Rend mig i roepilerne

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Rend mig i roepilerne

Post by Lone Beck »

Nåja, egentlig var det urter, jeg ville snakke om :hhansen:

Jeg fortalte vist for nogle måneder siden at jeg overvejede at prøve beroligende urter til Skipper, der er blevet lidt nervøs efter en trafikulykke for et par år siden. Da vi var i Herning stødte vi på Ashkim-damen, og jeg fik endelig investeret i et spand urter.

Dem har Skipperen så spist siden - med stor begejstring, og jeg synes han er mere rolig end før - han er den hest, han var før ulykken: Livlig og vågen¨og lidt af en tøsedreng, men ikke decideret nervøs :mikkel:

Nu ville jeg så lige lege Heartland, og prøvede at gå rundt til alle hestene med en håndfuld beroligende urter for at se, om heste virkelig selv kan mærke om de har brug for en bestemt slags urter. I så fald skulle Skipper og Fie æde urterne, mens Maggie og Morgana skulle sige nej tak.

Og det var præcis hvad der skete :-o
Fie - den mest nervøse af mine heste - var faktisk helt vild med urterne, mens Morgana, der er den modigste, overhovedet ikke ville smage på dem. Maggie smagte på dem, men ville ikke have mere.

Det var sgu da lidt spøjst :fuld:

I Herning købte jeg forresten også et næsebåndsskind med broderi til Skipperen - Mors Søde Dreng står der nu på hans næse :jeanie:

nå, det var jo et sidespring. Det var roepillerne, jeg kom væk fra igen.

Da jeg købte urterne, kom jeg til at grunde lidt over det der med at heste selv kan fornemme hvilke planter, der har brug for at æde. Hvis det passer, skulle jeg hilse fra mine heste og sige, at de IKKE har behov for roepiller :nejtak:

Selv om de har vænnet sig til at æde dem gennem flere år nu, levner de dem stadig, hvis der ikke er mere guf blandet i.

Så nu har jeg droppet de skide roepiller :ondgrin:
Vit/min-pillerne bliver blandet med lidt havre og linamix, og så æder de ellers wrap, så de er lige ved at revne.
Fremover bliver der kun serveret roepiller for mine heste, hvis det er nødvendigt for at holde korn-mængden under de der 2,4 kilo om dagen :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Rend mig i roepilerne

Post by JulieT »

Og mine heste har et stort behov for at æde havre.


Julie
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Rend mig i roepilerne

Post by CXEC »

Gad vide om de beroligende urter ville være noget for Xenia? Xenia kan ikke tåle korn, derfor får hun blandt andet roepiller.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Rend mig i roepilerne

Post by MetteboDeluxe »

JulieT wrote:Og mine heste har et stort behov for at æde havre.


Julie


Og det hindrer du dem garanteret i at få opfyldt?? Ih hvor er du ond! :mettebo:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Rend mig i roepilerne

Post by Lone Beck »

Onde Julie :mettebo:

Hvis mine heste HELT selv skulle bestemme, døde de sgu nok af at foræde sig i havre og melasse :hhansen:

Men der er jo et vist spring fra medindflydelse til enerådighed :ide:

Gad vide, om man kan æde den der beroligende urteblanding selv? Eller brygge te på den? :ehh:
Når alt kommer til alt har jeg nok mere brug for noget beroligende end hesten :roed:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
imc

Re: Rend mig i roepilerne

Post by imc »

jamen du kan godt, købe en beroligende the hos din lokale helsekost butik.

Jeg bruger den selv, hvis dagen har været lidt stresse. så er den god som godnat the.

Har selv brugt ashkims beroligende urter til en hyp, og det med god virkning.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Rend mig i roepilerne

Post by Lone Beck »

Inger: Hvor længe brugte du urterne? Og vendte nervøsiteten tilbage, da du stoppede? Var det en hest, der af natur var nervøs, eller var det én, der ligesom min, havde været ude for noget væmmeligt?

Og mon en beroligende te ville have så meget indflydelse, at den kunne fjerne mine ride-nerver? Jeg tvivler sgu lidt...Det var nok mere effektivt med en halv flaske snaps - hvis jeg ellers kunne li' det ækle sprøjt :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Rend mig i roepilerne

Post by xtiny »

Den der "nerveberoligende te"- trænger jeg ikke til. Den smager rædsomt.

Men jeg skifter te- nogengange er jule-te lykken, andre gange Markussens Universal- eller Netto´s kvæde-te. Eller noget urtedims. Bare ikke kamille, brændenælder, padderokke og mango/citron. :opkast:

Mine katte trænger åbenbart til: Dåsetun i olie, diverse menneskemad (især pasta og tomatsovs), frugt- og fedtholdige frø/nødder... :-?
Den gamle hugger af og til en skive rugbrød, for han trænger til et par mundfulde bart brød. Det skal stjæles- giver man brød i skålen er det ADBAD.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Rend mig i roepilerne

Post by Lone Beck »

Den gamle hugger af og til en skive rugbrød, for han trænger til et par mundfulde bart brød. Det skal stjæles- giver man brød i skålen er det ADBAD.


Vores kattes foretrukne tyvekost, er agurk? :ehh:

Jeg har aldrig brugt te til andet end at holde en - nødtvungen - pause fra colabælleriet :minna:
Jeg er ellers ret vild med te, jeg gider bare ikke brygge det. Grøn te med lemon, skovbær, kamille og darjeeling :slik:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Rend mig i roepilerne

Post by 99E »

JulieT wrote:Og mine heste har et stort behov for at æde havre.

Hm, de er godt nok heldige.
Sorcha er, ifølge hende selv, i voldsomt mad-underskud.
Al slags mad duer.
Hø, wrap, havre, müsli, whatever.
Cheeseburger fra McD.
Melasse. Æbler, rødkål, kartofler.
Græs. Halm. Hvad Som Helst. '
Nej: Hun afskyr banan.

Jeg er sikker på hendes mave er lissom de der afrikanske børns opsvulmede maver - ren mangel på fornuftig næring!

Spøg til side, så tror jeg såmænd godt at nogle heste nogle gange kan "mærke hvad de mangler".
Men eftersom at hesten "fra naturens side" er lavet til at æde når der er mad og overleve en vinterkost bestående af luft, grene og vand - så kan den ikke rigtig tage højde for at der også er mad i morgen.
Og derfor kan de komme til at overdosere.

Jeg er sikker på at hvis jeg stillede en sæk koncentreret mineral/vitamintilskud ud til Sorcha ville hun glad og gerne æde en sæk og derefter dratte syg om af kolik og vitamin/mineral-overdosering.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply