Hvis man skulle købe et dødsbo?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by Annemaja »

Super charmerende hus. Til den rigtige pris gad jeg det godt :-) Men togbane tæt på er nedern.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by Ane »

Jeg synes lige som Ped det er noget gammelt skidt - for forfaldent til at ramme kategorien 'charmerende'. :anonym:

Togbanen er nederen, men tjek hvor tit den kører og hvor meget togene egentlig latmer. Der er jo også en nabo mellem huset og banen, det må skærme noget for støjen.

Jeg ville være mere bange for at der ikke er ordentlig kloakering (men bare et rør ned til en nærliggende mose oder so) en gammel olietank og andre lignende overraskelser.. 2 millioner for at have et nyt hus på grunden tror jeg er for optimistisk. Bare for at være en pessimist :fy: :hhansen:

-Excuses are the nails used to build a house of failure
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by mariaw »

I skræmmer mig jo helt :peg:

Nå, i hvert fald er jeg nået frem til, at togbane så tæt på ER nederen, når den kører hver halve time.

Nu har jeg så fået nys om (ja man hører mange ting :anonym: ) en ca 8000 kvm stor grund meget tæt på der hvor Anemone står opstaldet nu, og hvor jeg ikke kan forestille mig at flytte hende fra (medmindre for at få hende hjem)

Der ligger et lille bindingsværk på 51 kvm med stråtag på grunden, som bare ser super super hyggeligt ud! Dejlig tæt på byen, men alligevel ude på landet omringet af marker. Der er dog ikke indlagt vand i ejendommen, er der nogen der ved om det er dyrt? Jeg tænker, at hvis det ikke er såååå dyrt igen, kan man sagtens bo der indtil man vil bygge nyt, huset så okay ud i stand.

Manden i huset er netop død, og der er sat ind for at finde arvinger.
Hvordan hulen kan man lige sidde ind overfor sådan et projekt? Jeg tænker, hvis der ikke findes arvinger, hvem står så for at sælge? (Det er alligevel en slags penge at spare hvis man tager det udenom ejendomsmægleren)

Hvor meget er der i, at have bindingsværk mht. vedligehold? Og hvor dyrt er det at forsikre stråtag fremfor alm fast tag?


Og ja ja, fortæl mig endelig at jeg er optimist :lea:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by misssophie »

du er optimist.....

nej, seriøst: hvis du binder an med et gammelt (?) bindingsværkshus uden indlagt vand, som oven i købet er et dødsbo, så ville jeg hvis jeg var dig sørge for at have en ordentlig klat penge på bankkontoen til uforudsete udgifter. du får brug for dem.

hvis ikke der er indlagt vand, så er kloakforholdene sikkert heller ikke godkendte til at du bare kan lægge vand ind,- og der er helt sikkert også andre ting der har haltet gennem tiden....

8000m2 er ikke meget areal til hest(e), og husets areal kan hurtigt blive for småt for dig.
-og så står du måske med et lille hus med en lille fold, som du har brugt mange penge på at istandsætte, men som stadig er svært at sælge fordi størrelsen er uinteressant.

pas på ikke at købe for billigt,- det ender tit med at blive for dyrt.
Misssophie
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by mariaw »

Elsker at få at vide at jeg er optimist :hhansen:

(Måske jeg skulle lære at forklare mig lidt bedre :linski: )

Det er ikke meningen jeg vil have hest hjem på den størrelse grund - der er kun lige plads til en god legeplads til vovse :elsk:

Mht. pladsen i det eksisterende hus, så vil det med tiden (hvis der ikke er noget der taler imod det) være meningen at jeg vil rive det ned og bygge et nyt, for 51 kvm er godt nok ikke meget :-) Det var mere om det kunne bruges som midlertidig bolig, eller om man skulle smække en lille træhytte eller beboelsescontainer op for en periode.

Er jeg stadig voldsomt optimist?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by 99E »

Du skal i hvert fald vide at bankerne hader byggeprojekter med had på - fordi det så tit er noget, der tager længere tid end planlagt, koster mere, uforudsete komplikationer etc.
Dvs. jeg vil foreslå at du indhenter tilbud på vand og kloakering (hvis der er egen brønd: Kontakt kommunen for at få seneste vandprøver og Dansk Brødnejerforening for at få hjælp til at vurdere om brønden er OK eller skal udbedres).
Derudover skal du finde ud af hvad et hus vil koste - og hvad oddsene er for en byggetilladelse (bindingsværkshuset kan i teorien være fredet...) - og så lægge et par hundrede tusind oveni i margen - kan du låne dét beløb, kan du overveje at gå videre.

Tænk med ind om hele molevitten kan sælges igen til det, du skylder i det efter projektets afslutning.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by Deerhunter »

Der står udtrykkeligt i annoncen at det er et håndværkertilbud - ikke et dødsbo. :mettebo:

Håndværker kan være gode nok. Der er som regel ikke meget at tage hensyn til, så du kan begynde på en frisk.

Ved håndværkertilbud kan der som regel forhandles om prisen. Er huset særligt slemt, kan du nævne at nedrivning skal lægges til købsprisen. Det burde få de fleste til at blive realistiske. Giv et bud og se hvad der sker.

Er rammerne OK, kan du nøjes med at fjerne alt indvendigt og så bygge op selv. Selvbyg er ikke raketteknologi, men vær realistisk og regn med at alt tager dobbelt så lang tid som først antaget og koster det dobbelte.

