Vægttabstråd og operationstænkning

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Gry »

Hej alle sammen :)

Ja så ligger jeg lige ud med det jeg er bedst til - de personlige tråde :lea:

Jeg går i disse dage i tanker om at få mig en operation. En såkaldt fedmeoperation. der er dog nogle ting der gør at jeg tøver en smule. Jeg ville gerne have en af de 3 man kan få i tyskland og belgien, men ikke en af de to man kan få i danmark. Dog har jeg ikke 57.000 så hvis jeg vil opereres gratis så må det blive enten en Gastrisk Banding, eller en Bastrisk Bypas. Det jeg helst ville have er det man kalder en Gastrisk MacLean, eller en Gatrisk Sleeve eller en Gastrisk Ballon.

Her kommer lige lidt fakta:
Jeg er 2 lorte høj. aka 160, og vejede igår 99.1 kg.
Jeg har efter et rygestop taget 35 kg. på og min max kampvægt var en omgang imponerende 115. Desværre gjorde den vægtøgning at jeg fik diabetes 2
Jeg har på egen hånd tabt mig de der ca. 16 kg. uden brug af slankepulver, drikke, piller eller andet godt.
Jeg hænger fast, og har gjort det i 1 år nu.

Mit største problem er min sultfornemmelse. I mine teenageår havde jeg bulimi og efter 4 år med bulimi fik jeg smadret min stopknap. Jeg kan ikke mærke hvornår jeg er mæt længere. Jeg skal være ulækkert mæt før jeg føler mig mæt, og det gør jo at mine portioner ind i mellem er umådeholdent store. Det er ikke så meget det jeg spiser, som mængderne jeg spiser det i - jeg stikker mig selvfølgelig ikke blår i øjnene, og ved da godt at hvis jeg køber en pose guf så slanker det altså ikke ligefrem.

ud over min diabetes har jeg også adhd, kronisk vinterdepression, og lider af 2 forskellige former for angst. Den medicin jeg tager i den sammenhæng har vægtøgende tendenser og lige nu er vi igang med at prøve at skifte mig over på noget andet medicin så jeg har lettere ved at tabe mig.

Jeg er nu så stor at jeg ikke kan dyrke rigtig motion. Alt gør ondt på min krop. En kiropraktor har fortalt mig at jeg har hvad han kaldte forstenede knæled. jeg har næsten ingen bevægelse i mine knæled og selv en cykeltur er meget smertefuld. Alligevel købte jeg mig en cykel for at få rørt mig en lille smule når jeg skal rundt på amager, i stedet for at tage bussen overalt hele tiden.

de eneste sportsgrene der virkelig er skånsomme for ledene er svømning og ridning. der overbelaster man ikke sine knæ og skuldre og ryg, som er mine største problemområder. Det med ridning bliver så hammer dyrt og den slags penge har jeg ikke på en kontanthjælp. Jeg er igang med at blive udredet til en FTP (førtidspension). Jeg har derfor købt mig et kort til den lokale svømmehal, og skal starte her d. 23 med min veninde der lige er blevet opereret for en diskusprolaps og selv skal igang med genoptræning, så det er rart at have lidt selskab på den front.

jeg har læst lidt på alt det med en fedmeoperation. Jeg skal ikke have banding hvis det er. 1 det fjerner ikke min sukkersyge, og 2 der er risiko for brok og alt muligt andet på mavesækken fordi båndet skal sys fast, og med mit helbred så er jeg sikker på at få alle de bivirkninger man kan tænke op. Jeg får hele tiden infektionsproblemer grundet min diabetes. Så hvis det er så skal jeg have den der gastrisk bypass.

