Tandfeen..

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Tandfeen..

Post by MetteboDeluxe »

Timmi tabte i går sin første tand :mikkel: Hun bliver altså bare så stor så hurtigt.. Suk..

Anyway.. Vi er indtil videre på julemanden og på engle.. Tandfeen havde jeg ikke da jeg var barn, så hende havde jeg tænkt mig at skippe.. Men Timmi hører jo om alt hvad der findes i børnehaven.. Og hun var en anelse bekymret i aftes, fordi hun helst ikke ville aflevere sin tand til denne her fe.

I aftes skrev jeg så et brev fra Fru Tandfe, at hun ikke kunne se tanden nogensteder, men hvis det var kunne Timmi da tegne et billede af hende og så få en "guldpenge". Og den tydeligvis moralske tandfe sluttede brevet med et "husk at børste tænder" og at hun syntes Timmi er en supersej pige.

Og hvor er jeg glad for jeg gjorde det. Stakkels Timmi vågnede op fra et mareridt om denne her Tandfe der stjal hendes tand :brok: Så var det jo heldigt, at der lå et sødt brev om en afdragsordning i form af en tegning under puden :hhansen:


Men hvor er det bare skræmmende så meget magt forældre har :vader:
Hvilke overtro har I givet jeres børn og hvilke er I sprunget over? Ikke at jeg tror jeg har meget at sige, så længe børnene i børnehaven fortæller om alt hvad de tror på :linski:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: Tandfeen..

Post by Camilla... »

Tandfeen har også været på besøg her i nat.... Eller faktisk var det først her til morgen, fordi jeg som den dårlige mor jeg er, havde GLEMT tandfeen :-o :-o :-o :-o Heldigvis slap jeg afsted med en forklaring om, at tandfeen muligvis havde haft mange tænder at hente i løbet af natten, så hvis hun bare satte sig ind og spiste sin morgenmad, så kom feen nok imens :viben: :viben: :viben:
Og ganske rigtigt. Den fortravlet tandfe kom under morgenmaden. :hhansen:

Men jeg tror faktisk ikke jeg har været skyld i noget af Emmas overtro. Stod det til mig så måtte hun gerne vide at det var mig der lagde pakkekalenderen i nissehuen og jeg gav glædeligt barnet en 20´er for at aflevere en tand.
MEN eftersom børnehave, SFO og ikke mindst MORMOR har sin indvirkning på barnet, så har jeg ikke meget at skulle have sagt der.... og det er da også meget sødt. Omend en lille smule upraktisk når man er så distret som jeg.

Camilla
God d
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Tandfeen..

Post by Stimata Doamna »

Julemanden, Saint Nicolas og tandfeen (den lokale skik er tandmusen, så vi har en blanding af de to) tror "vi" på her.

Dvs. nu er datteren kommet i den alder, hvor hun kun tror på dem, når det er hyggeligt - eller praktisk. Og det er praktisk at tro på tandfeen/-musen, når der kan falde penge af. Så tandfeen var her forleden og aflevere 2 euro - dog med en dags forsinkelse, fordi hun ikke havde flere småpenge :ehj:

Tanden ligger nu i tandmusens ostegemmested sammen med de andre 12 mælketænder. Den dyreste tand ligger i en smykkeæske - det er en blivende tand, der kom "for meget" og som måtte hives ud. Det kostede på tandlægeregningen - og tandfeen måtte hoste op med en Nintendo DS til det stakkels barn, som lider af panisk angst for sprøjter. Barnet mente faktisk, at det gerne ville have tanden hevet uden bedøvelse, men var glad for bedøvelsen, da hun så tanden (specielt roden!!) bagefter...

Det er nu hyggeligt med de dersens mystiske personager, der svæver omkring :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
zorina
Posts: 41
Joined: Fri 16. Feb 2007 23:43

Re: Tandfeen..

Post by zorina »

UUha , det minder mig om,da mine -nu store-Tøser var små.

Vi havde ingen Tandfe.

<<<<<<<<men når det var jul,satte vi-selvom vi boede på 4 sal-grød ud til Nissen...

Ca ihvertfald 5 år efter ,får jeg under en fortrolig samtale fortalt,hvor sulten,de mente Nissen var!!Ca 2 år senere,hvor imponeret,de var over-at Gårdmanden ?? var så flink,at han ville gå rundt og spise SÅ meget grød for at glæde de SMÅ børn!?!! :jeanie:

Lidt jule hokus pokus skal der være plads til :gave: :engel:
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Re: Tandfeen..

Post by MinnaN »

"Vi" tror på nisser og tandfeen. Men tandfeen kan godt ha travlt, så pengene falder ikke altid til tiden. Desuden skal tanden ligge et sted feen kan se den og ikke under hovedpuden. :linski:
Er man desuden meget grådig og forlanger at feen kommer med mange penge, kan der godt ligge en tokrone istedet for en femkrone eller en tikrone. :linski:

Lidt ligesom med nissen: Opfører man sig rigtig råddent så ligger der en kartoffel i sokken. :linski:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
aribeth

Re: Tandfeen..

Post by aribeth »

Sjovt nok så troede jeg kun lidt på nisser da jeg var lille... men ikke som dem der kom med gaver til en juleaften... det har vi aldrig brugt i min familie... nisser var sådan nogen der boede ude i skoven eller på gården og de var ikke så store og man kunne engang imellem lige få et glimt af dem ud af øjenkrogen... i et hjørne af min hjerne findes den "tro" stadig en lille smule... jeg synes i hvert fald det er hyggeligt at tænke på at der findes nisser derude... omend de er meget få.

Tandfeer og påskeharer og andre af den slags troede jeg slet ikke på... jeg kendte godt til det der med at få penge under hovedpuden, men ejg vidste da godt at det ikke var tandfeen der kom med den... jeg vidste også godt det var min mor der gemte påskeægget...
Jeg har aldrig fået penge for mine tænder... jeg beholdte dem selv i en lille tændstiksæske... og så gav jeg min far og mor en hver som de fik i en halskæde....

Men jeg er egentlig glad for at jeg ikke troede på det, for jeg kan sørme godt huske hvor forfærdet og ked af det min veninde blev da mig og et par andre veninder fortalte hende at ham julemanden der, han var altså ikke virkelig...


Katrine
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Tandfeen..

Post by MetteboDeluxe »

Sagen er bare at det er svært at undgå alle de ting ens barn kan tro på. Jeg havde ikke fortalt Timmi om engle f.eks. men hun hørte om dem i børnehaven og så passer det jo :ehj: Det samme med denne her tandfe som jeg aldrig selv har troet på. Jeg googlede hende for at se hvad det egentlig handlede om :viben:

Jeg ved ikke om børn snakker mere sammen nu, eller om de bare er mere i børnehave.. eller hvad det er.. Men man har godt nok ikke meget at sku ha sagt når det gælder overtro :ehj:

Jeg kan høre Camilla står med det samme :linski:
* Kendt for :mettebo: *

* G
aribeth

Re: Tandfeen..

Post by aribeth »

jeg tror ikke der er den store forskel på dengang og nu... det der med engle kan jeg godt huske... jeg kan også huske at min far fortalte at det var noget nogen mennesker troede på og at det måtte de gerne, men at de ikke var noget der fandtes...

Og det er vel i princippet ikke værre end at fortælle sine børn at de findes :linski: (faktisk synes jeg jo det er bedre)

Så det er vel egentlig bare et spørgsmål om hvad man vil fortælle sine børn?


Katrine
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Tandfeen..

Post by MetteboDeluxe »

Jeg ved det ikke.. Jeg havde ikke tænkt meget over engle inden jeg fik Timmi.. Men det er bare svært at bryde den fuldstændig overvældende tillidsfulde tro børn har. For jeg syntes det er godt hun tror på engle.. Og nok også Gud, selvom det ikke er noget jeg dyrker. Det har dog taget mig noget tid at overbevise hende om at Gud ikke bestemmer hvorvidt hun skal have regnfrakke på eller ej..

Men selvom du så bestemmer hvad dit barn -ikke- skal tro på er det jo det samme ansvar. Hvis han tror på Gud en dag han kommer hjem fra børnehaven.. eller engle.. Har du så ret til at bestemme at det ikke er noget han skal tro på?

Generalt ment.. Ikke til dig personligt Katrine :linski: Jeg tænker bare højt.. :hhansen:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: Tandfeen..

Post by Camilla... »

Den der med engle.... Må jeg hermed sende en STOR tak til Disney og forfatteren af Bjørnebrødre...

Herhjemme tror vi ikke på engle, for Emma er meget glad for Bjørnebrødre og i den film lærer man at hvis man virkelig savner nogen, så bærer man altid dem inde i hjertet :elsk:

Så Emma har endnu ikke haft brug for engle, for hun lægger hånden på hjertet og siger med sine mest kærlige og omsogsfulde stemme: Mor, når jeg virkelig savner *person*, så gør det ikke noget, for jeg bærer ham/hun den, dyyyybt i mit hjerte :elsk:

Disney styrer :viben:
Men det er nu sødt...

Camilla
God d
Post Reply