Uanset hvad, er byggeprojekter noget der kræver en velspækket tegnepung så med mindre du har noget på kistebunden, er byggeprojekter den sikre vej til ruin og fordærv. :doed:
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by mariaw »

Deerhunter, er godt klar over at jeg har misset i overskriften mht håndværkertilbud/dødsbo :loneb:
Mine sidste indlæg har været myntet på en anden ejendom, hvor ejeren er død - det må da kunne kaldes for et dødsbo? :anonym:


Et helt nyt træhus på 130 kvm., leveret som totalbyg og det (standard) kan ifølge prisliste erhverves for knap 1,5 mio. (så meget har jeg da undersøgt) Der burde være plads til de maks to børn jeg har tænkt mig at adoptere hvis det nogensinde sker, alle de kommende vovser og et kontor.

Jeg er vel i princippet nødt til at vente på, at huset bliver sat til salg ved en ejendomsmægler før jeg kan finde ud af nogle af de følsomme oplysninger der kan være på grunden/ejendommen.. Nææ vent nu, jeg må lige have fat i det link der blev sat ind tidligere :ehh:


Hvad tror i sådan en grund bliver sat til salg for? (8000 kvm. med et dødsbo- bindingsværk med stråtag 51 kvm uden vand indlagt)
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by Intunia »

Jeg ville gå efter beliggenheden, og jorden. Men det kan jeg tillade mig fordi manden og jeg er super handy håndværkere begge to.
Er man ikke det skal man virkelig have pungen op af lommen, for at binde an med at renovere den første ejendom.
Det kunne godt renoveres. Murværket ser fint ud, men alt andet skal fjernes og bygges op igen.det er en virkelig lang process.
i det første hus ligger ihvertfald ½ års arbejde for 3 .
Men der er jord til, og jord står ca. 175-250.000kr. pr. hektar mener jeg. så det er ikke dyrt, at byde 500.000kr. rive det hele ned og bygge nyt for 1 mill. Så ville du nok kunne tjene på det om nogle år, Måske,....
Ahh den jernbane er ikke så god.
bla bla bla
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Hvis man skulle købe et dødsbo?

Post by Deerhunter »

Fordelen ved et håndværkertilbud er, som Intuina skriver, at man kan koncentrere sig om herlighedsværdierne uden at skulle betale for indretning som man alligevel har tænkt sig at rive ned.

Håndværkertilbud har som regel også den fordel, at arkitekturen kan bevares hvilket oftest er en fordel. Gamle huse passer oftest bedre i landskabet end nye huse som arkitektonisk er meget kønsløse.

Træhuse er et godt valg, men vær opmærksom på at Danmark ikke som eksempelvis Sverige har stor erfaring med at bygge i træ. Danske træhuse er om regel noget jammerligt juks.

Træhuse er også oplagt som selvbyg, men det anbefales at man sætter sig grundigt ind i træs egenskaber. Træhuse kan som selvbyg gøres væsentlig billigere og bedre ved selv at købe træet direkte fra savværk i stedet for at købe et færdigt samlesæt.

Desværre er ikke alle savværker lige gode. Som jeg husker det, var de sjællandske savværker gennemgående bedre end de jyske. Målene holdt og træet var af bedre kvalitet. Særligt brede planker på 10” eller mere havde de jyske savværker problemer med at håndtere.

M.h.t. dødsboet hvor huset er med bindingsværk og stråtag, ville jeg ingen betænkeligheder have. Bindingsværk er simpelt at restaurere og igen er køb direkte fra savværket at foretrække. Den løsning kræver dog at du har plads til lagring af træet da al træværk til indendørs brug skal være tørt. Som tommelfingerregel anbefales at træet tørres et år pr. tomme.

Det bedste danske egetræ står på Fyn og Sjælland.

Særligt bundrem og stolpeender kan det være nødvendigt at udskifte, men konstruktionen er så fleksibel at de kan skiftes uden større problemer bare du har tilstrækkelige donkrafte. Brug altid eg da det holder. Udvendig bindingsværk behøver ikke at være gennemtørt før det anvendes. Det skal nok tørre såfremt du giver det egnet overfladebehandling.

Nogle håndværkere anbefaler at samlingerne fastgøres med beslag og skruer. Gør det ALDRIG! Alle samlinger i bindingsværket SKAL tappes og dyvles. Egetræ æder alle metaller i løbet af nul komma fem, og så står du med et hus der kun er stablet sammen.

Tavlene skal restaureres med 13% kalkmørtel som kan være svær at skaffe i Danmark. Der må ALDRIG bruges bastardmørtel, da cementen ikke kan suge fugt som er essentiel for at fjerne fugt fra træet efter slagregn. Af samme grund skal den endelige overfladebehandling altid være diffusionsåben.

Tagkonstruktionen til stråtag er som regel en let konstruktion som også nemt kan restaureres. Oftest er det ryggen der er sunket, men et par mand med en lægte kan uden besvær rette ryggen så der igen er tæt ved skorstenen.

Den største udgift ved stråtaget er tækkemanden, men set i forhold til udgifterne ved en udskiftning af spær og lægter som er væsentlig lettere og dermed billigere end ved et fast tag, er totaludgifterne ikke større ved stråtag end ved et fast tag. At tagkonstruktionen er skæv betyder intet. Det skal tækkemanden nok rette på ved tækningen.

Ali i alt er et bindingsværkshus med stråtag velegnet som selvbyggerprojekt, forudsat at du har kendskab til træ, da alle elementer kan håndteres af et par mand.
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
Post Reply