Men jeg synes det lyder meget skræmmende alt sammen. 2% dør af den. Der er dumpingsyndrom. og hvad hvis man ligner en elefantmand bagefter med 30 kg. løs hud? skal man så betale selv for at få det fjernet? det er jo ikke ligefrem livstruende at have det - at det så er ødelæggende for ens psyke og selvværd er så en helt anden snak, men egentlig ikke hospitalernes problem jo.

man skal tabe sig 8% af sin overvægt. Det har jeg allerede gjort ved at tabe mig 16 kg. og min læge har nedskrevet mine bedrifter så jeg burde være kandidat. tør jeg så mon? Mange jeg har talt med om det mener jeg skal gøre det naturligt og siger det ikke vil nytte noget alligevel, og at med mine psykiske problemer vil de afvise mig. men det skader vel ikke at prøve?

Jeg har været overvægtig siden 6. klasse. Jeg lå stabilt på 82 kg. før jeg holdt op med at ryge, hvor vægten så eksploderede med +35 og jeg fik diabtes. Jeg prøver lige nu at spise sundt men jeg kan ikke finde ud af hvad jeg må spise.

jeg har læst på nogle sider at knækbrød er skide godt fordi der er kostfibre i, så jeg æder knækbrød og grøntsager så det står ud af begge ører, men mit blodsukker er stadig helt amok, og det værste er at jeg er hamrende sulten hele tiden og hele tiden tænker på mad, og aldrig føler mig mæt. Jeg vågnede kl. 5 i morges med ondt i maven af sult, og havde pizzariaet været åbent havde jeg voldtaget en burger eller sådan noget. i stedet stod den på gullerødder og endnu mere knækbrød.


Hvad gør i andre for at tabe jer? Er der nogen der har kendskab til sunde kostplaner til en type 2 diabetiker? Hvad tænker i om mine muligheder og overvejelser i henhold til at få en operation?

Håber i vil deltage i min tråd herinde :)

på forhånd tak :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Godzilla »

Flere herinde har fået foretaget en gastric bypass, så de kan fortælle lidt om de fantastiske resultater de har haft.

Jeg har ikke tendens til overvægt i nævneværdig grad så jeg ved ikke noget om kure.

Jeg håber at du finder en løsning.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Gry »

Godzilla wrote:Flere herinde har fået foretaget en gastric bypass, så de kan fortælle lidt om de fantastiske resultater de har haft.

Jeg har ikke tendens til overvægt i nævneværdig grad så jeg ved ikke noget om kure.

Jeg håber at du finder en løsning.


Mange tak :) Det håber jeg også meget på :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Frieser9460 »

Jeg kender til flere, som har haft stor succes med gastric bypass, og som derfor har været utrolig glade for denne løsning, men der ud over må jeg åbent erkende, at jeg ikke ved så meget om det der med operationer.

Til gengæld tror jeg efterhånden, jeg ved ALT om slankekure... der er stort set ikke den kur, jeg ikke har prøvet efterhånden... alt lige fra det lovlige til det ulovlige. Jeg har prøvet slankepiller, pulverkure, specialkure (a la suppekur osv.), Weight Watchers (den hvor man tæller point) osv. osv. Det eneste, jeg fik ud af det, var et smadret stofskifte, som det har taget mig år at rette op på... :tommelned:

Min erfaring er derfor, at der kun er én ting, der reelt virker (hvis vi altså ikke skal ud i operationer og den slags), og det er korrekt kost og rigeligt motion. Jeg må hellere skynde mig at indrømme, at jeg for længst er ude over det, man kalder svær overvægt (jeg er nu 157 cm høj, let af bygning og vejer mellem 58 og 59 kg., så jeg mangler vel at skulle af med 6-8 kg. endnu), men da min vægt var på sit højeste, vejede jeg 75 kg... hvilket er rigtig meget for min højde og statur. De første kilo røg af pga. kærestesorger (den bedste slankekur ever)... så tog jeg lidt på igen og for cirka 2 år siden valgte jeg så totalt at omlægge min kost (minimum 6 små måltider om dagen med morgenmad og frokost som de største af slagsen + mere nulkalorie mad såsom grøntsager, mere fiber og mindre fedt samt færre kulhydrater). Dette har hjulpet mig af med yderligere 7 kg., så jeg nu alt i alt har tabt 17 kg., hvis jeg ellers kan regne. Det, der kniber for mig lige nu, er motionen. Den får jeg ikke nok af. :roed:

Så jeg anbefaler klart, at du - såfremt du ikke vælger operationen - vælger "the hard way". Det går langsomt, men det VIRKER! Og vægten forbliver nogenlunde stabil på denne måde, hvor man alt for let tager på igen efter en slankekur. :-)
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Pilevadgaard »

Hej Gry :)

Overvægt har jeg kæmpet med igennem 20 år!

Jeg har prøvet alle mulige og ofte egentlig farlige slankekure... Konstant yoyo vægt :S

I Januar kom min vægt så over 100 kilo, skræk og ve... Har ALTID ment, at det ikke var så slemt, jeg vejede ihvertfald IKKE 100 kilo (er 158 høj)

Gik til lægen igen igen... Og da han har fulgt min kamp mod overvægt indstillede han mig til en gastric bypass.. 15/2-2010 var første møde på Nyborg sygehus... En mægtig rar overlæge sagde tab 8%, dvs ca 8 kilo og kom videre i systemet...

Det hele forløb hurtigt... Forundersøgelse på Mølholm privat hospital 15/6 ... Og Gastric Bypass 17/6-2010 :D

Det er det bedste der er sket for mig i mange mange år... Runder snart et samlet vægttab (før+efter operationen) på 30 kilo :D

Her er link til lindt billeder: http://www.facebook.com/album.php?aid=61456&id=1536997069&l=52cac8bfcb

Jeg er stadigt igang med mit vægttab :D
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by MinnaN »

Hvis du kan tabe dig 16 kilo, så kan du også tabe resten. Det er så flot, at du har gjort dem. :mikkel:

Jeg har tabt lige omkring de 25-30 stykker. I januar vejede jeg omkring de 110 ca, nu vejer jeg vist omkring de 75. Jeg er ligeglad, jeg er gået fra en str 50 til en str 38-40 stykker, hvilket var MIT mål. I Praedia (hvor Gry og jeg mødtes mens Gry passede en skøøøn dreng. Desuden var hun ganske tæt på at få skåret halsen over af mig pga rygtesmedning omkring min mand) var jeg vist lige omkring en str 40-42.

Det er gjort vha. kostomlægning og motion, en hest der døde og par problemer.
Masser af frugt og grønt, mindre portioner, mere fiber i min kost og motion til at appetitregulere, masser af vand, god kaffe og god the. Jeg har problemer med en kronisk bækkenløsning og hypermobilitet, så jeg SKULLE tabe mig, ellers ville jeg få det værre.
Ingen slik, ingen junkfood, ingen sodavand, minimalt med fedt, intet hvidt brød eller stivelsesholdig mad som kartofler, hvide ris og hvid pasta.
Jeg har også fundet ud af hvilken mad der gør, at jeg føler mig oppustet og dårligt tilpas.
Jeg er allergisk overfor chokolade af alle slags, svinekød har jeg det heller ikke godt med.

MEN. Jeg kan godt lide lidt slik en gang imellem. Og jeg drikker gerne lidt saftevand eller nupper lidt kage på arbejdet (men siden de laver chokoladekage ret tit, såeh) eller lidt usundt mad.
Jeg er ikke kostfornægter, men jeg tænker mig om. :heidio:
Jeg har også sat mig mål under hele forløbet, fordi jeg er et konkurrencemenneske. Men det virker ikke for alle og for nogen kan det virke som en hammer i hovedet, hvis de ikke når deres mål.
JEg har fri nu på fredag og jeg vil da gerne snakke med dig om det.
Men hiv fat i en diætist og se hvad han/hun kan hjælpe dig med. Operationer er et stort indgreb.
Og løs hud? Jeg har ikke så meget og jeg har fået tre unger.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Gry »

Pilevadgaard wrote:Hej Gry :)

Overvægt har jeg kæmpet med igennem 20 år!

Jeg har prøvet alle mulige og ofte egentlig farlige slankekure... Konstant yoyo vægt :S

I Januar kom min vægt så over 100 kilo, skræk og ve... Har ALTID ment, at det ikke var så slemt, jeg vejede ihvertfald IKKE 100 kilo (er 158 høj)

Gik til lægen igen igen... Og da han har fulgt min kamp mod overvægt indstillede han mig til en gastric bypass.. 15/2-2010 var første møde på Nyborg sygehus... En mægtig rar overlæge sagde tab 8%, dvs ca 8 kilo og kom videre i systemet...

Det hele forløb hurtigt... Forundersøgelse på Mølholm privat hospital 15/6 ... Og Gastric Bypass 17/6-2010 :D

Det er det bedste der er sket for mig i mange mange år... Runder snart et samlet vægttab (før+efter operationen) på 30 kilo :D

Her er link til lindt billeder: http://www.facebook.com/album.php?aid=61456&id=1536997069&l=52cac8bfcb

Jeg er stadigt igang med mit vægttab :D


Wauw hvor flot!
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Gry »

MinnaN wrote:Hvis du kan tabe dig 16 kilo, så kan du også tabe resten. Det er så flot, at du har gjort dem. :mikkel:

Jeg har tabt lige omkring de 25-30 stykker. I januar vejede jeg omkring de 110 ca, nu vejer jeg vist omkring de 75. Jeg er ligeglad, jeg er gået fra en str 50 til en str 38-40 stykker, hvilket var MIT mål. I Praedia (hvor Gry og jeg mødtes mens Gry passede en skøøøn dreng. Desuden var hun ganske tæt på at få skåret halsen over af mig pga rygtesmedning omkring min mand) var jeg vist lige omkring en str 40-42.

Det er gjort vha. kostomlægning og motion, en hest der døde og par problemer.
Masser af frugt og grønt, mindre portioner, mere fiber i min kost og motion til at appetitregulere, masser af vand, god kaffe og god the. Jeg har problemer med en kronisk bækkenløsning og hypermobilitet, så jeg SKULLE tabe mig, ellers ville jeg få det værre.
Ingen slik, ingen junkfood, ingen sodavand, minimalt med fedt, intet hvidt brød eller stivelsesholdig mad som kartofler, hvide ris og hvid pasta.
Jeg har også fundet ud af hvilken mad der gør, at jeg føler mig oppustet og dårligt tilpas.
Jeg er allergisk overfor chokolade af alle slags, svinekød har jeg det heller ikke godt med.

MEN. Jeg kan godt lide lidt slik en gang imellem. Og jeg drikker gerne lidt saftevand eller nupper lidt kage på arbejdet (men siden de laver chokoladekage ret tit, såeh) eller lidt usundt mad.
Jeg er ikke kostfornægter, men jeg tænker mig om. :heidio:
Jeg har også sat mig mål under hele forløbet, fordi jeg er et konkurrencemenneske. Men det virker ikke for alle og for nogen kan det virke som en hammer i hovedet, hvis de ikke når deres mål.
JEg har fri nu på fredag og jeg vil da gerne snakke med dig om det.
Men hiv fat i en diætist og se hvad han/hun kan hjælpe dig med. Operationer er et stort indgreb.
Og løs hud? Jeg har ikke så meget og jeg har fået tre unger.


Ja men det tog mig så også lige ca. 6 måneder at tabe de kg. og det er bare alt for langsomt i forhold til hvor meget min krop lider. så jeg går en tur til læge og hører hvordan og hvorledes jeg står i henhold til en GB

det svære for mig er jo også at jeg tager en masse medicin der gør det endnu mere hårdt for mig at gå ned i vægt.

og indrømmet...så er jeg sgu lidt af et madører.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by MinnaN »

Fair enough! Jeg synes bare et vægttab på 16 kilo over 6 måneder er flot! :mikkel:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Vægttabstråd og operationstænkning

Post by Gry »

hæhæhæ :)

mange tak søde Minna :)
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
Post Reply