beslutningen er taget...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lrahbek
Posts: 83
Joined: Thu 13. Mar 2008 16:51

beslutningen er taget...

Post by Lrahbek »

Hej alle strigler...

Jeg har brug for endnu en gang at blive bekræftet i, at jeg har taget den rigtige beslutning.

Jeg har jo hende her gamle Thilde, som er en new forrest pony.... Thilde bliver 24 til marts, og jeg har haft hende siden hun var 5..... Lidt hurtig hovedregningen giver ca 19 år, altså over halvdelen af mit liv. Thilde er min første og eneste hest/pony og jeg har haft utallige fantastisk timer med hende.... Og jeg lovede hende da jeg fik hende, at hun aldrig skulle sælges... Og det har jeg holdt.. :elsk:

Men i løbet af de sidste par år, er der mange andre ting der er gået forud for hende. Altså på den måde, at hun er ikke blevet nusset og motioneret og alt det andet, og jeg har måske været der en gang om måneden eller hveranden måned. Og ja.. det er ikke nok, men hun har ikke manglet noget rent fysisk.. Hun står et sted med fuld pas, bliver fodret, lukket på fold, får smed, der bliver muget og alt er som det skal være.... Hvis staldejer har ringet, at der har været noget galt, så har jeg fluks ringet til dyrlæge osv osv... men hun har jo været kilden til evig dårlig samvittighed....

Men nu var jeg for en gangs skyld derude igår, og får at vide smeden ikke ville sætte bagsko på hende igen, for hun kunne næsten ikke stå på benene, og blev utidig, sandsynligvis fordi det gjorde ondt af gigt er mit gæt...

Så da jeg stod der og kiggede på hende, blev jeg enig med mig selv om, at det her er hendes sidste vinter...
Staldejer har sat gården til salg, og jeg vil have hende et sted, hvor jeg ikke skal være afhængig af at komme hver dag, og det er ikke sikkert det er sådan lige til at finde, medmindre det koster spidsen af en jetjager, og det vil jeg ikke give.... :roed:
Jeg får så mere eller mindre tilbudt, at hun kan komme på sommergræs til sommer kun et par km. fra hvor vi bor, og jeg har besluttet mig for, at hun kommer ikke derfra igen i live... :graed:
Men SUK hvor er det hårdt... allerede nu triller tårerne bare jeg tænker på det... :graed:
Men jeg har jo også ihvertfald et halvt år til at vænne mig til tanken...
Hun har jo været med altid... Da jeg blev konfirmeret og da jeg fik min første kæreste.. og på efterskole, og har flyttet med hele landet rundt.... Altid har Thilde været der... Hun skulle også opleve mit første barn.. men det når hun så ikke....

Men kære strigler.. det er det rigtige at gøre, ik'??? At tage afsked, mens hun stadigvæk har værdighed i livet... Imens hun stadigvæk kan komme op at stå....
Øv altså... hvorfor skal det være så svært sådan noget....

Hilsen en list trist Louise
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: beslutningen er taget...

Post by BeritH »

Louise, det du spørger om her, er faktisk helt umuligt at svare på.

Du spørger om du gør det rigtige. Men det rigtige for hvem? For dig eller for Thilde?

Nu er jeg nok lidt hård ved dig, men når jeg læser dit indlæg, så synes jeg faktisk ikke at hesten er særlig meget med i dine overvejelser. På mig virker det langt mere, som om at du ikke gider den mere, og har behov for en undskyldning for at slippe af med en byrde.

At du besøger den hver eller hver anden måned er sgu ikke godt nok. At du reelt ikke ved om smeden har ret, når han siger at den ikke kan gå på benene - unskyld mig, men det er sgu heller ikke godt nok.

Og har du ikke tænkt dig at lave om på det, ja så mener jeg det er den rigtige beslutning at lade hende aflive, for det andet kan hun ikke være tjent med. Men som jeg læser det, så har det ikke ret meget med hendes værdighed at gøre.

Jeg ved godt at jeg er barsk, og jeg håber virkelig at jeg har taget fejl af dit indlæg. Hvis jeg har det, så undskylder jeg selvfølgelig.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Lrahbek
Posts: 83
Joined: Thu 13. Mar 2008 16:51

Re: beslutningen er taget...

Post by Lrahbek »

Tak for svaret Berit.....

Hmm.... Nu ved jeg jo, at hun har døjet med en smule gigt i benene i nogen år, og hun kan godt gå, men hun kan ikke stå på et ben så længe det tager, at lægge en sko ordenligt på, og det er jeg slet ikke i tvivl om det er rigtigt...
Og det er bestemt ikke fordi jeg vil slippe af med en byrde.... For det er hun ikke.. så ville jeg ikke bruge de penge på hende, som jeg gør... Men hvis min pony går og har ondt når det er koldt, og jeg ved det kun vil blive værre, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle forsøge at holde hende i live en vinter mere, hvis jeg igen skal ud at finde ny staldplads til hende, fordi hun ikke kan komme tilbage efter sommergræs til der hvor hun står nu...

Jeg har ikke benægtet, at jeg har forsømt hende de sidste par år, dels pga egen sygdom, der først er blevet velreguleret her i efteråret, dels fordi vi er flyttet, og jeg har fået 30 km. derud, men på den anden side, så har hun jo ikke manglet mad, halm osv for det har jeg betalt mig fra... Så jeg vil da stadig sige, at jeg har taget et ansvar som hesteejer, selvom det måske ikke er det optimale jeg har gjort...

Så jeg tænker da over det du har skrevet, og ja.. det kan da godt være det ligeså meget er for min egen skyld at jeg vælger at få hende aflivet inden næste vinter...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: beslutningen er taget...

Post by annetteB »

det kan da godt være det ligeså meget er for min egen skyld at jeg vælger at få hende aflivet inden næste vinter...


Og dét er efter min mening osse en udmærket årsag.
Bare man gør sig klart, at det er dét man gør.
Fordi man har haft en hest i 19 år, så ER man efter min mening ikke forpligtet til at beholde den til dens dødsdag, hvis ens egne forudsætninger ændrer sig.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: beslutningen er taget...

Post by misssophie »

Du har en gigtplaget ældre hest,- og i den alder bliver tingene aldrig bedre, kun værre... og hvis det er så fremskredent som du skriver, hjælper gigtmedicin nok kun begrænset.

gigt og frost er en hård omgang,- og nu uden sko som jeg forstår det?
Véd du om hun så også er øm i poterne? frostknolde, ømme fødder og gigt,- rigtig dårlig kombination.

jeg kan godt forstå at det er knald-hårdt at tage beslutningen at aflive,- men måske skal du kigge på hende igen, og vurdere om hun overhovedet kan komme ordentligt gennem vinteren uden for mange smerter,- vi er jo kun i Januar, og vinteren kan være lang endnu,- så måske skal aflivningen ikke vente til efteråret....

mon ikke det især er tanken om hende du kommer til at savne? hvis du savnede selve hesten så meget,- så var du der vel oftere?

håber du finder en ordentlig løsning for hende,- som indebærer at hun ikke skal gå for længe og have ondt i ben og måske fødder.
Misssophie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: beslutningen er taget...

Post by Ane »

altså hvis den er så gigplaget at den ikke længere kan løfte et ben og stå på det andet så synes jeg egentlig at den virker så syg at den burde have været aflivet i sommers.. det er da synd at den skal have ondt. Jeg kan ikke se noget ondt i at aflive en gammel syg hest. Der hvor jeg står af er dem der holder hesten i live i umindelige tider fordi de ikke kan bæææære tanken om at skulle af med dem.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: beslutningen er taget...

Post by CXEC »

Jeg er enig, er hun gammel og syg så afliv hende.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: beslutningen er taget...

Post by Stimata Doamna »

Min madame på 24 ville i hvert fald blive aflivet, hvis hun havde det sådan. Specielt, hvis jeg ikke kunne være mere hos hende end omstændigheder tillader dig at være.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
aribeth

Re: beslutningen er taget...

Post by aribeth »

jeg vil ikke dømme dig uanset hvilke intentioner der er bag din beslutning... jeg synes det er fair hvis det er for din skyld, jeg synes også det er fair hvis det er for hestens skyld... jeg synes det lyder som om det er fair overfor jer begge!


Katrine
PiaK

Re: beslutningen er taget...

Post by PiaK »

smukke-ped wrote:Hvis du har besluttet dig, hvorfor spørg du så??


Fordi det aldrig er en let beslutning og det desuden kan være rart at blive bekræftet?

Når det er sagt, så mener jeg også det faktisk mere er dine minder om din pony der har værdien nu. Det er svært at slippe noget eller nogen man har gode minder med, men det er det man forpligter sig til når man får et dyr. At sige stop når det ikke er sjovt mere, for dyret. Vi andre bliver nok aldrig helt klar.

Jeg mener heller ikke du bør vente til efteråret, det vil i så fald være mere for din egen skyld.

Dette er absolut vel ment, jeg VED godt det er en hammersvær beslutning!

God vind med det.
Post Reply