Træk en diagnose

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Træk en diagnose

Post by Tukær »

Lone Beck wrote:De har fundet deres rette hylde i stedet for en diagnose. Mon de var blevet ingeniører, hvis de som børn havde fået diagnose aspergers?


Det tror jeg :linski: for mon ikke de har haft baglandet iorden, siden de er blevet det. Der er jo også "helt normale" unge der ikke bliver til en s..., fordi de ikke har den støtte og opbakning hjemme fra der skal til.

Mikkel vil gerne være Lego designer, og det kræver at han tager en uddandelse som indrustritekniker (staves ?), og vi kunne da aldrig finde på at fortælle han at det kan han ikke blive fordi han har svær ADHD.
Men vi vil støtte ham det bedste vi kan, og hjælpe ham.

Jeg kan ikke li at se på det som at f.eks. ADHD kun er en begrænsning, det er en udfordring !!! i hvordan man så kommer vidre.
Selvfølgelig er der barrier, jeg selv har den barriere at jeg ikke kan magte en ordinær fuldtidsjob, udfordringen er så nu at få kommunen til at indse at jeg har en masse ressuser til et flexjob, og at der helt sikkeret er nogle der kan bruge dem og mig :-)
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Træk en diagnose

Post by LoneR »

Hey - det er da et fedt ønske for en unge.
Nu har de lavet et gymnasium for autister - og de første studenter er kommet i år - så jeg tror på, at verden åbner sig og man bliver mere fokuseret på individets muligheder og evner.
jeg synes IKKE den generelle holdning er, at alle skal være "normale" og ens - jeg ser en meget større åbenhed og nysgerrighed overfor det ondividuelle.

Har du været i arbejdsprøvning, Annette - det har man jo krav på.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Træk en diagnose

Post by 99E »

LoneR wrote:Nu har de lavet et gymnasium for autister - og de første studenter er kommet i år - så jeg tror på, at verden åbner sig og man bliver mere fokuseret på individets muligheder og evner.

Jah, og et sted i Randers har et "almindeligt" gymnasium lavet en klasse for Asperger-elever. :mikkel:
For nogle er det godt - en af mine nu tidligere elever, som er superskarp, men som bare er meget... Svær at få til at fungere socialt i en normal klasse... Starter derude efter ferien. Det er kanon at der er nogen, der satser på at tage hånd om dem, der ikke fungerer på normale vilkår.

Ikke desto mindre kan jeg godt genkende tendensen med at "sygeliggøre" små anormaliteter.
Jeg tror bare det er en tendens, der til dels hænger sammen med at der er visse former for "små anormaliteter", som der ikke længere er plads til på arbejdsmarkedet i Danmark, som det ser ud i dag.
Det - og så den tendens, der har været i skoleverdenen i LANG tid til at der har været meget fokus på at kun en "social adfærd" har været "normal" - det har betydet at der er mange med en social adfærd, der ikke har passet ind i "normen", er faldet ud.

Hvor mange jobs er det nu, vi har tilbage her i landet - som er velegnede til ikke-boglige socialfobikere?
Til de der drenge, der bare gerne vil kunne læse godt nok til at kunne følge med i underteksterne på film, og så i øvrigt gerne vil ud i den virkelige verden og bruge kroppen?
Og hvem er skolerne designede til - og hvilke redskaber får lærerne til at "gøre noget ved" de elever, der ikke passer ind?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply