Træk en diagnose

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Træk en diagnose

Post by Lone Beck »

Det giver fin mening, Tukær :mikkel:

Det rummelige arbejdsmarked og den rummelige folkeskole er illusioner. Det er "den rummelige dansker" sgu også :tommelned:

Vi er blevet pisse-intolerante og fordømmende :opkast:

Det er faktisk også noget af det, ham professoren fra før siger: Man sygeliggør folk, der ligger lidt uden for det helt normale, i stedet for at rumme dem med deres små og større særheder.

Overgangen mellem normal og syg er selvfølgelig glidende, men det punkt, hvor vi dømmer "syg" har flyttet sig, tror jeg - i den gale retning!.

Problemet ved at diskutere det er, at de meget syge sikkert får det bedre af en diagnose, mens dem, der i virkeligheden bare er lidt aparte, får det dårligere - stigmatiseres - med en diagnose.

Jeg læste lige en artikel om at en pæn procentdel af ingeniørerne formodes at kunne "leve op til" en asperger-diagnose :-o
(Nu kommer jeg til at tænke på de der reklamer med ingeniører, der spiser bordpynt :lol: ). De har fundet deres rette hylde i stedet for en diagnose. Mon de var blevet ingeniører, hvis de som børn havde fået diagnose aspergers?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Træk en diagnose

Post by LoneR »

Hvis jeg skal være ærlig, så fatter jeg ikke meget af hvad du egentlig mener, jasper - men jeg er måske bare træt.
Jeg vil give Lone ret i, at der sandsynligvis stilles for mange diagnoser. Sommetider er det faktisk, fordi man ikke ellers ved hvad man skal stille op med folk, der ikke rigtigt passer ind - uanset årsagen - og så får man dem parkeret med en pension, istedet for at skabe plads til dem.
Samfundsudviklingen er gået den vej, at vi skal kunne være fleksible og kunne indgå i mange slags sammenhænge - og det er der bare nogle der ikke kan.
Og så ER der sgu også nogen, der ikke gider og ikke prøver ifølge min overbevisning.
Men selvom Lone mener det, og jeg mener noget tilsvarende, så ændrer det jo ikke på den enkeltes eventuelle sygdom og svagheder.
Uanset hvad andre måtte mene, så har man det jo som man har det - og meget ofte kan det jo faktisk påvises helt mekanisk.
Man kan OGSÅ påvise fibromyalgi via MR-scanninger - idet hjernen udviser tegn på enorm aktivitet, dér hvor smerteoplevelsen sidder.
For mig er denne her diagnose faktisk en forklaringspakke - jeg har ikke rigtigt taget det alvorligt før, denne her sygdom - men nu har jeg en oplevelse af, at det forklarer en række ting, som var uforklarlige før. Fx hvorfor mine rygsmerter ikke ændrede sig ved behandling for diskusprolaps - osv.

Jeg har også for første gang fortaslt en neurolog, hvor jeg egentlig har ondt og de andre ting, der er galt - ellers har jeg kun nævnt ryggen, fordi jeg troede det var det, det drejede sig om, så egentllig er det ikke så mærkeligt, at jeg først får dette her at vide nu.
der er stort set ingen steder jeg ikke har ondt dagligt og hele tiden - fødder, arme, hænder, tommelfingre, hele ryggen, skuldre osv osv - og så resten af symptomerne som jeg ikke gider remse op.
Og hvorfor fanden kan man ikke se det sidste man skriver, når man skriver lange indlæg, Elena??????

Nå, der var mere jeg ville sige om diagnoser, men det er da pisseirriterende, at jeg ikke kan se hvad jeg skriver og hele lortet hopper!
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Re: Træk en diagnose

Post by Teknikslaven »

LoneR wrote:Og hvorfor fanden kan man ikke se det sidste man skriver, når man skriver lange indlæg, Elena??????

Nå, der var mere jeg ville sige om diagnoser, men det er da pisseirriterende, at jeg ikke kan se hvad jeg skriver og hele lortet hopper!


Æhh, jeg har lige prøvet at lave et langt indlæg for at se "lortet hoppe", men det virkede fint nok :ehh:
Hvilken browser bruger du/I?
Hvordan skrev du indlægget? (via Citer- eller Skriv-indlæg-knapperne?)
Mvh.
Teknikslaven
User avatar
Replica
Posts: 275
Joined: Sun 18. May 2008 21:06

Re: Træk en diagnose

Post by Replica »

Jeg synes det er dejligt at du fik denne diagnose mor. Jeg kunne høre på dig hvor "glad" og afklaret du var da vi snakkede i tlf. Og jeg er lettet over at din krop er på rette vej, at din krop ikke har så håbløse udsigter som før antaget.


Mht sygdomme som er "usynlige" så er jeg selv en af de mest skeptiske. Jeg har SÅ svært ved at nogle fx er førtidspensionister "bare" fordi de har ondt. HVORDAN kan man have ondt 24/7 i så slem en grad at man ikke længere kan fungere på arbejdsmarkedet?!


Grunden til jeg er skeptisk er fordi jeg lever i benægtelse. For jeg kan jo bare se på min mor. Hun er en af ovennævnte og der er smerter jo ikke den eneste grund til hun ikke længere kan "fungerer" på arbejdsmarkedet.


Og så er der jo mig selv. Jeg fik for 1½ år siden konstateret hypermobileled i lænd, knæ, håndled og så har jeg for lange sener i anklerne, skæve ben og skæve lændehvirvler.
Jeg har så længe jeg kan huske haft knæ der "blødte" - ja den beskrivelse der passede bedst på hvordan det føltes når jeg ikke kunne sove pga smerter. Det føltes som om der løb blod/vædske ud fra mine knæ. Og de summede så mærkeligt når det var værst. Første læge jeg gik til mente det bare skulle gås væk. Og anbefalede lidt smertestillende når det var værst. Dengang var jeg vidst 12-14 år.
Da jeg for 1½ siden tog til lægen og bad om en sygemelding fordi jeg ikke kunne mere. Det var som om jeg en dag "opdagede" hvor ondt jeg egentligt havde. Jeg arbejde på det tidspunkt som postbud. Jeg var træt hele tiden. Jeg græd konstant. Jeg kunne ikke sove om natten fordi jeg havde så ondt.

Blev henvist til fysioterapeut. Der fik jeg så konstateret ovenstående og fik udsigten at om 15 år har jeg nok mild gigt - og hvis ikke jeg passer på mig selv så udvikler det sig til at være et problem om 30 år. Der er jeg 53! Udover det forklarede han at jeg havde ret! Mine knæ blødte faktisk! Hvor sært det end lyder. Dog ikke blod men ledvædske!

Nå men han spurgte mig om to ting som virkelig satte tingene i perspektiv. "Hvis du skal sætte tal på din smerte. Hvor ondt har du så i løbet af en alm dag?" og "Hvor tit har du ondt? Er der dage hvor du ikke har ondt?".
Det gik op for mig at jeg har ondt hver dag!
På det tidspunkt var smerten på 8 ud af 10. Tænkte for mig selv at ti måtte være når man var ved randen til besvimelse.

I dag er smerten ikke 8 ud af 10. Nok nærmere 6. Nogle dage bedre end andre. Men ja - jeg er en af dem med den der usynlige sygdom. Hvad fanden er "smerte"? Ifølge min fys skal man ikke kunne "mærke" sin krop. Hvis I forstår. Jeg kan ALTID mærke mine knæ - lænd - hofter. Hvert sekund!

Og det jeg vil med mit indlæg er. Jeg er nok i fornægtelse!! Jeg vil ikke være en af dem som om 15 år er dårligt gående - må på deltid - på smertestillende - gå i specialsko osv.

Men udsigten er der da! Jeg har virkelig ikke den krop som min hjerne fortjener. Den er så dårligt sammensat.
Store bryster=dårligt for ryggen.
Skæv ryg=dårligt for hele kroppens holdning
Hypermobile led=dårligt!
Lange sener=dårligt
Og pt er jeg så for tyk = DÅRLIGT! Og det er helt og holdent min egen skyld - det hjælper jo ikke ligefrem på resten af lidelserne. Men min psyke er slet slet ikke med i et vægttab. Jeg ved ikke hvor det gik galt. Tror desværre det kom med "diagnosen". For siden da + en graviditet er jeg kun blevet tykkere. Men mine smerter sidder også anderledes nu.
Har bestemt at jeg efter min ferie på det flade vil henvende mig til min læge og trygle om hjælp. For jeg er ikke dum. Jeg ved hvad jeg skal spise og hvad der er usundt. Jeg ved at 2 liter vand om dagen er sagen og at sukker i diverse afskygninger er dårligt.
Men ja psyken er ikke med. Føler jeg ryger længere og længere ned.



Så det der med ikke at "tro" på en sygdom som er "usynlig" er jo fordi man ikke kan forstå det. Og så hader alle mennesker folk som "ynker". Og det mange med den slags sygdomme. De fortæller alle hele tiden at de har ondt - for hvis ikke de siger det hver dag, 3 gange på en dag. JA så glemmer folk at de er "syge" og så bliver man pludseligt spurgt om man ikke kan hjælpe med at flytte eller lignende. Jeg kender det da fra egen krop.


Nå så kom der også en lang sær smøre fra mig af.
ImageImage
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Træk en diagnose

Post by annetteB »

Og hvorfor fanden kan man ikke se det sidste man skriver, når man skriver lange indlæg, Elena??????

Nå, der var mere jeg ville sige om diagnoser, men det er da pisseirriterende, at jeg ikke kan se hvad jeg skriver og hele lortet hopper!


Sådan er det osse hos mig - jeg bruger Internet explorer.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Træk en diagnose

Post by Godzilla »

annetteT wrote:
Og hvorfor fanden kan man ikke se det sidste man skriver, når man skriver lange indlæg, Elena??????

Nå, der var mere jeg ville sige om diagnoser, men det er da pisseirriterende, at jeg ikke kan se hvad jeg skriver og hele lortet hopper!


Sådan er det osse hos mig - jeg bruger Internet explorer.


Ditto.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Træk en diagnose

Post by Dorte Hansen »

Godzilla wrote:
annetteT wrote:
Og hvorfor fanden kan man ikke se det sidste man skriver, når man skriver lange indlæg, Elena??????

Nå, der var mere jeg ville sige om diagnoser, men det er da pisseirriterende, at jeg ikke kan se hvad jeg skriver og hele lortet hopper!


Sådan er det osse hos mig - jeg bruger Internet explorer.


Ditto.



Og mig....
Nu med køter-bande!
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Træk en diagnose

Post by LoneR »

Ha!!!
jeg bruger osse IE - og en bærbar
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Re: Træk en diagnose

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Overgangen mellem normal og syg er selvfølgelig glidende, men det punkt, hvor vi dømmer "syg" har flyttet sig, tror jeg - i den gale retning!.


Dét er faktisk en interessant problematik!

Jeg tror efterhånden, at normalbegrebet er indsnævret så meget, at det er unormalt få, der er normale!
Alting skal efterhånden snittes til, rettes til og forbedres, før det anses for normalt.

Jeg synes, at verden er enormt "kasseopdelt", og man skal død-og-pine passe ind. Dét tror jeg knækker mange.
/SL
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Træk en diagnose

Post by Lone Beck »

SL wrote:
Overgangen mellem normal og syg er selvfølgelig glidende, men det punkt, hvor vi dømmer "syg" har flyttet sig, tror jeg - i den gale retning!.


Dét er faktisk en interessant problematik!

Jeg tror efterhånden, at normalbegrebet er indsnævret så meget, at det er unormalt få, der er normale!
Alting skal efterhånden snittes til, rettes til og forbedres, før det anses for normalt.

Jeg synes, at verden er enormt "kasseopdelt", og man skal død-og-pine passe ind. Dét tror jeg knækker mange.


Lige præcis :mikkel:

Og forresten er det skidekedeligt med al den normalitet - ægte eller påtaget! :loneb:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply