aftenstævne på holte

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

aftenstævne på holte

Post by Line_Calano »

tirsdag gik turen til aftenstævne på holte. Jeg havde hoppe med for lige at give hende en lidt lettere tur efter sverige. og brun som ikke har haft gået stævne en periode grundet kunder og andre småting.

Hoppe skulle bare gå Lb. Hun sprang rigtigt fint i hovedrunden. Desværre havde jeg ikke selv gået afstandene og dem der havde, går øjensynligt anderledes end jeg gør. jeg troede således at jeg skulle ride 6 galopsspring fra en lodret og ind i et dobbeltspring. jeg kunne godt se der ville blive lidt videre, så jeg landede i let sæde og galoperede dernedad. der skulle så have været 7, så jeg fik 6½ og det satte hun selvfølgelig ikke af på. i andet forsøg trykkede hun sig noget, nok efter sverige turen, så vi tog lige et tredje forsøg. her ramte jeg en lidt stor afstand så jeg kunne lægge lidt schenkel til. og hun kviterede med et rigtigt dejligt spring. Jeg tror ikke hun har sprunget så godt under mig før, som hun gjorde på langt de fleste spring på banen her.

Brun skulle gå La og ULa. Da det er længe siden han har været afsted sidst og han ikke var med i sverige, men har holdt fri hele weekenden var han rigeligt frisk. det kostede en bom på etteren i La. men han sprang rigtigt godt omend lidt hektisk resten af turen.
i ULa, var han bedre afslappet og sprang lidt mindre spændt. Han var 0 og rigtigt fin. Det eneste man måske kunne have ønsket sig anderledes var at han ikke havde så travlt med at springe ½ m op over og tre m længere. Det gør altså bare at man er nødt til at hænge lidt i bremsen hele vejen for at få afstandene til at passe.

Det var iøvrigt et hyggeligt stævne. Desværre havde Holte valgt at prøve en ny banebygger. Jeg har aldrig redet baner fre denne banebygger før og tror klart jeg vil vælge stævner fra hvor jeg ved denne vil bygge i fremtiden.

Wiegaarden var forbi. de nåede ikke hoppen, da jeg var rytter nr 1 og vi havde travlt med at nå det inden det blev mørkt. så jeg red på banen 10 min i klassestart.

http://www.ridehesten.com/Heste-billede ... g=concerto
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: aftenstævne på holte

Post by CXEC »

Hvad er det dog for en banebygger, Line? Skriv evt. over PB hvis det er?

Lyder ellers som et udmærket stævne!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: aftenstævne på holte

Post by Stimata Doamna »

Hehe, brune virker noget overmotiveret på billederne - for meget og for lidt er lige skidt :lol:

Men hovedsagen er jo, at I fik en god tur!

Hvad var der galt med banerne? At afstanden ikke passede, fordi du ikke selv havde gået banen, er jo næppe banebyggerens skyld, så der må jo have været noget andet?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: aftenstævne på holte

Post by Line_Calano »

Banerne var bare efter min mening ikke hestevenlige og absolut ikke egnede på det niveau vi red (Lb og La). man red i Lb en lodret som etter, på diagonalen. før man rammer langsiden skal man skære hjørnet af på 7-galopsspring til toeren. derefter 180 grader rundt til en anden lodret på diagonalen, 7 galopsspring på buet spor så man rammer langsiden, 29 m, derefter 5 galopsspring, tæt, på buetspor ind på diagonal den anden vej, 21 m, dobbeltspring med lodret ind 7,20 m. ind i hjørne og op ad langside, okser ud af hjørne, 14 m lodret, buespor ind på diagonalen rundt om en okser 27 m dobbeltpsring med okser ind 7 m. ud af hjørne på anden diagonal, lodret. 23 m på meget buetspor trippelbar, let buet spor på 29,5 m til en lodret.

for dem der ikke kan afstandene kan jeg fortælle at når vi rider ud i Lb ser det normalt ca således ud

kombination: 7,30-7,50 lidt længere med lodret ind end med okser ind.

3 galopspring 14,5-15 m
4 galopspring 18-18,5 m
5 galopspring 21,5-22,5 m
6 galopspring 24,5-25,5 m
7 galopspring 27,5-29 m

dette er hvis man holder rytmen og lidt afhængigt af hvor på banen og om det er lodret ind etc. laves der andre afstande skal man ramme en andne rytme. og specielt at ride fra en fremad afstand og ind på en tilbageafstand er virkelig svært. både for den urutinerede hest og rytter. Dette er ikke noget man normalt forlanger af rytter og hest i Lb og La. Da man her har rigeligt at gøre med at ramme springene ud af hjørnet og ride lige på.
endvidere er det enormt svært at have relateret afstand fra 1-2, og at have to relaterede afstande ind i dobbeltspring er normalt noget vi først ser i Mb og Ma til landsstævner.

Jeg er jo stor fortaler for at banerne udfordrer rytter og heste, og hvis der er noget jeg hader så er det at ride for lette baner. dvs baner hvor 90 ud af 100 starter er fejlfri. Men banerne skal være til at ride på det niveau man nu er på. og målet skal aldrig være at rytterne slår hestene ihjel eller sig selv for den sags skyld. Jeg e rikke sikker på at det var meningen at banen skulle have været så svær, og det er næsten endnu værere når ikke banebyggeren forstår hvorfor en bestemt linie giver mange fejl. Det var tydeligt her at hun ikke forstod hvorfor alle havde så svært ved at ramme de to dobbeltspring. men alle kom jo med en masse uro fordi de undervejs derhen måtte justere rytmen.

I La fik vi hjulpet med at bygge bane, så der fik vi redet os selv fra buetspor på 19,5 m mellem lodret og okser.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: aftenstævne på holte

Post by Stimata Doamna »

Jeg tænkte nok, at der lå noget andet bag - tak for uddybningen :-)

Der skal bestemt være udfordrende momenter i LB og LA, men hele vejen rundt er lige i overkanten.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply