top 10 - de bedste grøntsager.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Camilla... »

At drøfte muligheden af at lægge gulerødderne på hylden, når ikke-rygerne belærer mig om at jeg ikke både må ryge og spise gulerødder, er simpelt hen for frydefuldt :loneb:


:viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben: :viben:
God d
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by xtiny »

Hvis man skal være meget besværlig: Så er asparges, rababer og fx porrer stængler. Men det skal man ikke, for så er jodbær ikke bær- og så ender det i forvviring. Mandler er ikke en nød og kartofler er ikke rodfrugter.

Squash og ratatouille er forresten nogen af de få retter, der smager, som de lyder. :lol:

Jeg spiser og ryger heller ikke gulerødder- slet ikke på samme tid. :linski:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by HHansen »

xtiny wrote:Jeg spiser og ryger heller ikke gulerødder- slet ikke på samme tid. :linski:


Er det ikke HELT vildt svært at ryge en gulerod? :viben:

Jeg har engang røget en tepose - det smager ikke godt og kan ikke anbefales :opkast:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

Geografisk sted: Nordfyn Hvis man skal være meget besværlig: Så er asparges, rababer og fx porrer stængler.

Nej, porrer er skafter, ikke stængler. Og rabarber er stilke.
:lea:

Grønsager er så vidt jeg er orienteret et samlenavn for ting hvoraf man spiser dele der ikke er rødder eller frugter - altså osse stilke, skafter, blomsterknopper o.l.
Er det ikke korrekt?
:hva:

Men det skal man ikke, for så er jordbær ikke bær- og så ender det i forvirring.Mandler er ikke en nød og kartofler er ikke rodfrugter.

Tilgengæld bliver de små dutter på jordbærrene til nødder.
:lol:

Hvorfor er kartofler forresten ikke en rodfrugt?
En rodfrugt er da samlebetegnelse for spiselige underjordiske oplagsorganer, om de så er rødder, knolde, bælge eller som i kartoflens tilfælde underjordiske stængelknolde?
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by HHansen »

Og når vi så ER ved det - er det så lige korrekt at skrive GrønTsager som Grønsager???

Det tror jeg nok det er. Men jeg skriver nu altid GrønTsager for det har jeg lært i skolen :jeanie:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
aribeth

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by aribeth »

Er rib-eye egentlig ikke bare entrecoten??

Altså det fedtmarmorerede stykke af fileteen ... det som på en gris hedder nakkekoteletterne...


Katrine
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

HHansen: begge dele er tilladt.

Aribeth: jo, et ribeye er en nakkekotelet af okse.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Alleycat
Posts: 117
Joined: Thu 7. Aug 2008 14:19

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Alleycat »

Johh prioritetsliste skal da også komme fra mig, for det der kan være på tallerkenen som ikke er sovs, flutes eller kød.... alt det som både er stænglet, rodet og grønt:

1. kartofler - gode til alt, men trælse at skrælle eller pille
2. Peberfrugter - alle farver
3. Gulerødder - kan altid spises
4. Hvidløg og løg (både røde og alm.) - passer til det meste
5. Kål - alt slags smager godt men kogt
6. Forårsløg - mmm smager godt i en sammenrodet salat
7. Tomater - hele, kogte, hakkede og purede passer til det meste
8. Porrer - smager godt til farsretter, sammen med pkt. 3,1,4
9. Ris - nemt nemt nemt og skal ikke skrælles :hhansen: (hvad er de egentlig? Rod eller stængel grønt ? )
10. Avokado - hører sig altid til i en salat - eller bare med cremefraiche og lidt salt og en the-ske
De bedste hilsener
Tina

Med datter, 3 heste, 2 hunde og 5 katte
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Lone Beck »

Ris er da en kornsort :ide:

Men det er sikkert også en frugt (om ikke andet så frugten af bondens arbejde) :lea:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Alleycat
Posts: 117
Joined: Thu 7. Aug 2008 14:19

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Alleycat »

Lone - ja selvfølgelig da !!! Kornsort :hhansen: :viben:

Nå men ny plads på 9.eren så: er Rosenkål mmm.... med frikadeller og smørsovs... og så en aleneaften :hhansen:
De bedste hilsener
Tina

Med datter, 3 heste, 2 hunde og 5 katte
Post Reply