Et nemt FTP-program

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Et nemt FTP-program

Post by Silas »

Hvor finder jeg det, og selvfølgelig helst gratis.

Fordi jeg har påtaget mig ansvaret for rideklubbens hjemmeside, efter jeg er kommet i bestyrelsen, og den er lavet hos One.com, hvilket egentlig er rimelig nemt at gå til, men da jeg så ville ligge vores halplan ind i går, kunne jeg ikke finde ud af det. Fik mig så læst frem til, at det kræver et FTP-program, at omdanne en fil fra Word eller Excel for, at kunne oploade den til hjemmesiden.

Skulle der nu sidde noge, som har erfaring med One.com eller hjemmesider generelt, og som ha nemmere måder, at gøre tingene på, så er I selvfølgelig velkommen til, at gøre mig klogere.

Hilsen Judith, som føler sig helt på Herrens mark :hva:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Re: Et nemt FTP-program

Post by Teknikslaven »

Når det er one.com virker windows stifinder (windows explorer) ganske fint for mig. Du indtaster bare ftp-adressen (ftp://jeresdomæne.dk) oppe i adresselinien og vupti, så har du adgang til filsystemet på domænet som lå det på din egen computer, og så kan du bare flytte filer frem og tilbage med træk og slip eller klip og sæt ind.

Ellers er Filezilla et godt gratis ftp-program. Edit: Hov og det er forresten klient-programmet du skal bruge.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at omdanne en fil fra word eller excel? De skal vel bare lægges op så man kan hente dem fra hjemmesiden? I hvert fald omdanner ftp-programmer ikke filer, de flytter dem bare frem og tilbage. :-)

Edit2:
Og ellers er der en vejledning i one.coms egen hjemmeside-dims her: http://www.one.com/da/support/guide/www ... a-web-page (Den kender jeg så intet til, så ved ikke hvor nem eller svær den er at bruge)
Mvh.
Teknikslaven
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Et nemt FTP-program

Post by Silas »

Mig ikke forstå, mig dum :mur:

Når jeg er inde for, at redigere hjemmesiden, og vil lave et link til en underside, hvor halplanen så skal være, så gør jeg alle de der ting, som jeg tror man skal på One.com, og som virker logiske, men bagefter virker det ikke... Og her mangler jeg så en smiley, som rykker sig selv voldsomt i håret..
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Re: Et nemt FTP-program

Post by Teknikslaven »

Silas wrote:Mig ikke forstå, mig dum :mur:

Når jeg er inde for, at redigere hjemmesiden, og vil lave et link til en underside, hvor halplanen så skal være, så gør jeg alle de der ting, som jeg tror man skal på One.com, og som virker logiske, men bagefter virker det ikke... Og her mangler jeg så en smiley, som rykker sig selv voldsomt i håret..

Ahh, hmm, bløbbeløb... Det er lidt svært at hjælpe uden præcis at vide hvad det er der ikke virker :ehh:

Kan du lave din halplan om til et billede (jpg eller gif) og så ligge det ind på din underside? Det kan måske være nemmere.
Mvh.
Teknikslaven
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Et nemt FTP-program

Post by Silas »

Teknikslaven wrote:
Silas wrote:Ahh, hmm, bløbbeløb... Det er lidt svært at hjælpe uden præcis at vide hvad det er der ikke virker :ehh:

Kan du lave din halplan om til et billede (jpg eller gif) og så ligge det ind på din underside? Det kan måske være nemmere.


En wordfil til et billede :hva:
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Re: Et nemt FTP-program

Post by Teknikslaven »

Silas wrote:
Teknikslaven wrote:
Silas wrote:Ahh, hmm, bløbbeløb... Det er lidt svært at hjælpe uden præcis at vide hvad det er der ikke virker :ehh:

Kan du lave din halplan om til et billede (jpg eller gif) og så ligge det ind på din underside? Det kan måske være nemmere.


En wordfil til et billede :hva:

Ja, jeg tænkte på om du kunne tage et screenshot af den... Ikke særligt elegant men... bare et forslag :skoer:
Mvh.
Teknikslaven
User avatar
Anders
Posts: 558
Joined: Thu 1. Jan 1970 02:00

Re: Et nemt FTP-program

Post by Anders »

Nu for at lave rigtig rod i det hele, og muligvis risikere at forvirre lidt ekstra:

Har du overvejet noget andet en Word og Excel til at lave siderne i? Jeg ved godt det er muligt, og det er forholdsvis nemt at få noget, der ligner noget - sådan nogenlunde..

Jeg tænker især på WebWriter (www.webwriter.dk) . Det er et udemærket program, der rent faktisk er lavet til formålet.
Der har du også mulighed for dels at lave siderne, lidt a la i Word, men du har også bedre mulighed for at gå ind og redigere i HTML-koden, hvis du føler dig frisk på det.
Så vidt jeg husker har WebWriter også en FTP-funktion, så du mere eller mindre automatisk kan lægge dine sider op, så snart du synes de er klar til at blive lagt på nettet.
Derudover kan man også få et 69-kr hæfte i brugen af WebWriter i de fleste boghandlere (og hvor man ellers kan få de der hæfter).
En privat licens til WebWriter er ganske gratis, hvis man vælger selv at downloade programmet.

- Anders
- A
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Et nemt FTP-program

Post by xtiny »

Webwriters FTP har jeg ALDRIG kunnet få til at virke! (Manden kan heller ikke, så det er ikke bare mig). Det kan godt betale sig at investere i en firmalicens (til Stones), hvis man laver websider for andre, så må man gøre nærmest, hvad man vil. Min kostede 700 kr (for 10 år siden).

Jeg bruger Stones Webwriter og det er rigtig godt, men: Man skal kunne HTML. For mig der startede med at håndkode i Notepad (såmænd) er Stones en utrolig lettelse af mit arbejde. Jeg bruger dog stadig min meget slidte gamle WWW-håndbogen (fra Globe) som støtte af og til. Der er en rigtig god gennemgang af, hvordan man starter med at lave en HTML-fil- og gradvis kommer kød på.

Jeg har prøvet det med skins, da vi brugte sewerage som host, men må erkende, at jeg ikke rigtig forstår det. One.com kom jeg aldrig til at bruge, da man kun kan bruge Explorer- og jeg dengang havde fået pillet i visningen af win, så ALLE hjemmesider i Xplorer så underlige ud... GRRR

Af klik- og peg programmer er Navigator nok det nemmeste. Selv min 6-7 årige knægt kunne lave hjemmesider med det. :mikkel:

Men til FTP bruger jeg DOpus, som jeg også bruger til filhåndtering. Det er fakisk nemt nok.

Jeg tror, det der sker er, at dine links måske nok peger "rigtigt", når de ligger på din pc, men at de bliver ved med det-altså peger på noget på din pc, når de er lagt ud.

Husk forresten at have en god struktur på hjemmesiden- så ikke alt ligger og roder i en mappe eller i roden! Min har gerne hovedmappen med index filen og to undermapper text og grafik. I grafik har jeg så om nødvendigt flere mapper fx billeder og knapper- og fremdeles.
Man letter sit eget arbejde med opdatering betydeligt på denne måde!
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Et nemt FTP-program

Post by Silas »

Nu er jeg heldigvis sådan indrettet, at jeg vil unne det, koste hvad det vil, og jeg har masser af tid, at lære det i, skal nemlig først føde om 2 måneder :brok:

Anders: Det du skriver vil jeg lige prøve, at kigge på, da det helst skal ende ud med, at være så nemt, som muligt at administrere hjemmesiden.

Xtiny: De ting, som du foreslår lyder alt for avancerede til mig. Jeg skal først til at lære, og bare halvdelen af de ord, som du bruger har jeg aldrig hørt før, men hvis du kommer en tur til Sønderjylland, og bruger en uges tid 24/7 sammen med mig, så kan det være, at det lykkes :linski:

Jeg har også fået anbefalet FileZilla.
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
Anders
Posts: 558
Joined: Thu 1. Jan 1970 02:00

Re: Et nemt FTP-program

Post by Anders »

Hvis sideadministrationen skal være rigtig nem, kan det godt anbefales med et Content Management System (CMS), hvor du redigerer siderne via websiden osv. Det kræver bare en del mere (det kan til tider være ret avanceret) lige at få det sat op til en start, men når man har den skabelon på plads, er det nemt at opdatere og få til at se pænt nok ud.
- A
Post Reply