogle BBH-ryttere tilsyneladende har benyttet sig af "Kirsten-udtryk" for at forklare hvorfor de red som de gjorde.
Derfor ønskede jeg at illustrere at sådanne ryttere kan også findes blandt Kirsten Hansen-ryttere, men for den sags skyld også hos alle mulige andre underviseres elever. Ingen er perfekte og al begyndelse (eller re-dressur :minna: :minna: ) kan være svær.
Men det er så åbenbart kun Kirsten's egne ryttere der må gøre brug af hendes udtryk, uanset hvor godt andre måske kan synes at disse udtryk dækker over den måde der rides eller ikke rides på........ :ehh:
Det er dét jeg synes virker komplet åndet.

Nu håber jeg at det er skåret ud i pap på Clevin'sk manér, og i 3 eksemplarer, at min kommentar ikke var sagt for at nedgøre hverken den ene eller anden slags ryttere eller undervisere! :peg: :traet: :traet:
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
Frk.Jakob
Posts: 2
Joined: Mon 16. Mar 2009 17:32

Re: susan k, pengemaskine?

Post by Frk.Jakob »

Hej Mette :)

Nu var jeg til det nævnte kursus med Anders og ingen af de som red, har redet hos Kirsten Hansen (så vidt jeg er informeret). Der var flere tilskuere, som på det tidspunkt red en overgang hos Kirsten Hansen. Lige præcis derfor blev forskelle og ligheder mellem de to undervisere også drøftet i høj grad.

Alle på nær én rytter red første gang hos Anders, så ridningen kan ikke lægges Anders til last og efter at have set Anders ride og redet hos Anders efterfølgende kan jeg fortælle at de heste jeg har set ham have fingrene i udvikler sig meget positivt og ridningen til det kursus er ikke et billede på hans undervisning generelt :) Ihvertfald i min bog :)

Hvilke andre underviser folk har redet hos/rider hos skal jeg være usagt, for jeg kender ikke folk godt nok.

Mht. Susan uddannelse så tror jeg hele idéen startede fordi der var mega efterspørgsel efter undervisere, der kunne formidle læringsteorien. Nu har BBH så lavet et tilbud, sådan at eleverne derude kan se "aha her er et stempel der fortæller at vedkommende kan noget der minder om det Susan kan tilbyde". Der er også dygtige undervisere som kan formidle læringsteori og biomekanik, som ikke har været i forbindelse med Susan, men det synes jeg bare er godt. Lad os da endelig få nogle flere som formidler bedre ridning og som lærer folk at stille spørgsmålstegn ved det de gør :)

Og ja, jeg arbejder med genetik hos husdyr, bl.a. heste, dvs. ikke helt det samme som Janne W.C. Jeg forsker heller ikke, det lader jeg andre om. Jeg synes det er sjovere at arbejde med hvad vi kan bruge forskningsresultaterne til :)
keppie
Posts: 68
Joined: Sun 23. Mar 2008 15:39

Re: susan k, pengemaskine?

Post by keppie »

og for at gennemskue junglen af undervisere, så kan man jo bede om deres CV og tage et par timer hos vedkommende og se om det bibringer en noget. Det er også tit et spørgsmål om kemi. Og så kan man matche det op med hvad man selv har brug for.. lige nu.

Men Mette, som jeg kan forstå både her og med tidligere samtaler med dig, så går du også ind for dressur efter de gode gamle klassiske principper. Hvem inspirerer dig?
User avatar
FruTusse
Posts: 1514
Joined: Mon 4. Aug 2008 12:14

Re: susan k, pengemaskine?

Post by FruTusse »

Frk. Jacob, lad mig igen, igen understrege at det havde intet som helst at gøre med hvem der underviste eller hvor dygtige rytterne var på det pågældende kursus.
Det var, igen igen, blot for at illustrere at heste med taktfejl, manglende bæring osv altså også kan findes hos Kirsten Hansen-ryttere, kontra JulieT's kommentar om det samme hos BBH-ryttere.

Jeg skal da gerne beklage at jeg fejlagtigt havde fået opfattelsen af at en del af de ryttere jeg så på pågældende kursus var ryttere fra Kirsten Hansen, men da vist en meget forståelig fejlopfattelse, da Kirsten og hendes teorier blev nævnt adskillige gange.

