Dækken???

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Dækken???

Post by MinnaN »

Har brug for noget hjælp. Prinsen går med dækken og så vidt jeg har luret, så kommer han til det resten af sine dage. Han står i udeboks og med dækken blir han ikke lige så støvet og dermed syg. Jeg vil ikke selv investere i et (der står ikke idiot på panden af mig), men hvordan filan ved jeg hvad de forskellige udtryk står for??
300 grams? Ripstop? Safeguard?? Gram??
*ligner meget meget stort spørgsmålstegn*

Hvis og så fremt at jeg skulle købe dækken, hvad skal jeg lægge mærke til?? Han bruger iøvrigt 165 cm, stor hest!!! :-o Har jeg fået af vide.
Jeg har ikke part på ham, jeg har ikke pengene til at bare at gå ud og købe dækken til ham (men der er et billigt et i Horsehouse Link: http://www.horsehouse.dk/products/produ ... uItemID=16 )
Ville det være okay til ham??
Pt tar jeg det en sæson af gangen. Men skal han så gå med overgangsdækken??
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Zanne
Posts: 1358
Joined: Fri 2. May 2008 08:48

Re: Dækken???

Post by Zanne »

Ved du hvad Minna

Jeg synes ikke du skal bruge dine penge på et dækken til Prins. Punkt 1, har du som du siger ikke part på ham, punkt 2, så har du nok at bruge dine penge på og punkt 3 - så har jeg et hav af dækner jeg aldrig bruger.

Tror det sniger sig op på 25-30 stykker og jeg har een eneste hest, der går med dækken.

Mon ikke vi kan finde en løsning :lea:
Mvh. Zanne

Tålmodighed er en dyd, hvis man gider at vente.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Dækken???

Post by MetteboDeluxe »

Du skal lægge mærke til om det passer :linski:
Altså kraftig hals - stor hals i dækkenet osv.
Derudover at det er åndbart og vandtæt.

Det dækken du linker til ser umiddelbart fint ud syntes jeg :mikkel:

Da Lux var lånt ud og låneren glemte ham, pillede rideskolen tilsidst dækkenet af ham i januar (da han fik svamp under det fordi han jo aldrig fik det af). Det klarede han fint.

Men hvis du har en hest der slet ikke sætter vinterpels når han har dækken på (Lux sætter stadig en masse og skal klippes hvis det skal være rigtig godt) så skal den ha overgangsdækken på.. Syntes jeg.. Men dækkener kan nu også sagtens holde mere end en sæsson :-) Jeg har ikke købt nye i årevis.

300 gram er foret. Det er mit vinterdækken vist med, så det er fint nok. Ikke det tykkeste men heller ikke tyndt.
Ripstop er såvidt jeg er orienteret, så dækkenet ikke kan "Flåes" ligesom nylonstrømper f.eks. Det kan kun få begrænsede huller. Men den er jeg ikke helt sikker på.
De andre ved jeg ikke.. Jeg læser dækkenannoncer som jeg læser shampooreklamer.. Gammel vin på nye flasker.

Nå nu kan jeg se Zanne har sagt det jeg ville sige - Køb da noget brugt :-) Det har jeg også gjort.
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Dækken???

Post by HeidiO »

Der er rigtig gode dækkentilbud på www.tikarideudstyr.dk i øjeblikket. Og Hööks har 20% på alle deres dækkener frem til 22/2.

Ripstop er noget med den måde stoffet er vævet på, så det ikke skulle kunne flås helt, hvis der kommer et hul.

Jeg har lige sakset det her vedr. denier fra wikipedia:

Denier er en måleenhed, der anvendes om tekstilfibres/trådes masse pr. længdeenhed. Enheden er defineret som fibrenes vægt i gram pr. 9.000 meter.

De dårligste dækkener ligger som regel på 420 D og de bedste på 1680 D.

Men som Mette også skriver, så er pasformen til den enkelte hest vigtig. Det er bøvlet at købe dækken til ex. fjordheste pga. deres bredde og hals, mens jeg aldrig har overvejet at det kunne være et problem, da jeg kun havde Vumse, hun kunne være i det hele.
Heidi
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: Dækken???

Post by HeidiO »

Hov, jeg glemte det med fyldet

De gram der opgives er den vægt som 1 kvm. af fyldet vejer - men der er forskel på fyldtype alt efter dækkenmærke. Så vidt jeg husker, så har bl.a. Masta's dækkener mindre gram fyld, men til samme varme som andre mærker.

Dækkener er en jungle!!!
Heidi
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Dækken???

Post by Ms Strangefield »

Bruces flyverdragt er på 2000 denier, med 400 g fyld.

Bucas laver gode dækkener med forskellig størrelse hals, og i ballistisk nylon
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Dækken???

Post by CXEC »

Bucas er også DYRT!!! Minna enten så køb noget af Zanne eller lad helt være!

(Zanne har du flere du vil af med? :linski: )
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Dækken???

Post by 99E »

MinnaN wrote:Har brug for noget hjælp. Prinsen går med dækken og så vidt jeg har luret, så kommer han til det resten af sine dage. Han står i udeboks og med dækken blir han ikke lige så støvet og dermed syg.

Jeg ved INTET om dækkener, men NU må jeg vide det:
Hvad skulle der have stået i stedet for "støvet"?
Kold? Våd? Langpelset?
*Ser forvirret ud!!!*
:-? :ehh:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Silas
Posts: 256
Joined: Mon 3. Mar 2008 13:19

Re: Dækken???

Post by Silas »

Jeg vil sige som en af de andre, hvis hesten ikke er din, og du ikke har part på den, så lad være med, at bruge penge på dækkener til den.

Læg alle de penge til side, som du vil bruge på det lille pus, og brug dem til, at købe din egen hest med..
Det, som er smukt, truer dig ikke.

Bring skønhed ind dit liv, og du vil finde mere plads til, at være dig selv.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Dækken???

Post by BeritH »

Minna, jeg er ved at flytte, og så skal jeg alligevel have gennemgået mine dækkener. Måske jeg har et jeg ikke bruger. Jeg checker i løbet af weekenden. Det skal ikke koste dig noget, hvis jeg har et til overs.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply