top 10 - de bedste grøntsager.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by xtiny »

Geografisk sted: Midtfyn

Nej kartofler er opsvumlmede dele af plantens underjordiske stængler. De er botanisk anderledes end beder/roer- og gulrødder. Porrer er jo heller ikke en slags rodfrugt. At man grabber jord op om dem, for at få hvide skafter- er noget andet.

Jordnødder er forresten en bælgfrugt- og de gror i jorden.

Botanisk er grøntsager og frugter ikke, hvad de ser ud til at være.

Og nej, da jeg var barn stavedes det grønsager. Men sproget udvikler sig. Jeg skriver grønTsager- og var min mor levende, ville jeg ikke slippe godt fra det! Frugt og grønt. Ikke.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by MetteboDeluxe »

Glidecreme forsøger de vist at gøre smagsløst, så det er det.. tilnærmelsesvist :linski: Medmindre det er med smag.. Så smager det af syntetisk jordbær, champagne, whatever :skoer:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

Nej kartofler er opsvumlmede dele af plantens underjordiske stængler. De er botanisk anderledes end beder/roer- og gulrødder.


Jo, men jeg troede at definitionen på rodfrugter var: underjordiske oplagsorganer. Og dét om de er stængelknolde, rødder, opsvulmede stængler, bælge (og at jordnødden derfor både kunne defineres korrekt som bælgfrugt og som rodfrugt)eller hvad?
Hvor kan man finde Den Rette Definition, så? Dét med de underjordiske oplagsorganer er i hvertfald den botaniske definition.
:hva:


Mettebo: Tænkte nok jeg ikke var gået glip af noget.
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Stimata Doamna »

Alleycat wrote: og så en aleneaften :hhansen:


Den grøn(t)sag har jeg aldrig hørt om - er den svær at dyrke??
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by xtiny »

Der er ingen! Det var pointen... At de man kalder frugt og grønsager botanisk set ikke er det.

Jeg faldt over det med stængelfrugter- da jeg kiggede på broccoli. Der var en, der påstod at broccoli er en art asparges- de findes godnok en asperagus broccoli- men jeg nægter at tro, man kan krydse brassica med asperagus. Det er nok mere en broccoli med aspargessmag. Og dog- der er jo noget gammelt, der hedder aspsargeskål?

Nu kom jeg i tvivl.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

Og dog- der er jo noget gammelt, der hedder aspargeskål?


Aspargeskål er det gamle danske navn for broccoli.
Hvoraf man spiser stængler og blomsterknopper = en grønsag.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by 99E »

Som MetteBo skriver forsøger man at gøre glidecreme nogenlunde smagsløst (nogle typer er også smagløse...) men i praksis er det åbentbart meget svært.
Nogle varianter smager værre end andre - og det der med syntetisk smag holder ikke.
Det gør kondomer med jordbærduft HELLER IKKE.

GrønTsager - sådan foretrækker jeg at stave det - er... Sådan noget, vi spiser, som vi synes smager mest af mad og ikke sødt lissom frugt.
Der er ikke nogen "botanisk definition".

Hmm...
De 10 smækreste uden at prioritere, tror jeg er:
Asparges
Aubergine
Tomater
Spidskål
Savoykål
Avocado (mums!)
Bacon
Jordskokker
Broccoli
Svampe - champignons og porto bello, fx.

Kartoflers primære eksistensberettigelse er at de kan trylles med magi til pommes frites...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by xtiny »

Jeg afstår fra at have en mening og glidecreme- og især smagen!
Beklager- jeg ville bare lige nappe AnetteT- på det andet ben= lave lidt sjov.

Jeg har så aldrig haft okra (eller glidecreme) så nær, at jeg har smagt det.

Det var for sjov.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by 99E »

xtiny wrote:Beklager- jeg ville bare lige nappe AnetteT- på det andet ben= lave lidt sjov.

Hah!
Jeg tror (arj, OK, ved!) du ikke skal "tage det alvorligt" (eller personligt) at folk udbreder sig om smagen på glidecreme.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

Jeg har så aldrig haft okra (eller glidecreme) så nær, at jeg har smagt det.


Ja og jeg har smagt okra, men ikke glidecreme.
Det lader dog til at vi begge kan tage det ret roligt, nu hvor de mere avancerede strigler har oplyst os om smagen på sidstnævne:vi er tilsyneladende ikke gået glip af alverden.
:viben:

(vil jeg vide HVORFOR man smager på glidecreme?? :hva:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply