Hund & Kat

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Hund & Kat

Post by Godzilla »

Ihukommende de tråde hvor kattens og hundens intelligens mm. er blevet diskuteret her på foraet, knytter jeg lige et par kommentarer.

Her på gården har vi et stk. af hver: En næsten kulsort, ret stor hanhnund, Nimbus, som er en blanding af div. retriver i forskellig farve og noget collie af en art. Plus en kridhvid hunkat af "Hul-i-hækken"-type.

Denne hunkat er efter mine begreber uhyre klog (man er vel "kattemenneske") idet hun, som vanligt for katte, er så god til at gøre opmærksom på hvad hun vil have (og ikke vil have), at selv en inbecil ville kunne fatte budskabet. Et eks.: Hun finder ud af hvor der er nogen hjemme (vi bor nogle stykker her i huset). Kradser og miau-er ved døren, indtil man reagerer (BLIVER VED!) og når ofret så dukker op, spæner hun ret højt miauv-ende (follow me) ned ad trappen, og viser hvilken dør du skal betjene. Den ene er ind til maden, den anden er ud, og det sker lige så tit at hun bare vil ind og ligge i sengen og kæle på værelset. Min afdøde perserkat viste mig hvor hun ville kløs, ved at slikke sig et sted 3-4 gange og så se på mig med et insisterende blik "Der tak". Så efter mine begreber er katte vældig gode til at indlære adfærd der giver et godt resultat (bare ikke altid det resultat menneskene vil have). 8)

Nimbus har totalt ændret mit syn på hunde. Ikke at jeg har erfaret at de er mere intelligente end jeg allerede vidste at de er, men jeg kan efter mødet med denne herlige hund, bare meget bedre [i:0c4a085c42]lide [/i:0c4a085c42]hunde. Jeg er med andre ord bare totalt SOLGT til Nimbus, og han bor nærmest på mit hvide langluvede tæppe, som han så fælder alle sine sorte hår af på!. Han er så sød, kærlig, elskelig, nem, godmodig osv. at jeg vil savne ham, den dag jeg må flytte her fra. :D

På Bornholm delte jeg bolig med 2 dansk-svensk gårdhunde. De var ved at drive mig til vanvid! De to små sataner fyldte mere en et kobbel grand danoiser til sammen. Ikke i størrelse men i larm, krav om opmærksomhed, kræsenhed, gøen osv. osv. Jeg var heldigvis ikke ejer af kræene, så de skulle ikke med mig da jeg flyttede. Min holdning til hunde efter det var, at jeg ALDRIG skulle have hund!

Hunde (minus 2 stk. Bornhlolmske "husmandsgalpere") er rigtig gode til at lære adfærd som vi mennesker vil have at de skal kunne, ser det ud til. Og deres fremavlede temperement og reaktionsmønstre betyder ret meget må jeg konstatere. ("husmandsgalperne" er jo avlede til at være som de er). Så mit syn på at have hund er meget ændret. =D> =D>
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply