Træk en diagnose

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Træk en diagnose

Post by Lone Beck »

Jasper wrote:Og forresten Lone - det med at de kan så meget, bare de ikke arbejder!

Jamen tænk - jeg er overbevist om at dem der ikke "vil" ud at arbejde, dem der er udover "normalen", de meget hellere vil kunne komme ind under den gruppe vi kalder "normale". Især hvis man tror, at meget af vores primitive adfærd stadig fortæller os, at man er sikrest i en flok.
Det tror jeg på stadig ligger så dybt i vores bevisthed, at vi kun vælger det fra hvis vi er såret/syge.


Jeg er delvist enig :mikkel:

Men hvis man ikke har en uddannelse og kun kan få lortejobs til en lorteløn - og skal rejse en time hver vej for at passe sit lortejob - og skal have sine unger i institution for sin lorteløn, så tror jeg det er ret deprimerende, og så tror jeg godt man kan overbevise sig selv om at man har en depression eller stress eller noget.

Det kan jeg sådan set både forstå og sympatisere med. Og jeg er da sikker på, at hvis man i stedet kunne få sig et spændende job og en god løn, ville man foretrække det fremfor en diagnose :ide:

Men det kan man jo ikke...

Men nu er du jo godt i gang med automatreaktionen, Jasper. Du antyder at jeg skærer alle over én kam, hvilket jeg IKKE gør.

Jeg har f.eks. et nært familiemedlem, der har været syg af depression i så mange år, at jeg forlængst er holdt op med at tælle. Han ligger og flyder på sengen i flere timer, før han kan tage sig sammen til at stå op og børste tænder. Han kan som regel ikke tage sig sammen til andet end at slæbe sig fra sengen til computeren eller fjernsynet. Selv om han bare skal transportere sig selv fra A til B, for at få serveret en overdådig middag, kan det hænde at han i stedet ligger hjemme på sin seng og slet ikke får noget at spise juleaften.

Han kan lige pludselig blomstre op og have det godt i nogle dage eller måske endda nogle uger, men så falder han tilbage i håbløsheden, og de dårlige perioder er meget, meget længere end de gode.

INGEN, der har set ham, vil vist påstå at han faker noget som helst :graed:

Det ændrer bare ikke på, at fagfolk mener, at der stilles for mange diagnoser :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Træk en diagnose

Post by Jasper »

Jeg kan godt forstå at du mener sådan Lone, for det havde jeg måske også gjort, hvis ikke det var fordi jeg selv har en veninde der lige har fået diagnosen fibromyalgi(staves)

Hun kan også arbejdet 37 timer om ugen, og har faktisk altid gjort det.....lige indtil at hun få et par år siden, gik fuldstændig ned med stress eller hvad vi skal kalde det! Men hendes krop kunne simpelthen ikke holde til den konstante smerte hun havde, hver dag!!

Så da hun ikke ville lytte til kroppen, så tog psyken da bare over og stoppede med at virke. Indtil for kort tid siden, ville jeg have været tilbøjelig til at holde med dig.

Men hendes liv har været et helved næsten de sidste par år, fordi hun har jo ikke selv kunne forstå, hvad fanden der gjorde at hun altid havde smerter, rysteture hver nat - når hun havde været for aktiv i løbet af dagen.
Svimmelhed. Gigt forskellige steder i kroppen og mange andre vildt underlige symptomer.

Ved at få den diagnose vil hun måske kunne komme i betragtning til et flexjob, men det er slet ikke sikkert at hun kan få det.
Nu består hendes hverdag af en ting, at blive klar til næste dags arbejde. For at arabejde kræver alle hendes kræfter
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Træk en diagnose

Post by Jasper »

Gad vide hvorfor jeg ikke kunne få lov til at skrive mere i det forrige indlæg???

Nå - men det jeg ville skrive var :hhansen:

At hun med et flexjob, vil få mulighed for at beholde sit arbejde(hun elsker nemlig at arbejde) men også vil få mulighed for at have overskud til at være social.
Det har hun nemlig ikke overskud til nu og har ikke haft det i de år der er gået.

Og det er bare et af hendes store ønsker..........for hun er ikke mærkelig og eneboer agtigt - men det tror jeg ikke på at nogen er, med mindre de ikke er helt raske.
Og husk nu at jeg mener at man er lige syg om det er i kroppen eller i psyken.

Så derfor er jeg overbevist om, at hende med lortejobbet også har meldt sig syg, fordi hun har haft ondt i psyken og det er lige så slet i min verden, som det at have brækket et ben.
Begge dele kræver en form for behandling og ro.
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Træk en diagnose

Post by Lone Beck »

Jeg kan godt forstå at du mener sådan Lone, for det havde jeg måske også gjort, hvis ikke det var fordi jeg selv har en veninde der lige har fået diagnosen fibromyalgi(staves)


at jeg mener hvad :hva:

Jeg mener da ikke at din veninde faker noget som helst? Jeg kender hende ikke, så hvordan skulle jeg kunne mene noget som helst om hende?

Det forhold at din veninde og min bror er rigtig (rigtig, RIGTIG) syge, er da ikke et bevis for at der ikke stilles en eneste diagnose for meget :ide:

Niels Egelund, professor på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole:

»Der er nogle tendenser i tiden, som betyder en stigende diagnosticering og sygeliggørelse af almindeligt forekommende problematikker. Der er ganske enkelt kommet flere diagnoser og dermed sat navn på en række normale variationer af menneskelig adfærd. Den sygeliggørelse er dybt, dybt problematisk, og det er virkelig nødvendigt at undersøge nærmere og komme til livs,« siger Niels Egelund.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Træk en diagnose

Post by Jasper »

At jeg godt kan forstå, at du mener/tror på, at der er tale om udelukkende psykiske fejl i toppen.

eller sådan tolker jeg dine indlæg :minna:

Især også når jeg læser det udsnit du har sat herind.

Så jeg tror bestemt ikke, at du skærer alle over en kam...........jeg tror du mener, at dem med fejl i kysen, er syge på en anden måde, end jeg er overbevist om at de er:hhansen:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Træk en diagnose

Post by Lone Beck »

Jasper wrote:At jeg godt kan forstå, at du mener/tror på, at der er tale om udelukkende psykiske fejl i toppen.

eller sådan tolker jeg dine indlæg :minna:

Især også når jeg læser det udsnit du har sat herind.

Så jeg tror bestemt ikke, at du skærer alle over en kam...........jeg tror du mener, at dem med fejl i kysen, er syge på en anden måde, end jeg er overbevist om at de er:hhansen:


Øøøøh, okay... :ehh: - det forstod jeg simpelt hen ikke :lol:

Jeg er helt med på at psyken har indflydelse på helbredet, og helbredet har indflydelse på psyken, hvis det er dét du mener (...at jeg ikke gør) :skoer:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Træk en diagnose

Post by Jasper »

JEg prøver lige at forklare hvad jeg mener - for jeg kan jo faktisk slet ikke tillade mig, at tror at du mener noget som helst :lea:

Jeg tager slet ikke stilling til, om en sygdom først er startet i hovedet på folk eller i kroppen, det er for mig ligegyldigt.
Følelsen af den smerte folk taler om, at de føler - tror jeg er den samme.

Så derfor forsøger jeg at lade være med at tage stilling til, hvor smerten opstod - jeg tager kun stilling til, at den er der.

Tag nu bare noget som hovedpine................det har de fleste af os prøvet at have. Er det en fysisk eller psykisk smerte?
Hvis man har prøvet at have hovedpine, så tror jeg at men er ret ligeglad med, hvad der har frembragt den, ma vil bare gerne have at den går væk.
Så kan den komme af spændinger - men hvad har gjort at vi har fået spændinger? Hvorfor spænder vi nogle gange i specifikke dele af vores krop?

Jeg kan ikke med den slags smerter sige, hvorfor de kommer - kan du?
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Træk en diagnose

Post by Lone Beck »

Jaja!! Det er jo Lone, der har givet mig hovedpine :hhansen:

Nej, jeg forstår hvad du mener, og jeg er enig.

Men jeg synes overhovedet ikke jeg skal tage stilling til konkrete tilfælde. Det overlader jeg til lægerne. Jeg kan ikke lade være med nogle gange at tænke mit om en sygemelding, men når det sker, holder jeg det sgu da for mig selv. Jeg har jo ikke ekspertise til at fastslå at konkrete diagnoser er forkerte :ide:

Men derfor kan jeg godt diskutere det fænomen, at der åbenbart stilles for mange diagnoser.
Hvis vi vender tilbage til Lones indledende indlæg i denne tråd, så har hun fået en stribe forskellige diagnoser på sine rygsmerter. For mig underbygger det, at der gives et eller antal forkerte diagnoser. Men det får mig IKKE til at tænke, at Lone slet ikke har ondt i ryggen. Det har jeg simpelt hen ikke belæg for at mene. Hvis jeg derimod fik nys om at hun dyrkede trapez-akrobatik i al hemmelighed, ville jeg nok tænke at ALLE hendes diagnoser var forkerte :linski:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Træk en diagnose

Post by Jasper »

Helt enig - så enig endda, at jeg er løbet tør for gode argumenter :mettebo: :hhansen:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Træk en diagnose

Post by Tukær »

Lone Beck wrote:Men derfor kan jeg godt diskutere det fænomen, at der åbenbart stilles for mange diagnoser.


Nu har jeg været på nogle forskellige fordrag/kususer, både om voksen ADHD og børn med ADHD, og der har der tit været snakket om hvorfor der "lige pludselig" er så mange der f.eks. får diagnosen ADHD.

En del af grunden er vores "rumlige" arbejdsmarked :opkast: hvor det er blevet mere og mere moderne, med med indflydelse og selvstyrende grupper, noget bla. mange ADHD'er har det svært ved...
Man kan ikke rigtig længre "bare" komme på landet og arbejde, eller ud til en tømmer, selv traktoren nu til dags, kræver efter hånden en højre handels uddandelse :ehh:

Så jeg ved ikke om der er/ stilles for mange diagnogser, men der er ikke den samme plads i samfundet længre til ikke at være "normal" og passe ind i en af de af samfundet opstillet kasser :nej:

Så når man ikke "bare" sådan kan gemme sig længre, så går facaden i stykken, og man går ned med flaget, og ja så må man jo have en diagnose på hvorfor man ikke "bare" kan...

Håber det gav mening, ellers så....
Post Reply