idag

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
aribeth

idag

Post by aribeth »

Jeg har besøgt min mormor idag...


Hun er 92 år lige om lidt...

Max, Keld og jeg tog derned med frokost og kage, hyggede os i nogle timer, snakkede og så billeder... hørte på lidt af hendes problemer med gigten, hendes ærgelser over at hun altså ikke KAN gå særlig meget længere og hendes lidt skjulte skuffelse over at der er et par af børnene der sjældent besøger hende.
Hun glædede sig over at Max smiler til hende og som hun siger, "det er en glæde at få så dejligt et barn, det er os ikke givet på forhånd at vi får et sundt barn" "han er jo helt perfekt" :-)

Jeg kan også godt undre mig over at der er et par stykker af hendes børn der besøger hende så sjældent, de bor endda ikke længere væk end mig og min mor og moster gør... der er to der bor på sjælland og de kommer endda oftere hjem end de andre børn... Dengang hun var bedre til bens tog hun ofte bussen ned til dem, så hentede de hende ved bussen og det nød de alle også børnebørnene og senere hen oldebørnene... nu kan hun ikke køre i bus længere og nu kommer de aldrig... De er endda pensioneret... og børnebørnene har nok ikke mere travlt end jeg fx. har... men de kommer aldrig... og de tilbyder aldrig at hente hende når de holder fødselsdagsfester... jeg henter og bringer hende troligt hver gang vi holder noget her, fordi ejg VED hun elsker at se sin familie og fordi jeg elsker hende og ønsker at være sammen med hende... jovist er det da 2½ times transport hver gang, men herregud... vi har hende jo kun på lånt tid.
Nej, de har sagt til hende de sidste mange år nu, at hun slet ikke kan holde til at besøge dem... hvorfor kan hun så holde til at komme her?
Dengang hun selv kunne komme kunne de sagtens bruge hende, der kunne hun jo også lige passe oldebørnene og sådan noget...

Jeg bliver sgu så muggen på en måde... det kræver SÅ lidt at gøre hende glad... jovist, de ringer da troligt hver eneste uge og siger hej, men hvad skulle en enkelt eftermiddag gøre hvis de skulle bruge den på deres gamle mor/farmor/oldemor?!
Min mor og hendes søster besøger hende en gang om ugen... de har lige så langt som de andre har...


Tænk sig at man synes ens liv er så vigtigt og travlt at man ikke engang kan besøge så venligt og dejligt et menneske med så mange historier at fortælle...jojo, hun klager over gigten og lidt ensomhed... men herregud, når man er 92 kan man sgu tillade sig det!

Jeg synes ikke man kan tillade sig ikke at besøge sin mor!



Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: idag

Post by 99E »

aribeth wrote:Jeg synes ikke man kan tillade sig ikke at besøge sin mor!

Selvfølgelig kan man det!
Det kommer da helt an på hvilket forhold, man HAR til sin mor!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Re: idag

Post by aribeth »

selvfølgelig har det det... men i det her tilfælde har forholdet ikke fejlet noget... indtil altså hun ikke selv kunne bevæge sig så meget rundt...

Katrine
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: idag

Post by Nina »

Jeg kan godt forstå, at du er lidt muggen, Aribeth.

Som jeg ser det - så er der tale om en person (en rar og elskelig person), der bare er blevet ældre....

Det er sq så nemt at overse dem, der altid har været der for andre - men når de bliver gamle og "besværlige" - så er de ikke så interessante mere.

Der er flere, der har undret sig over, at jeg aldrig har villet have børn - for "så bliver du da ensom, når du bliver gammel" ...
WRONG!!!

Det ville da være sørgeligt, om man skulle forlade sig på børnenes omhu og interesse, når man når dertil, hvor man ikke kan klare sig selv!

Nu er jeg jo også gammel (ikke også Aribeth - iflg. en anden tråd? :hhansen: ), men jeg forstår sq godt, at du bliver lidt vrissen (eller måske nærmere skuffet?) over familiens afstandstagen til at besøge og tage sig lidt af din mormor. :tommelned:

Godt at Du er der! :-)

Venlig hilsen
Nina
aribeth

Re: idag

Post by aribeth »

joh det er rigtig nok at der er rigtig mange familier der ikke ses... men nu er min familie nok lidt anderledes... vi render sgu til familiefester konstant :lea:

Det er rigtigt det du skriver Nina... :-) jeg bliver bare så ked af det på min mormors vegne... når vi skal samles i familien er der ingen af de andre der tilbyder at hente hende, det er os der plejer at gøre det der skal gøre det igen og igen... vi gør det gladeligt, men jeg bliver fandeme så muggen over at de andre ikke engang tilbyder deres hjælp... og at de ikke engang kan besøge hende bare lidt mere end det årlige besøg :-( det bliver jeg sgu ked af...

men jojo... det er ikke et krav at man skal besøge sine forældre, det ved jeg godt... det der irriterer mig her er bare at FØR i tiden når HUN kunne komme til dem, så var der jo ikke grænser for hvor ofte de ringede og bad hende komme på besøg... og så kunne hun jo lige passe børnebørnene og oldebørnene i samme omgang...

Hun er fandeme så sød en dame min mormor... hun er familiens samlingspunkt... et par timer en gang om måneden eller bare en gang i kvartalet... det burde alle kunne rive ud af kalenderen for sådan en som min mormor.


Katrine
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: idag

Post by Stimata Doamna »

I har vel nok haft en dejlig dag :mikkel:

Det er trist, når ældre mennesker bliver alene og forladte. Man kan godt undre sig over hvorfor. Nogle gange finder man også et svar :-)

Min mand har en moster, som egentlig er et ejegodt menneske, men hun har fået så frygteligt ondt af sig selv. Hun har det svært med sin gigt, det er helt klart, men derfor kan man jo godt blive træt af at høre på alle beklagelserne, samtidig med at man skal springe rundt i lejligheden for at varte hende op. Hendes ene datter boede faktisk ret tæt på hende, men har valgt at flytte - fordi hun ikke kunne være hjemme uden enten at blive kimet ned af moren eller at få revet i næsen ved næste besøg, at hun da godt kunne komme noget mere, når hun nu alligevel er hjemme. Så nu er det min svigermor på 88, der står for skud, men hun taler heldigvis lidt mere frit fra leveren, og jeg tror nok, at det har åbnet søsterens øjne...

Og min svigermor må jo vide, hvad hun taler om - hun har i hvert fald været god til at "jage" børn og børnebørn væk med sit væsen. Min mands børn bor alle i samme by, men besøger hende kun, når vi vrider armen om på dem (og man skal tænke sig godt om, inden man gør det, når de nu alle er omkring 190 cm :hhansen:). De bliver nemlig altid modtaget med et møgfald og beklagelser.

Desuden har jeg hørt bemærkninger, der vel nærmest kan kaldes ansvarsfraskrivninger. "Jeg betaler skat, så skal staten også bare tage sig af det - jeg betaler for det", men det holder jo ikke en meter. Det er ikke statens opgave at opdrage børnene og underholde de gamle.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: idag

Post by KatieKat »

Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det og skuffet på din mormors vegne. Det er da trist at hun ikke ser mere af sin familie noget oftere.

På den anden side..... Anders har en mormor som jeg er rigtig rigtig glad for.... for det meste. Vi besøger hende så tit vi kan og hun kommer her når det er muligt. Det som er rigtig rigtig ærgeligt og som lidt ødelægger glæden ved at ses med hende er at hun ikke synes vi ses nok. Vi ser hende måske en gang om måneden, nogengange mere. Hun bor lidt over en times kørsel herfra. Derudover skriver vi mails til hinanden og vi taler sammen i telefon ca. en gang om ugen Hun synes altså ikke at vi ses nok og det får vi så at vide. Men ikke direkte, næ nej, i små fine stikpiller læsset med skyld. Helt ærligt er det ikke noget der giver en lyst til at se hende oftere.

Jeg kan godt se at det er smaddertrist at hendes omgangskreds ikke er så stor som den har været. Vennerne er ved at være gået bort og hende og morfar har kun 1 datter og 3 børnebørn. Alle er flittige til at besøge dem, men alligevel har de meget tid alene. Der bliver ikke udvist den store forståelse for at vi altså har jobs at passe og andre mennesker vi gerne vil se også. Faktisk har jeg mindre kontakt til en stor del af mine venner end jeg har til mormor.
Det er helt vild dårligt for motivationen at man synes man gør sit bedste men bare gang på gang får at vide at det ikke er godt nok.

Så jeg kan godt se begge sider. Jeg synes også at det er synd for ældre mennesker der føler sig ensomme. Jeg synes til gengæld ikke at man har pligt til at besøge sin familie. Heller ikke sin mor. Bliver min mor lige så ondskabsfuld som min moster (og hun er på vej i den retning) så stopper mine besøg også.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
aribeth

Re: idag

Post by aribeth »

nej det ville også være skrækkeligt hvis man skulle høre på brok hele tiden... det forstår jeg godt hvis man ikke rigtig orkede... min mormor beklager sig da også en smule... det taler til ens dårlige samvittighed, fordi man tænker at det er da også rigtigt at vi burde da nok og så videre... men på den anden side... er det ikke mget normalt at beklage sig lidt?

Hun beklager sig dog slet ikke i en sådan grad som jeg hører jeres familiemedlemmer gør, men hun fortøller mig at hun er ldit skuffet over de personer som aldrig besøger hende.... min ene kusine har stadig ikke været at besøge hende i hendes "Nye" lejlighed.... den har hun boet i i 5 år snart.... det synes jeg da er ret underligt, især taget i betragtning at for 10 år siden da min kusines børn var mindre, der nød hun godt af at min mormor passede børnene flere gange om måneden...

men folk har sgu så travlt idag... det har jeg også.. og jo, jeg kunne da finde på 100 ting jeg hellere ville end at sidde og høre på en gammel dame og hendes problemer med gigten... men herregud... hun er gammel og der er så mange andre mennesker der lukker ligegyldigheder ud som manogså hører på... :linski:

Jeg er glad for at jeg har muligheden for at gøre hende glad. jeg ved det betyder uendlig meget for hende at vi kommer på besøg... hun er egnetlig slet ikke ensom, hun har masser af naboer og bekendte der kigger ind hver eneste dag... igår kom der sågar en veninde forbi mens vi var der... det er mere ofte reglen end undtagelsen at der lige stikker nogen ind forbi.

Men derfor kandet stadig undre mig at en del af vores egen familie kan have så travlt med deres eget liv at de ikke kan rykke et par timer ud af kalender en gang imellem hver anden måned eller så...



Katrine
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: idag

Post by Anja »

Jeg er super glad for at se min familie, det meste af den i alle fald.

Jeg prøver virkelig at se oldemor så ofte som muligt, min. 14. dag gerne 1 gang om ugen (hvis hun har tid).

Min mor kommer rendende konstant :hhansen:
Post Reply