Om autister, dyr, frygt og smerte...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by 99E »

Jaja, det er et Parelli-link, men Temple Grandin ER rigtig interessant, også selvom man ikke har et kult-ur...
http://heartanddesire.typepad.com/heart_desire/2009/03/the-single-worst-thing-you-can-do-to-an-animal-emotionally-is-to-make--it-feel-afraid-fear-is-so-bad-for-animals-i-think-it.html

Uddrag fra et udrrag af teksten fra bloggen:
The single worst thing you can do to an animal emotionally is to make it feel afraid. Fear is so bad for animals I think it's worse than pain. I always get surprised looks when I say this. If you gave most people a choice between intense pain and intense fear, they'd probably pick fear.


Jeg har læst hele bogen - og den er rigtig interessant, uanset om man interesserer sig for dyr eller autister.

http://www.templegrandin.com/ er Temple Grandins egen hjemmeside.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by Ms Strangefield »

Jeg plejer faktisk at sige til folk min hest er autistisk.. Så har de straks en anden syn på dens "særheder". Og ubetænksomme tøser synes ikke længere det er sjovt, når den klaprer med mulen eller svinger et forben i takt med et kast med hovedet.

Dorthe sammenlignede ham en gang med Arnie fra filmen What's Eating Gilbert Grape, bare kønnere. Og den beskrivelse er vist lige i skabet. :mikkel:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by xtiny »

Jeg er jo nok asferger- jeg er meget bogstavelig og firkantet. Og ikke så følsom.

Men, jeg er god til dyr- de skal komme til mig. Det er mit mantra.
De komme så også... :lol:
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
Zenna
Posts: 38
Joined: Thu 20. Dec 2007 22:56

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by Zenna »

Mennesker med autisme er meget spændende mennesker, jeg arbejder med dem og kan se mange fælles træk mellem autisme og hestes adfærd.. Monty Roberts nævner også at mennesker med autisme og heste se tingene i billeder, meget firkantet.. jeg ser det selv som at heste har som mennesker med autisme brug for forudsigelighed og struktur i hverdagen. Hvis en hest oplever noget nyt meget pludseligt vil hesten ofte reagere på det med frygt eller uro.. Hesten har brug for struktur i det omfang at hesten har rutiner dagen igennem. Den har det bedst med at tingene er som de var i går, foder, fold osv..
Jeg ved ikke om det er mig der er skør, men sådan ser jeg det..

Mennesker med autisme føler ikke smerte som ikkeautistiske mennesker, eller det er jo ikke alle mennesker uden autisme der føler ligeså hurtig smerte som andre.. Der mener jeg så at det er forskelligt fre hest til hest, nogen er mere følsomme end andre..

Det er et meget spændende emne..

Har desværre ikke fået læst Temple Grandin endnu..
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by MetteboDeluxe »

Hmm vil det sige at det faktisk er bedre at tæve hestene når de bliver ved med at rende ind i stalden når jeg lukker heste ud, i stedet for at skræmme dem tilbage i løbegangen? :ehh:
Ikke at de her heste er til at skræmme.. :ehj:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Zenna
Posts: 38
Joined: Thu 20. Dec 2007 22:56

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by Zenna »

MetteboDeluxe wrote:Hmm vil det sige at det faktisk er bedre at tæve hestene når de bliver ved med at rende ind i stalden når jeg lukker heste ud, i stedet for at skræmme dem tilbage i løbegangen? :ehh:
Ikke at de her heste er til at skræmme.. :ehj:


Nej jeg tror ikke det nødvendigvis er en bedre løsning :lol:
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by MetteboDeluxe »

Jamen hvis frygt er værre end smerte? Stakkels dyr :graed:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by Mikkel »

Eller, totalt drastisk, man kunne trække hestene ud roligt og sikkert en ad gangen og undgå BÅDE frygt og smerte?

Eller er det bare mig der er helt utopisk hestehippieagtig og mener, at hverken smerte eller frygt er absolut NØDVENDIGT?
Image
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by MetteboDeluxe »

:-o Åh hvad??? Hvem siger jeg ikke trækker dem ud stille og roligt og en af gangen? Problemet er jo at de vender om igen :lea:

Sagen er, at et af de hold jeg lukker ud er mine egne 2, en plag, en pony og 3 føl. Føllene deler boks. De tre føl gider jeg ikke til at ligge grime på og trække en efter en, lukke hegn efter dem osv osv.. Så er det noget nemmere at trække alle de andre og så "drive" føllene med ud til sidst.. Desværre syntes mit eget Luxus dyr, at det græs der vokser lige på den anden side af døren, midt i løbegangen, er allerbedst, så han går tilbage og trækker gerne plagen med sig.

Derfor spørger jeg så om det i følge "panik er værst" er bedst at jeg bare klapper ham en med skovlen eller om jeg gerne må svinge mit tov og på den måde jage ham væk? :linski: Vil smerte ikke ofte også medføre en panik følelse?
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Om autister, dyr, frygt og smerte...

Post by Nina »

Jeg tror da bare - at det bedste for både mennesker og dyr - er - at tingene foregår stille og roligt - uden pludselige forandringer.

Case:

Når hestene skal ind til aftensfodring - så er der gjort klar til dem - mht. vand og foder.

Bagdøren til stalden bliver åbnet - og foderværten træder til side - og alle heste går direkte ind i deres bokse - uden forvirring ... :mikkel:

HVIS der på noget tidspunkt IKKE er en åben bokslåge (hvilket guderne må forbyde) - SÅ bliver der URO - og ballade ...

Så er der pludselig TO heste i samme boks - eller en forvirret sjæl, der render ud af bagdøren igen .. dybt frustreret!!! :-o

Nu er hestene jo heldigvis gamle kendinge af hinanden - så slagsmål er der ikke tale om ..
Men det SKAL altså helst være lidt struktreret. :skoer:

Venlig hilsen
Nina

Som jo helst heller ikke have min seng flyttet - eller mit hus ommøbleret - uden jeg ved om det. *sss*
Post Reply