Kunsten at pudse sølvtøj (og den slags)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Kunsten at pudse sølvtøj (og den slags)

Post by xtiny »

Hvordan pokker GØR man?
Ja, jeg har læst på "Brasso" og "Silvio" flasken- men der skulle ret meget af det sidste til at få mit dåbskrus til at genopstå fra sin næsten arkæologiske sorte tilstand. Og en god del knofedt!

Men- nu skinner det også som katteskidt i måneskin. :jeanie:

Og det er faktisk lykkedes mig, at overbevise mig selv om, at jardiniéren ER af sølv- og ikke af tin! Wee! Den er nu bare ret besværlig at pudse med masser af jugenstil-snøller. Den er nu pletvis blank- men spørgsmålet ER jo så, om det er "patinaen", der ryger. :viben: Den er faktisk antik...

Af kobbertøj- skinner min "skatkiste" også igen. En lille kobbersag med messingbeslag, der ligner en skatkiste, hvorfor jeg bruger den som smykkeskrin. Nu med et nypoleret sølvarmbånd, der også har været sort i årevis.... Desværre er det for lille til mig.

Den billige portugiske kobberkande havde jeg bedre held med- men nu skinner den så meget, at den faktisk ligner det den er- noget billigt bras....

Også har jeg forresten vasket ALT mit nips- og af en person, der faktisk ikke kan lide nips- har jeg en utrolig masse.... :minna: Hvor kommer sådan noget, dog fra?! Findes der en nips-nisse..?

Men kom med Jeres tip til at pudse ting og sager- især dem med snøller og gesvejsninger. Og hvordan undgår man at sætte pudsekræmsfingre- på de områder, der er poleret..? Og hvor tit polerer man stadset? Jeg husker fra min barndom, at jardiniéren og lysestagerne altid blev pudset op til fester. Men ikke at det var SÅ besværligt. Dengang var det jo sjovt at gøre den slags.

En meget flittig dag- men ren overspringshandling. Og av mine håndled. Men pænt er det da! :linski:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kunsten at pudse sølvtøj (og den slags)

Post by annetteB »

Et råd fra min kirkelige tid: Brug bomuldshandsker (de billige, som købes i 12stks-pakninger og som bliver uformelige efter vask) når du pudser, så slipper du for fingeraftryk på det pudsede.

Jeg har med fuldt overlæg foræret væk af alle slags "ståfremmeting" af kobber, messing og sølv fra min mors bo, fordi jeg ikke GIIIDER pudse den slags.
(Pånær en gammel kande fra DSBs centralværksted i Århus, som min mor på uransagelig vis havde tiltusket sig fra en ansat - den er for sjov til bare at forære væk..og kan bruges som vandkande til potteplanter)

Sølvbestik fra mors, mormors og svigermors gemmer (sidstnævnte er heldigvis ikke død, bare gavmild) ligger tålmodigt i filtposer og afventer bedre tider, hvor jeg gider at pudse det jævnligt, så jeg kan være bekendt at bruge det. Indtil de indtræffer er det kun min mormors kaffeskeer der bruges ved festlige lejligheder.

Jeg har heldigvis ikke meget nips selv.
Det jeg trods alt har af slagsen - vaser og skåle inkl. - er altsammen noget jeg har Særlige Følelser for og det får kun lov at komme frem på skift: elsker at kunne variere et rums udseende alene ved at udskifte "nipset"

Idag er mit badeværelse blåt: lyseblå håndklæder på knagerne.
En stor mundblæst himmelblå glaskrukke står i vindueskarmen sammen med den vase jeg fra min barndom kender som "damevasen" (en lyseblå keramik buste af en kvinde med hat, hvori der kan sættes blomster) nu som urtepotteskjuler for en englevingebegonia
- og på det lille udtræksbord med gesvejsningerne en krukke fra hjorth i himmelblåt og flere gustne farver: osse med en begonia, denne af sorten L'Escargot.

I sidste uge var det lysebrunt og cremehvidt
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Kunsten at pudse sølvtøj (og den slags)

Post by xtiny »

Okay- ja, det med at have noget til at stå fremme og skifte lyder faktisk smart. Men jeg har jo kattene, så mine (få) dyre vaser står i mine to glasskabe (altså vitrineskabe). Så har jeg to mere på loftet (vitineskabe)- men de er til at hænge op, og med 2,10 m til loftet- vil det bare se fjoget ud... Og så mange skabe, har jeg nu heller ikke.
Jeg har to (overbefolkede nipshylder)- og nogen få ting står i de vindueskarme kattene ikke gider sidde i. Men kun ting, der ikke kan gå itu.

Og så gennemført bliver jeg vist aldrig... Jeg har håndklæder i alle kulører (nå nej- ikke pastelfarver og lilla)... :anonym: Min idé om et sæt- er noget i samme udformning- af hver sin farve. :viben: :anonym:

Bomuldshandsker lyder som en god idé. Jeg har godt nok kun knophandsker pt. Men de må kunne findes.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kunsten at pudse sølvtøj (og den slags)

Post by annetteB »

nogen få ting står i de vindueskarme kattene ikke gider sidde i. Men kun ting, der ikke kan gå itu.


Faktisk har jeg vovet det ene øje og sat ting der KAN gå i stykker i flere vindueskarme - det er indtil videre lykkedes både Sortefod og Fersken at undgå at vælte nogen ting udover en lille afrikansk fetichfigur, som min mor for mange år siden hjemførte i triumf fra Gambia. Den vælter de til gengæld osse mindst en gang om ugen.
(men den er nu osse skæv i bunden og står ret vakkelvornt, så dét er dem tilgivet. Jeg overvejer at få monteret den på en lille fod, så den i fremtiden kan stå ordentligt!)

Og så gennemført bliver jeg vist aldrig

hæhæ - jeg SVÆLGER i gennemført lige i tiden: nu, hvor jeg rent faktisk har et hus der KAN se godt ud, så SKAL det den onde lyneme osse se både godt og gennemført ud, når der overhovedet er overskud til det!
:atengstedt:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Kunsten at pudse sølvtøj (og den slags)

Post by xtiny »

Faktisk har jeg vovet et øje: Der står en temmelig grim bobboniere i glas i den ene vindueskarm- der er dog kun en samling polerede halvædelsten i.

Men jeg overvejer om svigermors grimme blå glaslysestager skal frem og stå igen. Katten fik da aflivet de hæslige blå glassnegle, hun også har leveret... Men manden min beskylder mig for (med rette) at det er svigermors ting, der ryger ud. Den har jeg taget til mig.

Meget mod principperne for det lille hjems indretning.

På den anden side- så har jeg også en klukflaske stående- og jeg drikker sjældent snaps....
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Post Reply