Men det har STADIG intet at gøre med HVEM man modtager undervisning af, pointen er stadig at jeg synes at det er noget underligt noget at nogen kan have patent på nogle udtryk.
Men lad det nu ligge, for det er jo så fløjtende og uendelig ligegyldigt, i alt fald i min verden!

Hele denne tråd startede jo med et stort spørgsmålstegn ved BBH-instruktøruddannelsen.

Jeg føler at jeg gentager mig selv for gud ved hvilken gang, når jeg siger at jeg synes at det er helt fint hvis der er nogle ryttere derude som synes at det er et fint tiltag og gerne vil bruge en sum penge på dette.
Lige præcis fordi det så forhåbentlig kan komme nogle af de ryttere til gode som GERNE vil ride efter Susan's teorier, idet der jo så vil blive en vis form for certificering af disse undervisere.

Spørgsmålet om hvorvidt det kan kaldes en uddannelse eller ej, er vel for så vidt underordnet. Men så længe man lærer mere er det vel at uddanne sig?

Jeg kan kun erklære mig enig i din betragtning om, at det ville være godt hvis der kom flere på banen som er i stand til at formidle læringsteori men især da biomekanik.
Nu er der kommet så megen viden indenfor dette område, og jo flere der lærer jo bedre for vore heste, forhåbentlig.


Keppie, du spørger til hvem der inspirerer mig, og det kan i grunden være lidt svært at besvare, for det er der rigtig mange der har gjort gennem min efterhånden lange ridekarriere, og idag tager jeg det jeg kan bruge og resten sorterer jeg fra.

Men det er faktisk først for ca 22 år siden at jeg begyndte at interessere mig for dressuren som mere og andet end et nødvendigt onde for at kunne kontrollere min hest når jeg bl.a. red i skoven.

Men fælles for de undervisere jeg har haft igennem årene, har været at de alle har undervist og selv redet efter den klassiske grunddressurs principper, og det har faktisk altid føltes rigtigt for mig. Jeg er i min barndoms rideskole vokset op med dette, og det er klart det der har præget mig gennem min ridekarriere.
Jeg har været heldig at have haft et par fantastiske læremestre hvis lærdom jeg den dag i dag stadig gør brug af, og vender til stadighed tilbage til den basale grundtræning hvis jeg skulle ride ind i et problem, for det er som oftest der det halter bagefter.
Egentlig har der ikke været så frygtelig mange trænere, når jeg nu tænker nærmere efter, men jeg er også meget tro mod min træner når jeg har fundet en hvor det virker for både mig og hesten. Jeg shopper ikke rundt i forskellige trænere som så mange andre gør, men holder fast i det der fungerer.

Jeg har igennem 6-7 år haft en og samme træner som desværre flyttede til et andet land for noget over et år siden. Men hun går også ind for den klassiske grunddressur, og til forskel fra hel del andre undervisere gør hun rigtig meget ud af rytterens opstilling(det skal retfærdigvis siges at det har mine tidligere trænere også gjort, bare ikke i samme grad), hvilket faktisk betyder at kan du ikke sidde korrekt på hesten får du ganske enkelt ikke lov til at lave andet end at terpe opstilling, indtil du kan sidde og dermed indvirke korrekt på hesten.
Hun har selv redet hos Arthur Kottas i et helt år, hvor hun udelukkende red 6-8 timer hver eneste dag, og det hun har lært dernede fra bar hendes undervisning også tydeligt præg af.

Jeg har igennem årene fået smag for at kunne ride endnu lettere og med endnu finere hjælpere, og derfor søger jeg også efter undervisere der selv kan dette og er i stand til at formidle det videre(hvilket i øvrigt ikke er ret mange!).

Jeg var i starten af september på et 3-dages kursus med en tidligere berider fra det franske Le Cadre Noir, Francois Lemaire de Ruffieu, og det var en fantastisk og helt igennem sublim oplevelse at være med på det kursus!
Jeg tror ikke at jeg nogensinde har lært så meget på 3 dage som jeg gjorde da, og det har kun givet mig endnu mere blod på tanden. Er Tusse gående er jeg helt sikkert også at finde på det næste kursus med ham til maj 2011!

Så det er ikke så meget bestemte personer/ryttere der inspirerer mig, men mere som ovenfor nævnt den klassiske grunddressur, og forfinet endnu mere i form af lethed og ubesværethed, og for at opnå dette er det klart den gamle skole jeg lader mig inspirere af, som du finder på bl.a. Le Cadre Noir og Den Spanske Hofrideskole i Wien.
Danske oldenborgheste kan og vil
- og jeg har en stjerne af slagsen!
***
Posts: 10
Joined: Thu 7. Oct 2010 10:19

Re: susan k, pengemaskine?

Post by *** »

MetteMD Le Cadre Noir og Den Spanske Hofrideskole i Wien er to grundlæggende forskellige systemer.

Målet med begge er at kunne ride heste med lette hjælpere, men vejen er forskellig.

Jeg ville ikke uddybe det i detaljer, men hvis man ikke har mulighed for at se de to i virkeligheden, findes der DVD´er, der fint viser det.

Hilsen
Berit
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: susan k, pengemaskine?

Post by JulieT »

Mette, hvor har jeg skrevet, at Susans ryttere rider dårligt? Man behøver altså ikke at ride dårligt bare fordi man har en hest, der takter lidt urent, og bukker nakken. Man behøver blot at være foruden værktøjerne til at uddanne den, således at den ikke gør det.


At Lille Lise og hendes fætter, dennes nabo og naboens farmor siger, at de rider efter træningsskalaen, eller på konspikuøs vis begynder at bruge alle de samme ord og alle de samme forklaringer som Kirsten fem minutter efter at Kirsten er blevet verdensberømt på indernettet, kan jeg hverken hidse mig op over eller gøre noget ved.


Men Susan kom som professionel træner "kollega til kollega" og søgte hjælp og vejledning hos Kirsten omkring en hest, hun ikke kunne komme videre med. Kirsten brugte timer på at tegne, pege og forklare - både i mit ridehus og i telefonen senere, så Susan måske kunne komme lidt videre med hesten (det viste sig at den havde nogle kiropraktiske problemer, hvilket Kirsten spottede, og gjorde Susan opmærksom på). Kirsten øste gavmildt ud af sin viden og erfaring, og ganske få dage efter var Susan begyndt at undervise sine elever i "biomekanisk korrekt ridning" og skrev side op og side ned på HN om takt og nakkebånd og halshvirvler og jeg skal give dig - ting som hun stort set aldrig havde hørt om en uge tidligere, men som hun lige havde fået forklaret i store træk af Kirsten. Jeg må med skam melde, at jeg selv var medvirkende hertil, og jeg bærer en stor del af ansvaret for at det gik så galt, men dengang vidste jeg dels ikke, hvor unikt det, som Kirsten kan, det er... og jeg troede jo desuden på at Susan var oprigtigt interesseret i at lære at ride på den måde.


Grunden til Kirstens popularitet er jo ikke at hun kan udtale ordene "remonte" eller "træningsskala" - som du selv pointerer, er der mange, der kan det. Kirstens popularitet skyldes at hun formår at vise og forklare de elementer af grundridningen i praksis, som de fleste trænere enten springer let og elefant hen over eller som de forsøger sig med, men ikke kan finde ud af.


Der var én, der skrev længere oppe, noget i retning af: Jamen man har jo kun set Kirsten-heste gå let grundridning. Ja tak... og hvor mange trænere kan rent faktisk finde ud af at grundride en hest? Vi taler om grundridning som om "det er jo bare grundridning", men grundridning er fandeme svært, synes jeg i hvert tilfælde. Når man har grundredet en hest (eller haft den i redressur :viben: ) så har man ikke bare lært den at gå frem og stå og dreje og "ikke bøje nakken". Så har man sgu lært den at bære rytter uden spændinger, være lydig, og honorere halve parader for sædet, sætte sig bagtil på forlangende (omend kun lidt, afhængig af hvor stærk den er) og forblive taktfast og fremme til biddet, selv når den rides mere rejst fortil. Så er man godt på vej op igennem træningsskalaen, hvor takt som bekendt er det nederste trin. Hvis hesten taber takten så snart den ikke går med snuden i sandet, eller hvis den ikke sætter sig på bagbenene, når man står imod med sædet, så er den ikke grundredet. I hvert tilfælde ikke, hvis grundridning stadig betyder det samme, som det betød i gamle dage, nemlig forberedelse af remonten til den videre dressur.


Mvh


Julie
Post Reply