Klubstævne - alt er som det plejer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Klubstævne - alt er som det plejer

Post by HHansen »

Jeg har været ude og se vores tidligere pony Blackie starte spring i dag - til klubstævne i Silkeborg.
Det var dejligt at se Blackie, hun var glad og frisk og godt gående.

Men hvor VAR der mange andre deprimerende ting.. Først var der en hysterisk underviser, der stod på opvarmningen og kritiserede andre for at ride i vejen, mens hendes rytter gerne red ind foran andre og sprang uden at sige hun ville gøre det.. :ehj:
Derefter var der den SAMME underviser, som godt mente hun lige kunne råbe til sin rytter da hun var på banen og ikke vidste hvor hun skulle hen. Så vidt jeg ved så kan man blive diskvalificeret for at få hjælp udefra.. Det klarede rytteren så selv ved at dratte af... jeg prøvede at finde den pågældende underviser bagefter, ville have fortalt hende at jeg ikke synes det er smart at "hjælpe" rytteren på den måde... Men hun var væk desværre.

Så undrede jeg mig over at man satte spring op mellem ponykategorierne uden nogen sinde at måle efter.. Jeg er selv banebygger og har da lært at det er banebyggerens ansvar at måle ALLE spring hver gang der er rørt ved dem! :peg:
Men det var der ikke nogen der gjorde. Et spring blev sat op 2 gange mellem kat 2 og kat 1 - der måtte vi tilskuere råbe af banepersonalet.. Et andet spring blev skævt - og rettet efter vi gjorde opmærksom på det. Og måske var det der det gik rigtig galt, for det blev åbenbart for højt. Det var til omspringning i en LC - og da kat 1'erne kom på banen blev det jo sat 10 cm op - og så var det godtnok højt! Første rytter på kat 1 klagede, og det blev målt - det var 110 cm! Det må være 90... SUK.. Hun ville så have det ned, men så klagede en af forældrene til en kat 2 ponyrytter - for de havde jo også sprunget for højt.. Så det skulle 1'erne også. Det kom de så til. Det var da den højeste LC omspringning jeg endnu har set.

Det var tydeligt at man i Silkeborg rideklub led under det sædvanlige problem for rideklubberne: Der er de samme 4 mennesker der gider lave noget når man har stævne - og så kan man lige samle 5-6 14 årige til at hjælpe også. De piger der stod på banen kunne jo ikke gøre for at der ikke var en banebygger der tog ansvaret og målte efter.

Og så var der det sædvanlige ringe ponyridning... flåen og riven og smækken.. Æv...
Der var så også en del der red PÆNT. Og heldigvis var der også flere af dem der fik placeringer. Må indrømme jeg altid godter mig lidt, når dem der flår ponyerne rundt i vendingerne og smækker dem en med kæppen før springet, får nedslag eller stop :ondgrin: Så kan de lære det! Og behandle de ponzer pænt!

Nå, men det var ikke nogen stor oplevelse.. og ikke et sted jeg gad køre til stævne med vores egen hest..

Hvor er det ærgeligt at der er så stor mangel på kompetente folk til at køre rideklubberne. Det gør det velsagtens også sværere at få håndhævet regler til stævner.. når rytterne er vant til fra starten at til klubstævner at alle regler ophævet :ehj:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by Nina »

Hvor er det ærgeligt at der er så stor mangel på kompetente folk til at køre rideklubberne. Det gør det velsagtens også sværere at få håndhævet regler til stævner.. når rytterne er vant til fra starten at til klubstævner at alle regler ophævet



Hvor er det også ærgeligt, at banebyggerne bliver så ringe honoreret - så de bedste og mest efterspurgte bliver jo simpelthen væk til de små stævner.

Helt forståeligt - men trist for både deltagere og publikum! :tommelned:

Venlig hilsen
Nina
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by CXEC »

GYS!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by Stimata Doamna »

Det lyder ærlig talt ikke som en god måde at tilbringe dagen på :ked:

HHansen wrote:Det var tydeligt at man i Silkeborg rideklub led under det sædvanlige problem for rideklubberne: Der er de samme 4 mennesker der gider lave noget når man har stævne - og så kan man lige samle 5-6 14 årige til at hjælpe også. De piger der stod på banen kunne jo ikke gøre for at der ikke var en banebygger der tog ansvaret og målte efter.


Jep, og det er specielt deprimerende, at forældre til børn, der rider, ikke gider at ulejlige sig med at hjælpe til med at afvikle stævner. Klubben gør det jo sådan set både for at få penge i kassen (= der skal kradses færre penge ind i kontingent mm.) OG for at give børnene muligheden for at starte stævner på hjemmebane.

HHansen wrote:Og så var der det sædvanlige ringe ponyridning... flåen og riven og smækken.. Æv...
Der var så også en del der red PÆNT. Og heldigvis var der også flere af dem der fik placeringer. Må indrømme jeg altid godter mig lidt, når dem der flår ponyerne rundt i vendingerne og smækker dem en med kæppen før springet, får nedslag eller stop :ondgrin: Så kan de lære det! Og behandle de ponzer pænt!


Den sidste bemærkning tilskriver jeg din evne til altid at tro på det bedste i folk...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by Buusser »

Randi wrote:
HHansen wrote:Det var tydeligt at man i Silkeborg rideklub led under det sædvanlige problem for rideklubberne: Der er de samme 4 mennesker der gider lave noget når man har stævne - og så kan man lige samle 5-6 14 årige til at hjælpe også. De piger der stod på banen kunne jo ikke gøre for at der ikke var en banebygger der tog ansvaret og målte efter.


Jep, og det er specielt deprimerende, at forældre til børn, der rider, ikke gider at ulejlige sig med at hjælpe til med at afvikle stævner. Klubben gør det jo sådan set både for at få penge i kassen (= der skal kradses færre penge ind i kontingent mm.) OG for at give børnene muligheden for at starte stævner på hjemmebane.


Åh, hvor har I bare ret :respekt: Vores rideklub har en indtægt på ca. 160.000 kr. årligt på stævner. Jeg har jævnligt den sure tjans at skaffe hjælpere til stævnerne og folk bliver ganske enkelt ringet op og hvor har de da mange latterlige undskyldninger. Den lammeste var alligevel: "Åh, det kan jeg simpelthen ikke. Jeg har siimpelthen så ondt af at ride" :mur: . Ja, haloooo .... hvis vi ikke holder stævner, så er der ikke noget der hedder rideklub og så kan du da slippe for smerterne uanset om du vil det eller ej.. :ehj:

Det er en udbredt misforståelse, at det kun er de ryttere der skal starte, der skal hjælpe. Stævnerne er nødvendige for alle der er medlem i klubben. Jeg har i flere år plæderet for, at gøre det obligatorisk at skulle hjælpe min. en gang årligt og med 250 medlemmer, så ville vi aldrig komme til at mangle hjælp. Dette er ikke blevet vedtaget, fordi man er bange for at folk udebliver når det ikke er frivilligt. Der er jeg så hård, at hvis de udebliver efter at de er informeret om, at de står på en medhjælperliste og yderligere er påmindet om det 14 dage før stævnet, så er klubben bedre tjent med at de får en pedal. De 250 kr. i medlemsbetaling overlever vi nok at undvære, men stævnerne bærer hele klubbens økonomiske fundament.
Jeg kan blive så sur over, at der er folk, der arbejder 20 timer sådan en weekend, for at andre kan ride billigere... :brok:
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by MinnaN »

Jeg hjælper gerne til ved stævnerne. Nu blir de så holdt på en rideskole, hvor man er medlem af klubben, hvis man vil starte stævner. Man lejer så hesten af rideskoleejeren. Så der er det simpelthen pålagt parter og ejere at man hjælper til før og efter stævnet. Sådan er det bare. Hjælper man ikke til, får man en pedal lige der hvor man er højest når man plukker jordbær!!

Og det med pisk og lidt for megen riven i munden?? Rideskoleejer er ØM overfor sine heste! Er du tosset mand, nogen skideballer nogen af rytterne får!! Holddaheltop!! :respekt: :respekt:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by CXEC »

I min rideklub koster det 500 kroner ikke at dukke op eller blive representeret ved arbejdsdage.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by Lone Beck »

Hvor dejligt, at blackie har det godt :mikkel:

Resten er jo noget hø :tommelned:

Jeg husker tydeligt første gang jeg så et ponystævne. Jeg kommer fra en stor rideklub, hvor der ikke var ponyer, så det første ponystævne jeg så, var faktisk efter at jeg flyttede til Jylland som 18-årig, og jeg gik godt nok chokeret derfra. Ridningen var som HHansen beskriver det, og jeg havde ALDRIG set magen. På Karlslundegården blev folk sgu disset hvis de misbrugte pisken eller sporerne :ondgrin:

Der skulle ganske vist meget til, men jeg har aldrig set så grim ridning som til det dér første ponystævne jeg overværede. Jeg har heller ikke været til ponystævne siden... :anonym:

Hvad angår manglen på hjælpere, forstår jeg det simpelt hen ikke. Der er da næsten ikke noget sjovere?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by 99E »

Lone Beck wrote:Hvad angår manglen på hjælpere, forstår jeg det simpelt hen ikke. Der er da næsten ikke noget sjovere?

Egentlig har du ret.
Jeg syntes det var sjovt at være hjælper da jeg var rideklubsmedlem ovre på Bornholm.
Men det var sjovt fordi jeg var en del af klubben og klubbens aktiviteter.
Jeg syntes det var sjovt at ride stævner - og sjovt at være med. Og fedt at undervise.
Vores klub var drevet af frivillige undervisere, der underviste mod at få kontingent (inkl ridehuskort - og det beløber sig derovre til en tusse om året for en seniorrytter) - på hold, hvor det var gratis for medlemmer at ride.
Det er sjovt at hjælpe i en klub hvor der er fællesskab - og fællesskabet styrkes af frivilligheden.

Men på den måde skabes der også et problem når en af delene halter - så skabes der en "downward spiral of dispair" hvor det ikke går fremad...

I en klub, hvor man IKKE er en del af fællesskabet - der er det ikke spor interessant overhovedet at hjælpe.
Det har jeg nemlig OGSÅ prøvet - i den klub, vi stod opstaldet i her i Midtjylland.
Vi var "the odd men out" på grund af vores orange kæppe og underlige ridning - og bestyrelsen/klubben gjorde ikke det vilde for at inddrage os. Jeg tror ikke engang vi er blevet SPURGT om vi ville stå bane eller skrive for dommeren eller noget.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Klubstævne - alt er som det plejer

Post by Buusser »

[quote="99E
I en klub, hvor man IKKE er en del af fællesskabet - der er det ikke spor interessant overhovedet at hjælpe. [/quote]

Det har du ganske givet ret i. Men spørgsmålet er jo så hvad der kom først, hønen eller ægget? Mange af de her forældre til børn, der måske rider en gang ugentligt får jo ikke et sammenhold med de øvrige i klubben når det eneste de kan mande sig op til er at sidde på en stol i rytterstuen med en kop kaffe foran sig imens ynglet rider. Når man så spørger dem, så er der jo ikke grænser for hvad der kan fiskes op af dårlige undskyldninger lige fra kanariefuglen der er død og you name it.... :ehj: De ser nærmeste helt skræmte ud. Men har man succes med at få dem hevet med, så synes de jo faktisk det har været sjovt og godt at være med, også derfor kan man ligeså godt gøre det obligatorisk.

Man bliver jo heller ikke en del af noget hvis man er ensidigt fokuseret på, hvordan man slipper mest muligt for at lave noget som helst. Der er også den kategori af forældre, der er endnu værre, de afleverer bare poderne på gårdspladsen og har såmænd aldrig set dem ride :nej:
Post Reply