Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by CXEC »

Lækker stald og flot ridehus!!!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by Ms Strangefield »

Ped: Lækre, lækre bokse! Tak for billederne.

Katrine, JA det suttede max røv, men måske har vi fundet noget endnu bedre nu... :linski:


Vicky: God ide med at bestille ekstra, :mikkel: vi havde allerede styr på at det var transporten der var den dyre, så vi har prøvet at finde nærmeste grusgrav osv.

Det er på vestsjælland. :) Jeg arbejder i Slagelse og skal ikke have for meget transportid, da jeg i forvejen har dumme arbejdstider.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Erfaringer søges. (stald, fold, ridebane)

Post by misssophie »

mit bedste råd er at være forberedt på flere situationer:

hvad gør du hvis du har en hest der skal have boksro? sygeboks? lille sygefold?

forfangen hest: begrænset fold som måske kan lukkes op automatisk i løbet af dagen med en automatisk ledåbner?

lav rigeligt med led,- det kan være at du får brug for at inddele/tilpasse folden på en anden måde end du regnede med?

vandsystem eller vandspande? varmesystem om vinteren til at holde vandet frostfrit?

en vågelampe i stalden med en 4 watt pære er også et hit at have,- så man ikke skal tænde for fuld blus hver gang. ordentligt lys i stalden skal der selvfølgelig også være.

kan du "automatisere" nogle funktioner? det kan være en fordel at kunne give hø om eftermiddagen,- men man gør sig også afhængig... overvej igen et lukket hjørne af folden hvor du kan fylde hø i kasser og sætte en automatisk ledåbner til at åbne kl. 16.00 f.eks.

pas generelt på ikke at gøre jer for afhængige af at i skal gøre visse ting på visse tidspunkter af dagen,- man bliver let stavnsbundet.

køb en traktor med frontlæsser og bagskovl samt pallegafler. det er stort set uundværligt hvis man skal flytte rundt på store wrapballer (som jo er billigere at købe end de små)
overvej også at købe en møgvogn/tipvogn. lav en ramp man ikke glider på, så man kan gå op i den med møget og derefter køre møget væk den kan også bruges til at hente hø på marken om sommeren eller brænde om vinteren. et sneskrabeblad er også et hit at hægte på traktoren.

uhh,- jeg kunne fortsætte længe... og det er kun mine erfaringer for det ene år vi har haft gård.....
Misssophie
Post Reply