top 10 - de bedste grøntsager.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Camilla... »

Som ren overspringshandling springer jeg med på legen (på trods af jeg ikke er helt sikker på i ikke mangler et liv, når i sidder og laver top 10 over GRØNSAGER :-o )

Problemer her er ikke at vælge, men rent faktisk finde 10 grønsager jeg kan lide.

1) Gulerødder (Er lykkelig uviden om at jeg ikke må spise dem når jeg ryger, men jeg skal nok prøve ikke at gøre det samtidig)
2) Kartofler - Deres eneste problem er at de skal skrælles, som regel.
3) Ærter - gerne friske fra bælg
4) Majs - både som kolbe og løse
5) Iceberg - alle andre former for salat er bygget af nederen
6) Blomkål - helst kun den rå udgave
7) Agurk
8) Tomat - KUN i frisk rå udgave eller flået i en sovs. Alt andet er bygget af nederen
9) Broccoli - JEP, jeg er begyndt at spise broccoli indenfor de sidste måneder *Klapper mig selv på skulderen*
10) Kan ikke finde på flere... Men camouflerer vi rodfrugterne i en kødsovs, så går det lige.

Jeg ville gerne kunne spise flere grønsager, men langt de fleste af dem giver mig voldsomme opkastfornemmelser.
Til gengæld har jeg lært Emma at spise de fleste af dem :ondgrin:

Camilla
God d
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by CXEC »

Aaaaaaaaaaaaaaargh! JEg GLEMTE Asparges!! Øv, dem ÆÆLLLSSSGGER jeg :elsk:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by HHansen »

Jeg tror ikke jeg kan finde 10 grøntsager jeg mener fortjener en plads på top 10 :ehj:

1: Kartofler - er geniale til næsten alt tilbehør
2: Løg - uundværlig
3: Tomater. De kan spises rå, og i alle retter.
4: Majs - søde og gode
5: Hvidkål - men ALDRIG rå! Kogt er det meget lækkert.
6: Grønkål - samme som med hvidkålen.
7: Spinat - flødestuvet.. mums
8: Broccoli - kogt - aldrig rå!.
9: Avocado - er bare lækre som de er.
10: Blomkål - kogt - aldrig rå!

Det lykkedes! :jeanie:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

Er avocado ikke en frugt?


Masser af grønsager er teknisk set frugter....tomater, fx. og peberfrugter!
:lea:

Kartofler, gulerødder og selleri er heller ikke grønsager. De er rodfrugter.
Ærter og bønner er heller ikke grønsager men bælgfrugter.
:linski:

Til gengæld er rabarber ikke en frugt men en grønsag.
:lol:

Nevermind: Jeg kan lide rigtig rigtig mange grønsager (og frugter og rodfrugter og bælgfrugter og hvad der ellers er) og nogen af dem kan jeg nogengange lide bedre end andre gange, hvorfor en prioriteret elskeliste sikkert ville se anderledes ud om en uge.
:lol:

Nogen grønsager (og frugter og rod...osv) kan jeg bare IKKE lide. Nogensinde. Og de er meget nemmere at remse op:

1)Fennikkel. Hvis jeg vil have lakrids så SPISER jeg lakrids. Og hvis det var et hit at have lakrids med konsistens som kinakål, så havde man sikkert produceret den slags.

2)Kinakål. Smager og lugter som prut. Og har konsistens som fennikel.

3)Aubergine. Smager enten bittert eller ikke af noget (udover det man tilbereder den med) og har konsistens som våd skumgummi.

4)Jordskokker der er tilberedt med varme - om de er kogte, stegte, bagte, mosede, purerede eller friturestegt og dækket med puddersukker er ligemeget: De smager og lugter uværgeligt som askebæger.

5)Okra. Som rå smager de hæsligt, som tilberedt har de ingen smag, kun en konsistens: som glidecreme.

6)Pastinak. De smager af pastinak.

7) Linser. Kun anvendelige i retter med smag der overdøver smagen af linser - og især konsistensen af linser. Røde linser er mindre uspiselige end grønne fordi de er afskallede.

Ellers er jeg ikke vanskelig: Hit med grønsager, bælgfrugter, rodfrugter og frugter-der-anvendes-som-grønsager og grønsager-der-anvendes-som-frugter, det smager godt det hele!
:aribeth:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Anja »

Tænk at jeg har glemt gulerødder, blomkål, fennikel og ikke mindst broccoli, jeg elsker broccoli.

Spidskål er også namnam.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Anja »

Hmmmmm, jeg sidder og bliver sulten :aribeth:

Jeg skal have ribeye med massere af grøntsager til i aften - mums.

Er der nogen der ved om ribeye har et dansk navn, hvad udskæringen hedder?
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by xtiny »

kun en konsistens: som glidecreme.


Spiser du meget glidecreme Annett :druk: eT?

Pyh- linser! Dem har jeg fortrængt- og godt det samme. Dem og gule ærter kan jeg leve lykkeligt uden. :jeanie:

Og oliven- og Mang, der smager af sure fyrrenåle. Ikke at fyrrenåle ikke er gode eller at smagen fejler noget (i gin fx!), men at spise og drikke sure fyrrenåle- føj.

Nu blev der så ikke plads til vandkastanjer på min liste- eller bønner. Bambusskud er derimod behersket morsomme at spise. Lidt ála kogt kålstok. Fra stokløben kål...
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Lone Beck »

Aaaaaaaaaaaaaaargh! JEg GLEMTE Asparges!! Øv, dem ÆÆLLLSSSGGER jeg


Ditto :respekt:

Til gengæld er rabarber ikke en frugt men en grønsag.


Jeg troede rabarber var bær :ondgrin:

(Hvilken konsistens har glidecreme? :minna: )
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by annetteB »

Spiser du meget glidecreme AnnetteT?

Nej, for helvede: det har jo samme konsistens som Okra og kan følgelig ikke være en spiselig genstand!
:opkast:

Faktisk ved jeg ikke engang hvad glidecreme smager af? Er jeg gået glip af noget?
:hva:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: top 10 - de bedste grøntsager.

Post by Lone Beck »

Jeg agter i øvrigt ikke at viderefortælle, at rygerne GODT må spise gulerødder, når bare vi holder os fra betacarotenpiller.

At drøfte muligheden af at lægge gulerødderne på hylden, når ikke-rygerne belærer mig om at jeg ikke både må ryge og spise gulerødder, er simpelt hen for frydefuldt :loneb:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply